$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": "הפניקס ניפחה עלויות, הסתירה מידע וגבתה מחירים מופרזים"

הרכבת טוענת כי חברת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק מסרה נתונים שגויים כדי לייקר את הפרמיה שעל הרכבת לשלם. לטענת הרכבת, הנתונים השגויים נחשפו בעקבות חקירה שביצע חוקר פרטי ששכרה. מהפניקס לא נמסרה תגובה

רחלי בינדמן 06:5612.01.11

התחרות העזה בענף הביטוח מגיעה לפתחו של בית המשפט. בכתב תגובה לצו מניעה שבו זכתה הפניקס - שמנע את העברת תיק ביטוח רכבת ישראל לידי הראל ביטוח המתחרה - מפרטת הרכבת מדוע בחרה להעביר את התיק מהפניקס, ומטיחה טענות קשות נגד התנהלותה של חברת הביטוח, בניהולו של אייל לפידות ובשליטת קבוצת דלק.

מה דעתך על מניית דלק קבוצה:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

כפי שפורסם לראשונה באתר "כלכליסט", הפניקס מנעה ברגע האחרון את העברת הביטוח להראל, שבשליטת משפחת המבורגר, בטענה כי העברת התיק בוצעה ללא מכרז כנדרש לפי חוק דיני מכרזים - הקובע כי חברה ממשלתית חייבת לקיים מכרז - וללא הודעה מראש להפניקס. כרגע מבוטחת הרכבת על ידי הפניקס, לאחר שביטחה את הרכבת ב־15 השנים האחרונות.

 

בתגובתה פורסת הרכבת, המיוצגת על ידי משרד עורכי הדין שמרון, מלכו, פרסקי ושות', את השתלשלות העניינים לטענתה. "בשנים האחרונות לא התקיימה תחרות בתחום ביטוח הרכבת בשל כשל שוק חמור ומחסור במתחרים. במסגרת המכרז שערכה ב־2006, למשל, פנתה הרכבת לשש חברות ביטוח, אולם רק הפניקס הציעה לבטח את הרכבת בכל הביטוחים, ובפועל נותרה הרכבת עם הצעה אפקטיבית אחת. הפניקס גבתה פרמיה מופרזת ודרשה מרכבת ישראל פעם אחר פעם להעלות את שיעור הפרמיה בתואנות שונות ומשונות", נכתב בתגובת הרכבת.

 

 

בעקבות זאת, טוענת הרכבת, היא החליטה לפתוח בהליך של פנייה ישירה לחברות הביטוח המתחרות למתן הצעות, ולערוך מעין מכרז סגור ופנייה למבטחים בלי מכרז. הרכבת פנתה לחברות הראל, כלל ומגדל, ושבה עם ההצעות שקיבלה להפניקס. לפי כתב התגובה, הפניקס הציגה בפני הרכבת מצג כי קיים הכרח בהעלאת שיעורי הפרמיה באחוזים ניכרים לעומת שנת 2010. ולטענת הרכבת אף הציעה לה להעלות את מחיר הנסיעה לנוסעים כדי לכסות את העלאת הפרמיה.

 

8 מיליון שקל פחות

 

הרכבת אף כוללת תרשומת שנערכה בפגישה עם הפניקס - אף שאין אזכור לקלטות המוכיחות את הדברים שנאמרו - שלפיה, לכאורה, אמר משנה למנכ"ל הפניקס אייל בן סימון לנציג הרכבת: "אתה צריך שמימון הפרמיה יהיה דרך תעריף הנסיעה".

 

על רקע כישלון הפגישה עם הפניקס המשיכה הרכבת לנהל מגעים עם כלל והראל. לאחר שפרצה השריפה בכרמל פרשו נציגי כלל מהמירוץ - לטענת הרכבת, ככל הנראה מכיוון שכלל ביטחה חלק מנזקי השריפה - והרכבת קיבלה את הצעתה של הראל. עוד טענה הרכבת כי הפניקס הודיעה שלא תוכל להוזיל משמעותית את הצעת הפרמיה השנתית שלה, וכי הראל הציעה הצעה כוללת בסכום של 27 מיליון שקל לשנה, 8 מיליון שקל פחות מהצעתה של הפניקס.

