$
דן אריאלי
צילום: Duke Photography
פרופסור דן אריאלי מוסף ממובילי חקר הכלכלה ההתנהגותית בעולם ומחבר רבי המכר "לא רציונלי ולא במקרה", "לא רציונלי אבל לא נורא" ו"האמת על באמת" לכל הטורים של פרופסור דן אריאלי מוסף

האם להשעות תלמידים מעתיקים?

פרופסור יקר, אני רכז בתיכון. המדיניות שלנו קובעת שמי שנתפס פעמיים מעתיק עבודה או בחינה, עף. כמה תלמידים כאלה נתפסו אצלנו, הביעו חרטה והבטיחו לא לעשות זאת לעולם, ואז חלק מהם רימו שוב. איך נוכל לחנך אותם טוב יותר, כדי שיימנעו ממעידות כאלה בעתיד? מורגן

דן אריאלי 09:5308.10.15

מורגן היקר,

הפחד מעונש לא מונע פשעים. גם לא מעונש מוות. ב־2012 גילתה האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית ששיעורי הפשיעה במדינות שבהן יש עונש מוות דומים לאלה שבמדינות ללא עונש מוות.

 

בקליפורניה חוק "שלוש הפסילות", שנועד להרחיק עבריינים מהרחובות, לא עובד גם הוא. המחוקקים חשבו שהעונש החמור יגרום לאנשים להיזהר יותר לפני ביצוע העבירה השלישית. הם טעו. המדיניות לא השפיעה באופן משמעותי על שיעורי הפשיעה. ואם זה לא עזר ברחובות, זה כנראה לא יעזור בכיתות. את הפשע לא מונעים באמצעות פחד, אלא על ידי יצירת ההבחנה, ובעקבותיה ההבנה, של מה נכון ומה לא נכון.

 

העתקה במבחן (אילוסטרציה) העתקה במבחן (אילוסטרציה) צילום: שאטרסטוק

 

אני מציע לכם "לגזול" כמה שעות משיעורי מתמטיקה והיסטוריה וללמד בהן אתיקה. פִתחו את המצפן המוסרי של התלמידים. בסופו של דבר, אחרי שהם יסיימו את הלימודים הם יביאו אותו לעולם שהם חולקים איתנו.

 

מה הבעיה ב־2 בלילה?

 

מכיר את המשפט "שום דבר טוב לא קורה אחרי 2 בלילה"? למה הוא נכון? האם בגלל החשיכה? ואיך נשארים אחראים בשעות הקטנות? אהרון

 

במשך היום אנחנו מפעילים שליטה עצמית, שנועדה לדחות סיפוקים ולהתגבר על פיתויים. שליטה עצמית היא כמו שריר. שימוש חוזר מעייף אותה. העייפות הזאת לא פיזית אלא מנטלית, והיא מתגברת ככל שאנחנו מקבלים עוד החלטה אחראית ומאופקת.

 

בסוף היום אנחנו לפעמים פשוט עייפים מכדי להמשיך להיות טובים ומאופקים כל כך, ולכן גדל הסיכוי שניכשל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x