$
דעות

פרטנר תצטרך לבחור אם להישאר חברת סלולר

אם לא תיהפך פרטנר לקבוצת תקשורת ותתחיל למכור סל שירותים ללקוחותיה, היא תמשיך אמנם לייצר רווחים גבוהים אך תתקשה להתמודד עם ענקיות התקשורת המקומיות

גיל קליאן 07:5913.08.09

בתור בעל השליטה החדש של פרטנר יעמוד אילן בן דב מול הכרעה ברורה - האם להשאיר את פרטנר חברת סלולר או להפוך אותה לקבוצת תקשורת המוכרת סל שירותים תחת המותג אורנג'. ההכרעה בשאלה זו היא במידה רבה ההכרעה בין מזומנים לבין יצירת ערך.

 

פרטנר הגיחה אל שוק הסלולר הישראלי ב־1999. כחברת הסלולר השלישית, הדעה הרווחת היתה כי אין לה מקום בשוק, וכי מדובר במיזם שלא יצלח. מאז נהפכה פרטנר לסיפור הצלחה כמעט חסר תקדים, ומנהלי צוות ההקמה שלה בראשות עמיקם כהן נהפכו לאגדות ניהול מקומיות.

 

בשנת 2009 עומדת פרטנר מול אתגרים שונים לחלוטין. שוק הסלולר רווי והצמיחה בו מועטה. פרטנר צריכה להמציא את עצמה מחדש כדי לצמוח. בתקופה האחרונה החלה פרטנר לפלוש לתחומי פעילות חדשים, אך נכון לעכשיו לא מסתמנת שם הצלחה מרשימה.

 

לפרטנר אין אחיות ולא חברות־אם - היא צריכה להתחיל מאפס כל שירות חדש שהיא מתכננת למכור, כמו שירותי תוכן טלוויזיוני או טלפון קווי. בכך טמון היתרון והחיסרון של פרטנר בכניסה למוצרים חדשים. החיסרון - השקעות כבדות ובניית פעילות מאפס. היתרון - המגבלות הרגולטוריות המוטלות כיום על בזק וסלקום מונעות מהן לשווק חבילות תקשורת כוללות.

 

אם מדמיינים את פרטנר כקבוצת תקשורת, השמים הם הגבול. זה מתחיל בשירותי תוכן נייד, טלוויזיה ניידת וכדומה, עד לבית, שלו תספק החברה טלפון קווי ואינטרנט בקישוריות לסלולר ובמקביל גם אולי מרכזי מדיה ביתיים ושירותי בידור כמו טלוויזיה ביתית ומשחקים. גם לא מן הנמנע שנראה את פרטנר נכנסת לסליקת תשלומים בסלולר, ומי יודע, אולי גם תיהפך לבנק.

 

אף ששירותי תקשורת כוללים נשמעים כמו דבר נהדר, לא בטוח שזו הדרך לנהל חברה בעלת שיעורי רווחיות גבוהים. הרווחיות בשוק התקשורת בשנים האחרונות הגיעה משוק הסלולר. פרטנר סיימה את הרבעון השני עם שיעור EBITDA (רווח ללא פחת, מימון ומס) של 37.2%. הקמת קבוצת תקשורת אמנם תחזק את ההכנסות והתזרים של פרטנר, אך תחליש את הרווחיות שלה.

 

מנגד, הישארות כחברת סלולר בלבד היא סיכון לא קטן עבור פרטנר. כיום האיום מצד בזק, סלקום וענקיות התקשורת הנוספות הוא מוחשי בהחלט. אם יוכלו חברות אלה להציע שירותי תקשורת כוללים שמכניסים גם סלולר לתוך החבילה, יהיה קשה לפרטנר להתמודד בשוק. במצב שבו הלקוחות נוטשים והאטרקטיביות של החברה לצרכן פוחתת, לא בטוח שבן דב ימצא הרבה מזומנים בחברה שרכש.

 

אגב, ההנהלה הנוכחית של פרטנר בראשות דוד אבנר החלה כבר לבנות את פרטנר כקבוצת תקשורת. למרות ההצהרות שאבנר ימשיך בתפקידו, קשה לדמיין את אבנר מוביל את החברה כחברת סלולר בלבד. וכמו בכל חילופי שליטה, גם כעת החלה להיבנות לה בורסת השמות בנוגע למי יישב בכיסא המנכ"ל ביום שאחרי הרכישה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x