$
בארץ

כשאלי ישי רוצה לחלק מתנות, הוא לא צריך חוקים בשביל זה

שר הפנים אלי ישי חילק מתחילת כהונתו 311 מיליון שקל כמענקים מיוחדים לרשויות מקומיות. היעדר קריטריונים לחלוקה אפשר לו להכפיל את המענק להתנחלות עמנואל ל־5.9 מיליון שקל, שבה שיעור ההצבעה לש"ס בבחירות האחרונות עמד על 53.51%

שאול אמסטרדמסקי 08:2718.07.12

כששר הפנים רוצה לחלק כספים ליישובים שהוא חפץ ביקרם, בלי קריטריונים ברורים, הוא קורא לכספים האלה "מענקי השר". בדו"ח האחרון שלו כבר העיר מבקר המדינה כי הדבר נעשה בצורה שאינה תואמת את כוונת המשורר, אך משרד הפנים ממשיך בשלו - ויש מי שנהנים מכך יותר מאחרים.

 

 

מאז שאלי ישי נכנס למשרד הפנים ב־2009 הוא חילק במצטבר 311 מיליון שקל לרשימה ארוכה של רשויות. מענקי השר מהווים 5% מקופת מענקי האיזון הכללי שמשרד הפנים מחלק לרשויות שנמצאות בתוכנית הבראה כלכלית אבל מתקשות לעמוד על הרגליים. מענקי האיזון מחולקים בהתאם לנוסחה קבועה שגובשה בוועדה מקצועית, אך מענקי השר הם במידה רבה שטח הפקר, ולמעשה מחולקים על פי ראות עיני השר ופקידי משרדו. כך גם העיר מבקר המדינה.

 

שביתה ברשויות המקומיות (ארכיון) שביתה ברשויות המקומיות (ארכיון) צילום: אפי שריר

 

עמנואל במקום השלישי

 

את הדוגמה הטובה ביותר לתופעה הזו מספקת עמנואל, ההתנחלות שבשנים האחרונות עלתה לכותרות בעיקר בעקבות ההפרדה שנעשתה בין תלמידות ממוצא מזרחי לתלמידות אשכנזיות. להלן כמה מספרים שיעשו סדר בהקשרה של עמנואל: בשנים 2009–2011 היישוב קיבל מישי מענקים בסכום מצטבר של 5.9 מיליון שקל, מה שמציב אותו במקום השלישי בדירוג מענקי השר שחולקו.

 

 

לצד הסכום הזה חייבים להציב עוד מספר קטן: 53.51%. זה היה אחוז ההצבעה לש"ס בעמנואל בבחירות האחרונות - הרבה יותר מכל מפלגה אחרת. לשם השוואה, קודם לתקופתו של ישי במשרד הפנים, זכתה עמנואל למענק של 2.5 מיליון שקל, פחות ממחצית ממה שקיבלה בתקופת ישי. הזיקה הפוליטית של היישוב לש"ס, כך נדמה, עשתה את כל ההבדל.

 

הבעיה היא שכמו בסיפור התקצוב הכולל של הרשויות בישראל, גם במענקי השר לא ברור מהו הקו המנחה לחלוקה, ומדוע דווקא יישובים מבוססים זוכים לקבל מענקים. כך למשל, מדוע כפר סבא זקוקה למענק של 400 אלף שקל מהשר, אף שהכנסותיה גדולות מהוצאותיה? וכיצד יכול להיות שהיישוב המבוסס שוהם זוכה למענק של 500 אלף שקל, ממש כמו מצפה רמון מוכת האבטלה? וזה עוד כלום. זכרון יעקב קיבלה ב־2011 700 אלף שקל - יותר מאופקים ומקריית גת.

 

ורק בשם הקטנוניות צריך לשאול מה יש לעשירי עומר - אחד היישובים המבוססים בישראל - לעשות עם 200 אלף שקל משר הפנים? לשם מה הסכום זה נחוץ להם? לא עדיף היה לחלק את הכסף ליישוב שזקוק לו יותר?

 

"הנימוקים אינם משכנעים"

 

בדו"ח על השלטון המקומי שפרסם ב־2011 מבקר המדינה הקודם מיכה לינדנשטראוס, הוא תקף את אופן חלוקת מענק שר הפנים ומענקים נוספים לרשויות. אם מחפשים מסקנות ברורות שעולות מן הדו"ח הן אלה: הבלגן חוגג, כל דאלים גבר, בעיקר מי שיש לו קשר אל השר.

 

המבקר בחן בדו"ח את התקופה שלפני כניסתו של ישי לתפקיד, כך שדבריו נכונים לכל שרי הפנים - וכך הוא כתב: "שרי הפנים לא קבעו את רשימת הנושאים שמענק השר נועד לטפל בהם, ואף לא את סדרי העדיפויות להקצאת המענקים. ניתן לראות בבירור מגמה שלפיה יותר ויותר כספים - שאותם יש להקצות לפי נוסחה שאומצה בידי הממשלה - מוקצים לפי נוסחה שאותה קובעים גורמים פנימיים במשרד הפנים, או בהתאם לשיקולו של השר. משרד מבקר המדינה רואה מגמה זו בחומרה".

 

מבקר המדינה פנה למשרד הפנים ולמשרד האוצר כדי לשמוע את עמדתם ולהבין מדוע איש הישר בעיניו יעשה בכספי משלם המסים. התשובות שהוא קיבל מהם היו שהשימוש במענקי השר - ובמענקים מוזרים נוספים כמו "מענק תוספת למענק האיזון" - נעשה לצרכים מיידיים של הרשויות המקומיות, ולא בא לידי ביטוי בנוסחה הקשיחה של מענקי האיזון.

 

מבקר המדינה לא קיבל את הטיעונים של משרדי הממשלה. "נימוקיהם של האוצר ומשרד הפנים בדבר הצורך בהקצאת חלק ממענק האיזון לפי אמות מידה אחרות אינם משכנעים", הוא פסק. "הקצאת סכומים בהיקף נרחב של מאות מיליוני שקלים בשנה לפי נוסחה פנים־משרדית מאפשרת לפקידים ולדרג הפוליטי לצבור כוח רב מול הרשויות המקומיות".

 

משרד הפנים בתגובה

 

מלשכת שר הפנים נמסר: "כספי רזרבת שר הפנים באים מתוך הסעיף התקציבי המיועד למענק לאיזון שאינו מחולק לפי הנוסחה הרווחת. זהו כלי ניהולי המאפשר למשרד גמישות בהקצאת כספים לרשויות המקומיות, הנדרשת כדי להתמודד עם צרכים שאינם באים לידי ביטוי בנוסחה, או עם צרכים הנובעים מנסיבות בלתי צפויות כמו במקרה עמנואל. הניסיון לייחס הקצאת כספים זו לקשר פוליטי כזה או אחר הוא טועה ומטעה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x