• תפריט
בארץ

"צריך להיות דיון גלוי ורציני על הקמת נמל בישראל על ידי הסינים לפני הקמתו"

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי הגיב לפרסום בכלכליסט אתמול על הקשר האיראני של צ'יינה הארבור, שזכתה במכרז להקמת נמל אשדוד. הלוי: "סין היא תומכת גדולה של איראן בתחום הביטחוני, כולל בנשק מתקדם ומתוחכם"

גולן חזני 08:1203.03.15

אתמול פורסם ב"כלכליסט" שצ'יינה הארבור, החברה הממשלתית הסינית שזכתה במכרז להקמת נמל אשדוד, פעילה מאוד באיראן ומפעילה משרד עצמאי בטהרן, שבו היא מעניקה שירותי ייעוץ לגופים איראניים שונים. באתר החברה מפורטת רשימת המשרדים שלה, והמשרד באיראן מופיע שורה אחת מעל המשרד שלה ברחוב בצלאל ברמת גן.

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי סבור שיש לבחון את כל ההיבטים של הקמת נמל ימי בארץ על ידי חברה שנמצאת בבעלות מלאה של ממשלת סין, וזאת לפני הקמת הנמל ולא לאחריו. הלוי אמר ל"כלכליסט" כי "השאלה אם נכון שממשלת סין תהיה מעורבת ישירות בהקמת נמל גדול בישראל טעונה דיון אסטרטגי גלוי ורציני, בשים לב להשקעותיה עתירות ההון של סין בארצות אחרות באזור ובאיראן במיוחד. סין תומכת גדולה של איראן בתחום הביטחוני ובכלל זה בנשק מתקדם ומתוחכם בתחום הימי. ראוי שבדיקת ההקשר שבין פעילותה העסקית של סין בישראל תתקיים במישור וברמה ראויים ולא תיבחן רק אחרי שהנמל כבר יוקם".

 

צ'יינה הארבור היא חברה־בת של קונצרן סיני בשם CCCC) China Construction and Communications Company), שהוזכרה כמועמדת לבנות את קו הרכבת לאילת. גם לקונצרן זה יש קשרים לאיראן, ובעבר הוא נחשד על ידי הבנק העולמי במעורבות בשוחד. במשרד התחבורה מכחישים וטוענים כי לא התקבלה כל החלטה לגבי החברה שתבנה את קו הרכבת לאילת.

 

צילום אווירי של נמל אשדוד צילום אווירי של נמל אשדוד צילום: מאיר פרטוש

 

לסין יש אינטרסים שונים בעולם ובמזרח התיכון בפרט. בהקשר זה מציין הלוי כי "במכלול המדיניות האסטרטגית הסינית כלפי מזרח אסיה מקימה סין נמלים לאורך הקו הדרומי של אסיה בואכה סודאן. אסטרטגים מערביים מכנים את התופעה 'מחרוזת פנינים'. לשאלה אם ישראל רוצה להיות חוליה במחרוזת הזו דרושה תשובה של גורמי הביטחון לפני הקמת הנמל ולא לאחריה. הציבור זכאי לתשובה עניינית בנושא .

 

כדאי שהמטה לביטחון לאומי יפרסם מסמך המסביר לציבור את מדיניות הממשלה בנושא". על רקע ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה"ב, נאומו בקונגרס נגד הסכם בסוגיית הגרעין האיראני ומאבקו בחברות הסוחרות עם איראן, שעומד בסתירה לבחירה בחברה הסינית להקמת הנמל, אומר הלוי כי "בימים שבהם יחסינו עם ארה"ב עומדים בסימן מתחים רציניים, היה מקום שישראל תוודא שהמהלך שהיא נוקטת אינו בעייתי מצד ארה"ב. היגד ברור של הממשלה הוא דבר בעתו". הלוי התבטא בעבר נגד ההשתלטות הסינית על חברות ישראליות, והתמקד באמירות נגד העסקה שבה ברייט פוד הסינית רוכשת את השליטה בתנובה מקרן אייפקס ומבטח שמיר לפי שווי 8.6 מיליארד שקל.

 

בשבוע הבא (10 במרץ) ייסגר המועד למכרז הפעלת הנמלים שאליו ניגשות ארבע קבוצות, ובהן גם חברה סינית. ארבע הקבוצות הן SIPG מסין, TIL מהולנד, EUROGATE הגרמנית בשיתוף גולדבונד של שלומי פוגל, וחברת ICTSI הפיליפינית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות