$
מבחני רכב

מבחן דרכים: מאזדה 3 החדשה תשמור על הפופולאריות

ה-3 החדשה, שגדולה מעט יותר מקודמתה ודומה מבפנים לאחות הגדולה מאזדה 6, נוחה שקטה ואיכותית. רק חבל שהמנוע מעט חלש

תומר הדר וליאור גוטמן 21:0130.06.09

מאזדה 3 היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל. על כך אין עוררין. בשנה שעברה לדוגמה נמכרו בישראל 17,770 מכוניות מדגם זה. בשנה שקדמה לה נמכרו 16,214 מאזדה 3 ואילו בשנת 2006 נמכרו בישראל 15,320.

 

סביר להניח שברגע שיצאתם היום לרחוב נתקלתם בכזו מכונית, כנראה בצבע אפור או כסוף, הצבע שמועדף על חברות הליסינג, הרוכשות העיקריות של מאזדה 3. אפשר אפילו לומר שמאזדה 3 היא מכוניתו הרשמית של עם ישראל של שלהי העשור הנוכחי. עם ישראל של ההיי טק.

 

לפניה, בשנות התשעים זו היתה מיצובישי לאנסר שהציעה חלונות חשמל ונעילה מרכזית ולפניה בשנות ה-80 זו היתה סובארו ליאונה, שפשוט סירבה להתקלקל. אך כעת מוצג דור חדש של מאזדה 3, שמתיימר לשחזר את ההצלחה של מאזדה 3 המקורית. האם עדיין יש לה את מה שנדרש כדי להילחם על הובלת השוק?

 

מבט מבפנים. המזגן מקפיא והנדסת האנוש השתפרה מבט מבפנים. המזגן מקפיא והנדסת האנוש השתפרה צילום: תומר הדר

 

במבט חיצוני ניתן בהחלט להבחין שמאזדה 3 החדשה היא סוג של מתיחת פנים או עדכון לדגם הקיים. הקווים החיצוניים הכלליים נשמרו, אך ה-3 החדשה מיישרת קו עם האחות הגדולה מאזדה 6, עם פנסים שקופים, בתי גלגל מנופחים וזוויות חדות יותר בעיצוב הדלתות ומכסה המנוע.

 

מבדיקת המפרט הטכני עולה שהמאזדה 3 החדשה גם מבוססת על פלטפורמה זהה לזו של הדור היוצא. מדובר בפלטפורמה שבקונצרן פורד מכנים C1 ומשותפת גם לפורד פוקוס הנוכחית ולוולבו S40. מבחינת מימדים מאזדה 3 החדשה היא מכונית גדולה יותר. האורך צמח ב-5.5 סנטימטרים ואילו הגובה צמח בכסנטימטר. עם זאת, בסיס הגלגלים של ה-3 החדשה והישנה, 2.64 סנטימטרים, נותר זהה.

 

מבפנים מאזדה 3 החדשה אינה שונה מן האחות הגדולה מאזדה 6. מרווח הפנים השתפר בהשוואה לדור היוצא (אם כי לרגל ימין של הנהג חסר מקום) ואיכות החומרים והנדסת האנוש עלתה גם. המזגן החלש, נקודת תורפה של הדור הקודם, הוחלף במזגן מקפיא, אך נטול פתחים עבור הנוסעים שמאחור. לרדיו ולבקרת האקלים יש צגי מידע ברורים בחלקו העליון של לוח המחוונים, אך תחת שמש חזקה קשה להבחין בנתונים המוצגים בהם. הפלסטיקה, יש לציין, אינה באיכות אחידה. הפלסטיק שסביב מוט ההגה, לדוגמה, מרגיש זול למגע, בעוד שחלקו העליון של לוח המחוונים מרגיש איכותי. לנוסעים מאחור חסר מעט מקום לרגליים.

 

מתקשה בעליות תלולות ובעקיפות מזדמנות מתקשה בעליות תלולות ובעקיפות מזדמנות צילום: תומר הדר

 

מכונית המבחן שלנו היא מהדגם שככל הנראה יזכה לפופולריות הרבה ביותר בקרב הקונים בישראל. היא מצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים שמפיק 105 כוחות סוס ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבע מהירויות. אם נתוני ההספק נשמעים דומים למדי לאלה של הדגם היוצא, לא מדובר בטעות. המנוע זהה כמעט לחלוטין. עם זאת, מאזדה הצליחה להוריד את שיעור פליטת המזהמים של המנוע החדש מה שמציב את ה-3 החדשה בקבוצת הזיהום השמינית, במקום הקבוצה העשירית אליה משתייכת מאזדה 3 הישנה.

 

המנוע החדש-ישן מצליח לרוב לספק את הסחורה ולעשות את העבודה בשקט, אך כאשר המאזדה צריכה להתמודד עם עלייה תלולה או עקיפה מזדמנת, ניתן להרגיש מחסור בכוח. וחבל, כי שלדתה של המאזדה היא מהטובות בקטגוריה. התנהגות הכביש שלה רהוטה והיא מצליחה גם לבלוע היטב את שיבושי כבישי הצפון.

 

לסיכום, אפשר בהחלט לומר שלמאזדה 3 החדשה יש את כל הכלים לשמור על עליונותו של הדגם היוצא בשוק הרכב הישראלי. היא נוחה, שקטה ואיכותית. רק המנוע מעט חלש. מכונית המבחן, ברמת האבזור הבכירה, עולה 122,500 שקל. אך באוגוסט תגיע גרסת ציי הרכב שלא תצויד בחישוקי מגנזיום ושאר תוספות ובהחלט יש למה לצפות.

 

מאזדה 3 החדשה

 

מנוע: בנזין, נפח 1,598 סמ"ק, הספק מרבי 105 כ"ס, מומנט מרבי 14.8 קג"מ.

ביצועים: מהירות מרבית 177 קמ"ש, זינוק ל-100 קמ"ש 13.1 שניות.

צריכת דלק: נתוני יצרן 12.9 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 7.8 ק"מ לליטר.

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי.

מחיר: 122.5 אלף שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x