$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט": בטר פלייס תידרש לשלם על נקודות טעינה לפחות 1.27 מיליארד ד'

כך עולה ממכתב פנימי של חברת החשמל, ובו חישוב העלויות של חיבור נקודות הטעינה. עבור חברת החשמל מדובר במקור הכנסות חדש הנחוץ לה מאוד, נוכח טענות ראשיה שלפיהן מצבה הכספי קשה. חברת החשמל: "נערכים להתמודד עם הביקושים"

ליאור גוטמן ותומר הדר 07:0401.03.11

חברת החשמל צפויה לדרוש לפחות 1.5 מיליון דולר עבור חיבור לרשת החשמל על כל 140 מתוך 100 אלף נקודות הטעינה לרכב חשמלי המתוכננות בישראל. כך עולה ממכתב פנימי שנשלח למנהלי החברה בתחילת פברואר 2011.

 

מדובר בחשיפה ראשונה של העלויות המינימליות להקמת רשת

הטעינה למכוניות החשמליות, שאותן תדרוש חברת החשמל מספקי המכוניות החשמליות. מחישוב העלויות המצוינות במכתב עולה כי חברת בטר פלייס, הלקוח העיקרי של חברת החשמל בתחום נקודות הטעינה, תידרש לשלם לפחות 1.27 מיליארד דולר לחברת החשמל עבור חיבור נקודות הטעינה שלה.

 

על פי המכתב, שכותרתו "בקשת תקציב להרצת המערכות בפרויקט הרכב החשמלי", עלויות ההקמה לחברת החשמל כוללות מלבד 140 נקודות הטעינה גם את ניהול ובקרת הטעינה, לרבות התקשרות למערכת הניהול המקומית. כמו כן כוללות העלויות הוצאות מינהלה שונות, שנועדו לאמוד ולעקוב אחר התהליך הניסויי תוך כדי שימוש בכלי רכב חשמליים.

בחברת החשמל סירבו להסביר מדוע "חבילת נקודות טעינה" עומדת על 140 נקודות, אולם המסמך מציין שמדובר בעלות שכוללת הנחה שקיבלה החברה. כך שייתכן שמדובר בהתמקחות עם ספק הציוד.

 

חברת החשמל מחדדת שהתמחור לא כולל עלויות כוח אדם, כך שהתמחור הסופי עלול להיות גבוה פי כמה, בהתאם לכמות כוח האדם שיידרש לתפעול המערכות.

 

מסלול שיווקי נוסף שבו פועלת חברת החשמל מכונה במסמך "ערוץ גישה חופשית", ומיועד ללקוחות מזדמנים כגון יבואני רכב או גופים שירצו להיכנס לתחום מכירת החשמל ללקוחות קצה.

 

מערכת הטעינה של בטר פלייס אמורה להתחיל ולפעול במהלך השנתיים הקרובות. לבטר פלייס הסכמות עם 25 רשויות מקומיות לפריסת מערכת הטעינה שם, כך שבחישוב עלויות ההקמה המינימליות - וללא עלויות כוח אדם - יוצא שחברת החשמל צפויה לקבל ממנה לפחות 1.27 מיליארד דולר. תוספת עלויות כוח האדם, שמסורתית נחשבות גבוהות בחברת החשמל, עלולה אף להכפיל את העלות הכוללת.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", גם יבואנית הרכב כלמוביל החלה להקים עמדות טעינה עצמאיות עבור מכוניות חשמליות. בשנים הקרובות יצטרפו יבואני רכב נוספים, כך שהכנסות חברת החשמל רק יגדלו. זאת על רקע טענות ראשי החברה שמצבה קשה.

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה ש"חברת החשמל נערכת לקראת כניסתו של הרכב החשמלי לישראל, בהתאם למתווה שיגובש על ידי משרד התשתיות".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x