$
בארץ

סטנלי פישר: "להערכתנו הריבית בארה"ב תהיה 3.5% בעוד שלוש או ארבע שנים"

נגיד בנק ישראל לשעבר וסגן יו"ר הפד כיום אמר היום בכנס בהרצליה כי תהליך עליית הריבית יהיה הדרגתי, אך אין ביכולתו לנקוב בתאריך: "אם הצמיחה הכלכלית תהיה איטית, אנחנו נחכה. ואם הכלכלה תצמח בקצב גבוה, נקבל החלטה"

שאול אמסטרדמסקי 19:3525.05.15

"מתי הפד יעלה את הריבית שלו? אנחנו מדברים על תחילתו של תהליך שעל פני כמה שנים הריבית תחזור לרמת ריבית נורמלית יותר. זה לא קורה מהיום למחר. ולפי הערכתנו בעוד שלוש או ארבע שנים אנחנו חושבים שהריבית תהיה בסביבות 3.5%. אבל כולם מחכים לצעד הראשון. אבל צריך להבין שבכל מקרה אנחנו מדברים על תהליך הדרגתי, לא על קפיצה. זה יהיה הדרגתי ומאוד איטי", כך אמר היום (ב') סגן יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי ונגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ׳ סטנלי פישר, בכנס של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי בהרצליה.

 


 

פישר המשיך: "אנחנו לא יודעים מתי זה יתחיל. אנחנו לא רוצים להעלות את הריבית מוקדם מדי, בשביל שלא נגיע למצב שנצטרך שוב להוריד אותה לאחר מכן. מצד שני, ההסתברות שנצטרך להעלות את הריבית בחדות אם נחכה יותר מדי, עולה, ואנחנו לא רוצים להיות גם במקום הזה".

 

עוד הוסיף פישר לגבי התחזיות: "השווקים חושבים שנתחיל להעלות את הריבית בספטמבר. אבל אנחנו לא קובעים לגבי הריבית לפי תאריכים, אלא לפי המידע הכלכלי שאנחנו מקבלים. אם הצמיחה הכלכלית תהיה איטית, אנחנו נחכה. ואם הכלכלה תצמח בקצב גבוה, נקבל החלטה".

 

סטנלי פישר במרכז הבינתחומי בהרצליה. "זה לא קורה מהיום למחר" סטנלי פישר במרכז הבינתחומי בהרצליה. "זה לא קורה מהיום למחר" צילום: עמית שעל

 

הנגיד לשעבר פישר התייחס גם לעליית מחירי הדיור בישראל ואמר: "המערכת הפיננסית שלכם חזקה ולא התמוטטה, אבל בגלל משתנים חיצוניים צריך לשמור על הריבית נורא נמוך, ולכן תהיה לכם בועת נדל"ן. ואם תסתכלו מסביב לעולם תגלו שישראל היא לא היחידה עם מחירי דיור עולים, זה גם באוסטרליה, בסינגפור ובמדינות נוספות". לדבריו, "התנאים הבין לאומיים חייבו את הפחתת הריבית לרמה מאוד נמוכה, ולאנשים לא היתה בעיה ללוות כסף בשביל לקנות דירות ובתים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x