$
דני רובינשטיין

הכלכלה הפלסטינית: הפעם יהיה קשה יותר לרדת מהעץ

הקפאת הכספים הנוכחית לפלסטינים עשויה להיות צעד ראשון להסלמה מצד ישראל

דני רובינשטיין 08:1005.01.15

בעקבות ההודעה הישראלית על הקפאה של העברת 500 מיליון שקל לפלסטינים - תשלומי המסים שגובה ישראל עבור הרשות - יצא ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה לסבב פגישות בסעודיה. זו הבטיחה כי אם ישראל לא תעביר את הכספים, מדינות המפרץ יספקו לרשות כ־100 מיליון שקל בכל חודש. הקפאת הכספים מישראל היא צעד נוסף במסגרת מאבקי הכוח המדיניים שמחריפים והולכים בין ממשלת נתניהו לרשות של אבו מאזן.

 

איומים דומים נשמעו בעבר, ואחריהם חזרה בה ישראל והעבירה את הכסף, שהקפאתו עלולה להוביל להתמוטטות השלטון הפלסטיני. יציבות זו של השלטון היא אינטרס ישראלי מובהק. בהיעדרה תיאלץ ישראל לשאת בעול אחזקת השירותים בשטחים, שעלותה 30–40 מיליארד שקל בשנה, וכן להסתדר בלא עזרת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שמסייעים בתיאום הביטחוני. בעקבות איומים קודמים התריע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מפני התפרקותה של הרשות.

 

אלא שהפעם, בניגוד לפעמים קודמות שבהן הוכרז על מהלך דומה, אין שיתוף פעולה ישראלי־פלסטיני שבמסגרתו עשוי המצב להיפתר. צעד זה עלול להיות ראשון בסדרת מהלכים ישראליים שיגיעו כתגובה לפנייה הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג. נוסף על כך, לנוכח הבחירות הקרבות לא צפוי שראש הממשלה נתניהו ייסוג במהירות מהצעד שהכריז עליו.

  

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הזהיר מפני התפרקות הרשות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הזהיר מפני התפרקות הרשות צילום: אי פי איי

 

ביכולתה של ישראל לנקוט שורה של צעדים כלכליים נגד הרשות הפלסטינית, שכן היא שולטת בכלכלתה כמעט לחלוטין. כ־%80 מסחר החוץ של הגדה ושל עזה נעשה מול ישראל. הפלסטינים קונים מישראל או דרכה את מצרכי היסוד ו־150 אלף מהם מתפרנסים בשוק הישראלי.

 

מעטפת מכס משותפת לישראל ולרשות

 

התקציב השנתי של הממשלה הפלסטינית הוא כ־16 מיליארד שקל. כ־%40 ממומנים מכספי המסים שגובה ישראל עבור הפלסטינים כחלק ממעטפת המכס המשותפת לישראל ולשטחים הפלסטינים. נוסף על כך מחזירה ישראל לרשות את תשלומי המע"מ שמשלמים הפלסטינים בישראל. שאר התקציב ממומן באמצעות תרומות מחו"ל וממסים ואגרות שגובה הממשלה הפלסטינית. מס ההכנסה הפלסטיני תורם רק כ־%7 לתקציב.

 

האוצר הישראלי מעביר את הכסף לממשלה ברמאללה בכל חודש לאחר קיזוזם של חובות פלסטיניים שונים, כגון תשלומי החשמל שמספקת ישראל לרצועת עזה. הסכום מיועד ברובו לכיסוי שכרם של עובדי הממשלה הפלסטינית, ובהם אנשי מנגנוני הביטחון ועובדי מערכות החינוך והבריאות והשירותים השונים. התקציב מיועד גם לתשלומי קצבה חודשית למשפחות האסירים הביטחוניים ומשפחות החללים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x