$
חדשות טכנולוגיה

התורים להנפקת דרכון: "משרד הפנים מנסה להגיד שהכל גן עדן"

כך אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי בדיון של ועדת הפיקוח על המאגר הביומטרי, שכונס לאור תלונות הציבור על תורים וקשיים. מנגד, טען מ"מ מנכ"ל לשכת האוכלוסין כי אין בעיה אמיתית - ותקף את הח"כים על עצם הדיון

עומר כביר 11:1519.07.17
התייבשתם הקיץ מחוץ ללשכות רשות האוכלוסין בניסיון לחדש דרכון או שלא הצלחתם לקבל מענה לפניות שלכם? תשמחו לדעת שהכול בראש שלכם. בדיון חירום שנערך היום בכנסת אמר מ"מ מנכ"ל לשכת האוכלוסין, אמנון שמואלי, שהעומסים שעליהם מדווחים אזרחים אינם מייצגים את המצב בפועל: "כל מי שמגיע וטס בקרוב מקבל מענה. יש לנו רק בעיות נקודתיות בחלק מהנקודות".

 

 

הדיון, בוועדת הכנסת המשותפת שמפקחת על פעילות המאגר הביומטרי, נערך בעקבות תלונות רבות של אזרחים על עומסים עצומים בלשכות האוכלוסין שמונעים מהם להנפיק דרכון. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שיזמה את הדיון, הזכירה שבתחילת יולי הגיעה הוועדה לסיור בלשכת האוכלוסין בבני ברק, במהלכו הוצגה לח"כים תמונת מצב ורודה. "כשהייתי בברה"מ, אם אלוף היה מגיע לבסיס צבאי היו צובעים את הדשא בירוק", היא סיפרה. "כשהייתי בלשכה בבני ברק הרגשתי שצבעו לנו את הדשא בירוק.

 

צובעים את הדשא בירוק. ח"כ מלינובסקי צובעים את הדשא בירוק. ח"כ מלינובסקי צילום: דוברות ישראל ביתנו

 

 

"אני אישית עשיתי סיור פתע באחת הלשכות, ראיתי את המצב. לקראת הדיון פרסמתי קול קורא בפייסבוק וקיבלתי המון תגובות. אני מציעה שלא להקל ראש במה שקורה. משרד הפנים מנסה להגיד שהכל גן עדן, אבל זה לא מה שקורה. אם אנחנו רוצים לטפל בבעיה, ואזרחים רבים חווים את הבעיה, צריך להודות שהיא קיימת. זו היתה טעות להפוך את המאגר הביומטרי למנדטורי בתקופת השיא של התיירות, אבל זה כבר קרה ועכשיו צריך למצוא פתרונות".

 

מלינובסקי סיפרה עוד שעוזרה, שניסה לקבוע תור ללשכה דרך האפליקציה שמציעה רשות האוכלוסין, קיבל זימון רק ל-13 באוגוסט, כאשר הליך ההנפקה של דרכון ביומטרי נמשך כשבועיים. כן הציגה חברת הכנסת פוסטים שונים מפייסבוק, כמו אזרחים שמחפשים מתווכים שיסייעו להם לקבוע תור בלשכה או תמונות של תורים ארוכים בלשכות, ותלונות של אזרחים על חוסר יכולת לקבל מענה לפניות שהעבירו.

 

 

תור בלשכה? אין תור (אילוסטרציה) תור בלשכה? אין תור (אילוסטרציה) צילום: חיים צח

 

 

ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) הוסיף: "המצב גורם לסבל. ביקשנו ממשרד הפנים להביא חלופות ופתרונות. יש אזרחים עם תוכניות לנסוע לחו"ל, שתקועים בגלל המצב שנוצר. אזרחים גם מתלוננים על התנהגות לא הולמת של פקידים, שהגיעה עד כדי קללות ודחיפות. זה בגלל הצפיפות והמתח. אנחנו צריכים לעזור ולהקל באמצעות פתיחת לשכות חדשות".

 

המצב בלתי נסבל

 

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר שמשרד הפנים טעה בשיקול הדעת בבחירת התאריך. "מה הבהילות?", הוא שאל. "אם היו עושים את זה אחרי עונת השיא לא היינו מגיעים לתמונות הנוראיות האלו. זה מזכיר לי את המצב בלשכת הפנים במזרח ירושלים, שממשיך גם היום. אנשים מחכים בתור ארבע או חמש שעות, וזה מצב בלתי נסבל. נכון שהפקידים עושים כל מה שהם יכולים, אבל הם לא יכולים להספיק".

 

בדבריו בחר שמואלי לתקוף את הח"כים על עצם כינוס הדיון: "הדיון הזה תורם לפאניקה. אנשים שומעים שיש פאניקה ובשיטה של העדר כולם רצים. צריך לצאת במסר של הרגעה, עובדתית אלו לא פני הדברים. מ-1 ביוני עד היום הנפקנו 184 אלף דרכונים. עד סוף החודש ננפיק עוד 50 אלף. הקצב שלנו הוא קצב טוב, העובדים הסכימו באופן חריג, למרות שלא תוגמלו, לפתוח גם בימים אחרים ולהישאר מאוחר בחלק מהימים. לפעמים הם עובדים 12 שעות ביום. במקביל הנפקנו 105 אלף תעודות זהות ביומטריות. היינו אמורים לעלות עם אפליקציה של זימון תורים ב-20.6. לא עלינו מסיבות של אבטחת מידע, וכיום אנחנו מעלים שתי לשכות ביום".

 

 

 

"כל מי שאמור לטוס בשבועיים הקרובים יכול לזמן תור, להגיע לנתב"ג ולקבל דרכון זמני לשנה בכפוף להצגת כרטיס טיסה. אני לא מכיר בן אדם אחד שלא טס. לשכת האוכלוסין נערכה, אבל הביקוש פשוט מטורף. אני לא יודע מה קרה, זה ביקוש לא סביר. אנשים החליטו לטוס בדקה ה-90, ובעידן הביומטרי אי אפשר לטוס מעכשיו לעכשיו אם אין דרכון בתוקף".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) פקפק בטענות הרשות: "העדויות שהגיעו מציגות תמונה שונה לחלוטין. זה כאילו יש כאן שתי פלנטות, שתי מדינות. אני לא יודע איך להסביר את זה עדיין".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x