$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט" - בקרוב: דירוג מכוניות היברידיות לפי קרינה

ועדת מומחים מטעם המשרד להגנת הסביבה תמליץ ביומיים הקרובים לקבוע שלוש קבוצות דירוג למידת הקרינה החשמלית שפולטות מכוניות היברידיות הנמכרות בישראל

תומר הדר 07:0122.02.10

ייתכן שהודות לתדמית הידידותית לסביבה שממנה נהנות המכוניות ההיברידיות, מעטים יודעים כי נפלטת מהן קרינה, הדומה לזו הנפלטת ממכשירים חשמליים. ל"כלכליסט" נודע כי ביומיים הקרובים תגיש ועדת מומחים מטעם המשרד להגנת הסביבה המלצות על שלוש קבוצות שעל פיהן ידורגו כלי הרכב ההיברידיים

בישראל, בהתאם לרמת הקרינה החשמלית שהם פולטים.

 

מסתמן כי הדרגות יתייחסו לקרינה הבלתי מייננת שפולטות המכוניות ההיברידיות. מדובר בקרינה העלולה להשפיע על תאים חיים ודומה בהרכבה לקרינה הנפלטת ממכשירי טלפון סלולריים. במקרה של מכוניות היברידיות, קרינה בלתי מייננת נפלטת בעיקר מן המערך שמחבר בין סוללת הרכב למנוע החשמלי. הדירוג של המשרד להגנת הסביבה יהיה בגדר המלצה צרכנית, כמו מידת הדירוג האנרגטי המוצמדת כיום למוצרי חשמל. היא תימדד ביחידות של 4-10 מיליגאוס, יחידת המדידה לערכי קרינה אלקטרומגנטיים.

 

יבואני הרכב מתרעמים על פעילותה של הוועדה, שטרם הודיעה באופן רשמי על קביעת תקרה ורצפה לדירוג הקרינה הבלתי מייננת. "רכבים היברידיים משווקים בעולם כולו בהצלחה גדולה", נמסר מחברת מאיר, יבואנית הונדה בישראל. לדבריהם, "המתווה המקובל בעולם לנושא פליטה משדה אלקטרומגנטי הוא של ארגון הבריאות העולמי הקובע רף של אלף מיליגאוס".

 

הפעם הראשונה שבה התייחס המשרד להגנת הסביבה למדידת קרינה בלתי מייננת בתחום התחבורה היא לפני כעשור. אז נקבע הרף העליון ברמת הקרינה המותרת ברכבת הקלה בירושלים על 10 מיליגאוס. לפני כשנה כינס המשרד את ועדת המומחים כדי לדון בנושא הקרינה ממכוניות היברידיות. חלק קטן בלבד ממסקנותיה הראשוניות פורסם עד כה.

 

הפרסום המשמעותי מהוועדה היה כשהמשרד להגנת הסביבה הורה למשטרת ישראל שלא לבחור במכוניות היברידיות עבור צי הניידות שלה. הנימוק היה נזקים בריאותיים אשר עשויים להיגרם לשוטרים החשופים לקרינה לפרקי זמן ממושכים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x