$
משפט

חדשות טובות לבעלי הקורקינט: העליון קבע - הוא אינו רכב מנועי

רוכב קורקינט ייחשב כהולך רגל, ולא יזדקק לרישיון או ביטוח. השופטת: הקורקינט הוא כמו אופניים – מסוכן אבל לא יכול להיות מוגדר ככלי רכב

מארק שון 17:0911.05.10
הרכב של שלושה שופטים הכריע היום (ג') כי הקורקינט המכני לא ייחשב לכלי רכב ממונע. מדובר בהכרעה דרמטית שאנשים רבים בשוק הרכב, הביטוח (והרוכבים עצמם כמובן) ציפו לה. המשמעות היא שרוכב קורקינט ייחשב כהולך רגל, לא ייצטרך לבטח את עצמו או לדאוג לרישיון על הכלי.

 

למרות
הקביעה החד משמעית, השופטת איילה פרוקצ'יה קראה להסדיר את השימוש של הכלי בישראל – בין אם באכיפה אפקיטיבית של איסור הייבוא שלו ובין אם בהסדרה של הרישיון. "הסיכונים הנובעים מתופעת השימוש האסור בקורקינט המכני הם ברורים על פניהם", כותבת השופטת, "המציאות מעידה, כי חרף האיסור, כלים אלה מיובאים לארץ, נעשה בהם שימוש מסוכן, ונראה כי מצד אחד, אין אכיפה אפקטיבית של איסור ההבאה והשימוש בכלים אלה, ומצד שני, אין הסדרה של השימוש בהם. מציאות זו, על הסיכונים הרבים הטמונים בה, מחייבת הסדרה כוללת בחקיקה, במנגנוני הרישוי, ובאכיפה נאותה".

 

התיק עצמו עסק במקרה של דיווי שפורן, בן 27 כיום, שקיבל בהיותו בן 14 מתנה מהוריו - קורקינט מכני שנרכש בארצות הברית במחיר של 100 דולר. בשנת 1997 רכב שפורן עם חברו על כביש בהרצליה פיתוח, עד שהגיח רכב והתנגש בהם. שפורן נפגע בראשו, איבד את ההכרה למשך כמה ימים, ואושפז במחלקה הנוירו-כירורגית בבית החולים בילינסון. חברת הביטוח כלל סירבה לשלם לשפורן את דמי הביטוח בטענה שהקורקינט המכני עונה להגדרה של "רכב מנועי", על פי חוק הפיצויים, ולכן, מכיון שלא היה לכלי ביטוח ולילדים לא היו רשיונות נהיגה, הרי ששפורן אינו זכאי לפיצוי.

 

שפורן פנה לבית המשפט המחוזי בחיפה, שם קיבל השופט עודד גרשון את הדרישה של חברת הביטוח, וקבע כי הקורקינט המכני אכן עונה להגדרה של "רכב מנועי". במסגרת הערעור של שפורן לבית המשפט העליון על ההחלטה הזאת, טענה חברת כלל כי לא מדובר בצעצוע אלא בכלי בעל פוטנציאל הנעה שנע בכביש, שסכנה תחבורתית בצידו. כלל טענה עוד, כי אפילו אם הוא נועד למשחק, עובדה זו אינה שוללת את האופי העיקרי שלו ככלי רכב מנועי.

 

למי שאינו מכיר עדיין את הכלי, הקורקינט מונע במנוע בנזין שנפחו 22 סמ"ק, והוא מותנע באמצעות משיכת חוט. מיכל הדלק מכיל ליטר אחד של בנזין. אין על הקורקינט מושב כלשהו, תיבת הילוכים או כל מתקן אחר שמזוהה עם רכבים (מתקני איתות, פנסי תאורה, צופר או מראת צד). מהירות הנסיעה המקסימלית על הכלי היא כ-32 קמ"ש. הקורקינט המכני מעולם לא צויד ברישיון רכב, לא הוצאה לגביו תעודת ביטוח לכיסוי השימוש בו, ולא ניתן רישיון נהיגה לנוהגים בו. הקורקינט המכני אסור ביבוא לישראל, והשימוש בו אסור כאן.

 

"חרף הסיכונים המתלווים לשימוש בקורקינט המכני בתורת כלי משחק, שבעטיים נאסרה ככל הנראה הבאתו לארץ והשימוש בו, אין הוא נכנס למסגרת הגדרת רכב מנועי לצורך חוק הפיצויים... אף שהסיכון משימוש בקורקינט אינו מבוטל", קובעת השופטת פרוקצ'יה, " באנלוגיה מסויימת ניתן להזכיר את השימוש באופניים בכבישי הארץ, אשר אינם מוגדרים כ"רכב מנועי" מאחר שאינם מונעים בכוח מכני. לפיכך, השימוש בהם אינו מכוסה על ידי חוק הפיצויים אף, שהסיכון מהם, בין לרוכב האופניים ובין להולכי הרגל, עלול להיות רב ביותר, עד כדי סיכון חיים".

 

את שפורן ייצג בדיון עורך הדין עמיקם חרל"פ, את חברת הביטוח ייצג עורך הדין עופר שגיא.

 

קבלו ישירות למייל שלכם את החדשות האחרונות בתחום המשפט. לחצו להרשמה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x