 

לעומת זאת, הפניקס טוענת כי מעולם לא התקיימו מגעים פורמליים עמה שבהם הועלו הצעות מחיר באופן רשמי, כך שהטענות שהראל הציעה מחיר זול יותר אינן נכונות.

 

בתגובה לכך טוענת הרכבת כי רק בדיעבד, עם קבלת ההחלטה להתקשר עם הראל, אמרה הפניקס כי "לו היתה יודעת שנמצאו לה סוף סוף מתחרים אמיתיים, היתה מציעה הצעה זולה יותר". אלא שהרכבת טוענת כי מראש הובהר להפניקס כי נבחנות הצעות מתחרות. מעבר לכך, הרכבת טוענת כי במהלך המו"מ עמה הודיעה הפניקס בתקיפות כי יש לייקר את הפרמיה משמעותית, ואף טענה כי היא מפסידה כסף מההתקשרות עם הרכבת.

 

ברשומות שהציגה הרכבת, שערך סמנכ"ל הכספים ברכבת אמיר שביט, צוין כי שביט הציג בפני הפניקס את דבר קיומם של מגעים עם המתחרים, ולמרות זאת הודיעה הפניקס כי יש לייקר את הפרמיות והדגישה כי מבטחי משנה בעולם אינם ששים לבטח את רכבת ישראל, כיוון שהם מתייחסים אליה כמדינת עולם שלישי.

 

הרכבת כוללת ציטוט נוסף של בן סימון, שנטען כי אמר בפגישה: "רק בגידול הפרמיה. מבטחי המשנה לא מתים על הרכבת".

 

"סוד מסחרי של הפניקס"

 

עוד טענה חריפה שמעלה הרכבת בתגובתה היא שכאשר הפניקס העבירה נתונים בנוגע לתביעות ששולמו על ידיה, לבקשת הרכבת, היו אלה נתונים שגויים ומנופחים שכללו תאונות בתחום רשות הנמלים, שאינן קשורות כלל לרכבת ישראל. מדובר בנתונים שנתבקשו לכאורה על ידי הרכבת במסגרת התקשרותה עם הברוקר AON, כדי שזה יבדוק עבורה אפשרות התקשרות זולה יותר עם מבטחים בחו"ל.

 

נתונים מנופחים אלה, כך לפי הרכבת, היו גם אלו שהיוו את הבסיס לייקור פרמיות הביטוח. הרכבת אף חושפת כי הנתונים השגויים נחשפו בעקבות חקירה שביצע חוקר פרטי, שנשכר על ידי הרכבת לצורך בדיקת אמינות נתוני התביעות שהעבירה לה הפניקס.

 

במסגרת התגובה הגישה הרכבת תרשומת שיחה פנימית, שבמסגרתה ביקשה הרכבת מידע על הערכת עלות התביעות האמיתית מהפניקס, אולם נציגי הפניקס סירבו למסור את המידע.

 

סמנכ"ל הרכבת אמיר שביט: "רמת הנתונים שאתם מעבירים היא מאוד בעייתית, אי אפשר לבדוק ולנסות לשפר בטיחות".

משנה למנכ"ל הפניקס אייל בן סימון: "נתוני תביעות חובה הם סוד מסחרי של הפניקס".

 

יועץ הביטוח של הרכבת משה קלטניק: "אין לנו נתונים".

 

בן סימון: "אנחנו בשוק תחרותי, מידע הוא כוח. יש דברים שאני מחויב (לתת) ויש דברים כמו כמה ההערכה של התביעות".

 

לבסוף, טוענת הרכבת, בכל מקרה להפניקס אין זכות מוקנית לשמור את הביטוח אצלה. יתרה מכך, הרכבת כבר התקשרה בהסכם ביטוח עם הראל ששולם במלואו. לטענת הרכבת, בתחילת החודש פנתה הפניקס בדרישת תשלום עבור פוליסת הביטוח שהיא הנפיקה לה.

 

מהפניקס לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x