$
סביבה

חג מתן תוכנה: איך לפעול למען הכלל ולעשות מזה כסף

המודל העסקי של טֵקסוּפּ, המחברת בין חברות הייטק לעמותות חברתיות, מוכיח כי הדבר אפשרי. מייק ייטון, סגן נשיא טקסופ, הסביר ל"כלכליסט" איך השיטה הזו תשנה את העולם העסקי גם בישראל

חייהן של עמותות חברתיות הן חיפוש רצוף אחר משאבים לפעולתן היומיומית - אבל מעבר לחיפוש הזה, יש להן צורך בעזרים לוגיסטיים כמו טכנולוגיות מידע ותקשורת. הבעיה היא שעזרים כאלה עולים כסף רב, ומלכ"רים רבים אינם יכולים לרכוש אותם.

 

את הבעיה הזו תנסה לפתור תוכנית חדשה להנגשת תוכנה מוזלת לעמותות, שתושק בישראל בקרוב: NPTech, חברה לתועלת הציבור (מוסד ללא כוונת רווח) שהקימו יד הנדיב (קרן רוטשילד) וג'וינט ישראל, עומדת להיכנס לתוכנית טֵקסוּפּ (Techsoup Global), המיישמת תוכנית כזו ב־35 מדינות, בשיתוף עם 40 חברות התוכנה הגדולות בעולם, ובהן מיקרוסופט, אדובי, סיסקו וסימנטק. "עד היום גייסנו תרומות ב־1.8 מיליארד דולר, מהם 300 מיליון בשנה האחרונה", מספר מייק ייטון (Yeaton), סגן נשיא טקסופ, שביקר בשבוע שעבר בישראל.

 

"מלכ"רים רוצים טכנולוגיה שתייעל את הניהול שלהם, ודרכנו הם יכולים לקבל גישה ל־40 טכנולוגיות שונות בתשלום סמלי חד־פעמי", מסביר ייטון. "כשעמותה רוצה לבקש טכנולוגיות שונות, היא צריכה לבצע פניות לכל חברה בנפרד - ואז הסיכוי לקבל תרומה הוא אפסי. עמותה שמצטרפת לתוכנית שלנו נרשמת פעם אחת, מאושרת פעם אחת, משלמת סכום קטן שמשרת את הצינור הזה - ומקבלת את כל הטכנולוגיות בבת אחת.

 

"במקביל, אנחנו מסייעים לחברות התוכנה שרוצות לתרום. החברות האלו מוצפות בבקשות פילנתרופיה, כך שהן יכולות להיענות לעשר פניות בשנה, במקרה הטוב. אין להן הכלים לבדוק כל פנייה לעומק. אנחנו מאפשרים להן לעשות אאוטסורסינג של פעילות פילנתרופית: אנחנו בודקים אם הארגונים עומדים בקריטריונים שלהן, ומעבירים לארגון את הטכנולוגיה ואת ההדרכה הדרושה לשימוש בה".

 

רועי בילר רועי בילר צילום: יובל חן

 

ניהול תרומות טכנולוגי

 

אחד התנאים להשתתפות בתוכנית הוא כאמור אישור העמותה, ככזו שעומדת בכל התנאים של מלכ"ר. כדי לענות על הצורך הזה מוקם כעת בישראל פרויקט גיידסטאר, המשותף ל־NPTech ולמשרד המשפטים, שיעלה לאינטרנט את מאגר המידע המקיף ביותר על עמותות ומלכ"רים בישראל.

 

"כשרצינו להיכנס לתוכנית עשינו סקר בין 120 מנהלי ארגונים ללא מטרות רווח, ו־90% מהם אמרו שהדבר הכי טוב שאפשר לתת להם זה תוכנות חינם", מספר רועי בילר, מנכ"ל NPtech. "אנחנו גם מציעים שירות אפיון מערכות מידע, שנועד לסייע לעמותות להתאים את הכלים לשימושים הייחודיים שלהן".

 

כיום משרתת התוכנית כ־55 אלף עמותות בעולם. "כשהתרחבנו עולמית, החלטנו שצריך לעבוד עם אנשים מקומיים", אומר ייטון. "כחברה שנמצאת בארה"ב אנחנו לא מבינים את כל הצרכים והיכולות של מגזר שלישי בישראל, לכן אנחנו מוצאים חברה מקומית שתעזור לנו להעביר את הטכנולוגיה".

 

הטכנולוגיה תאפשר לעמותות לנהל גם את התרומות שלהן?

"זו המטרה העתידית. היום תרומות נכנסות מארצות הברית לישראל דרך כל מיני גופים גדולים. אנחנו נעשה תהליך שבמסגרתו עמותה שתרצה לקבל תרומה מארצות הברית, תבקש מאיתנו להראות לשלטונות בארצות הברית שהיא מקבילה לעמותה אמריקאית - ואז התורם מארצות הברית יקבל זיכוי עבור התרומה שלו".

 

"כיום לתורם אין שליטה מלאה על מה שקורה; הוא לא יודע אם התרומה שלו מגיעה למקום שהוא רצה", מוסיף בילר. "ההליך החדש יאפשר פחות פוליטיקה ופחות איבוד של כספים: ברגע שהעמותה תקבל את האישור, כל אחד יכול לתרום לה באופן ישיר".

 

"המטרה היא הרבה יותר משיפור התדמית"

 

ייטון הצטרף לחברה ב־2006 אחרי עבר מפואר בחברות כמו יבמ, גאפ ובננה ריפבליק. בתפקידו האחרון שימש כסגן נשיא בוולמארט.קום, זרוע האונליין של ענקית הקמעונאות הגדולה בעולם. "אחרי 20 שנים בעסקים, אני רואה את העוצמה שיש למגזר השלישי", הוא אומר. "שיתוף הפעולה והפלת המחיצות חיוניים כאן, כי אנחנו עובדים על הרבה בעיות עם מעט כוח אדם.

 

"התוכנית שבנינו היא מודל עסקי חברתי. בעתיד לא תוכל להפריד את העסקים מהאתגרים החברתיים שצפויים לנו. אני חושב שזה יהיה משולב, וחברות עסקיות יימדדו גם לפי התפוקות החברתיות שלהן".

 

אז לא הכל יהיה מתוך רצון טוב?

"מיקרוסופט וסיסקו עזרו לנו להקים את התוכנית, כך שהתרומה שלהן היא הרבה יותר מתוכנות נטו.

 

"באופן כללי, אנשים הם יצורים מורכבים, ויש לנו כוונות משתנות. לפעמים אנחנו רוצים לעזור לאדם עני, ולפעמים אנחנו רוצים לבנות בית. זה לא רציונלי לומר שהכוונות של החברות האלו הן חברתיות לחלוטין, אבל זו טעות לחשוב שהכוונות הן תדמיתיות לחלוטין".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x