$
מכשירים ומדריכים

עתידם הוא בעברם: מכשירים חדשים בסטייל בן 20 שנה

קונסולת אטארי, מצלמת פולארויד וטלפון של נוקיה, מוצרי העבר חוזרים בגרסת רטרוטק חדשה. מדוע חוזרות היצרניות אל המוצרים של האלף הקודם? מניסיון ללחוץ על בלוטות הרגש ועד חוסר היכולת להציג פריצה טכנולוגית משמעותית

ויקי אוסלנדר 22:2227.06.17
בשלושים השנים האחרונות, התדמית של הפורמייקה התגבשה לזו של מוצר נחות בטעם רע וללא כל אסתטיקה עיצובית. אבל בטיזר קצר ששחררה אטארי לקונסולת המשחקים החדשה שלה - הראשונה מזה 25 שנה - חברת המשחקים הוותיקה נאותה לחשוף שאותה פורמייקה, שהיתה מאפיין עיצובי בקונסולות שלה משנות ה-70 תקשט גם את המוצר הבא שתשיק.

זו לא הפעם הראשונה שחברת טכנולוגיה משתמשת בנוסטלגיה כדי לפנות אל לב הצרכנים והכיסים שלהם. תופעת הרטרוטק, שצוברת פופולריות בתקופה האחרונה, מזכירה שגם לתחומים שנושאים את דגל הקדמה, יש עבר שאפשר לברוח אליו, להתענג עליו ולהרוויח ממנו לא מעט כסף.

קונסולת אטארי המקורית. החדשה תזכה לעיצוב דומה קונסולת אטארי המקורית. החדשה תזכה לעיצוב דומה צילום: Angry Video Game Nerd Wiki

 

לרוב זה תחום נישתי: פרויקטים קטנים במימון המונים שגייסו מיליוני דולרים כדי לפתח ולייצר מכשירים היברידיים משונים. כמו למשל הקונסולה הניידת הקטנה ספקטרום וגה עם 1,000 משחקים מובנים שהצליחה לגייס יותר מחצי מיליון ליש"ט; או הרטרואנג'ין סיגמה שגייס 600 אלף ליש"ט לקונסולה נייחת קטנה שמכילה רק 15 משחקים ישנים. אך לפעמים גם ענקיות חומרה נכנסות למשחק.

 

לא רק נוסטלגיה

 

נינטנדו, ענקית הגיימינג החליטה בשנה שעברה להפיץ מהדורה מיוחדת ומוגבלת של קונסולת המשחקים הקלאסית שלה. מיני קונסולה עם 30 משחקים מובנים שנמכרה ב-60 דולר, נחטפה מהמדפים בן רגע ואזלה מהמלאי תוך חודשים ספורים. כרגע ניתן להשיג אותר רק באיביי תמורת 900 דולר.

 

מי מתגעגע ל-NES? מי מתגעגע ל-NES? צילום: יואסגיימר

 

מה שעניין את הרוכשים זה המראה והתחושה הפלסטיקית הזולה שמזכירה להם את הימים שבהם הם רבו עם האחים שלהם על התור שלהם לשחק - פריט לחמם בו את הלב. אי אפשר להאשים את נינטנדו בעצלנות החברה השקיעה יותר מחצי מיליארד דולר במחקר ופיתוח בשנים האחרונות אך הקונסולה האחרונה שהשיקה לפני פחות משנה, זכתה לכתף קרה יחסית. מניית נינטנדו נפלה ובחברה מיהרו להבין כי המוניטין שצברה במשך עשרות שנות חייה, הם כלי חזק להשאיר אותה דומיננטית בתודעת הצרכנים.

 

מוצר טיפש בכוונה

 

בתערוכת המובייל המסורתית בברצלונה נוקיה הוותיקה עשתה באזז לא קטן. בזמן שענקיות כמו סמסונג, LG ווואווי מתחרות על המכשיר הכי חד, מהיר, עם חיי הסוללה הארוכים ביותר - חברת הסלולר הפינית החליטה להשיק לא פחות ממכשיר טלפון טיפש. ה-Nokia 3310 הקטן, שפעם עוד הגיע עם מסך תצוגה ירוק והיום עם משחק סנייק ולחצנים אמיתיים נהפך להכרזה המרגשת ביותר בתערוכה. גם הצרכנים לא נשארו אדישים. מהרגע שהמכשיר עלה על המדפים במחיר של 50 דולר, כך הוא גם נעלם מהם.

 

מכשיר הנוקיה 3310 מכשיר הנוקיה 3310 צילום: בלומברג

 

נינטנדו ונוקיה בחרו להשיק באופן מוגבל מוצרים זולים וטיפשים במיוחד במה שהיה לא יותר מתעלול יח"צני. נינטנדו מומחית באתחול מחדש של המשחקים הפופולריים שלה כדי לטפח עוד קצת את המוניטין ולפטם את שורת הרווח; ואילו נוקיה הגוועת לא באמת ייעדה את מכשיר ה-3310 למשתמשים במדינות מתפתחות שסובלות מקישוריות נמוכה אלא פנתה ללקוחות מערב אירופה וצפון אמריקה, שהצורה האובלית המשונה של ה-3310 אמורה לפרוט להם על מיתרי הרגש ובעיקר להחזיר את החברה לתודעת הצרכנים, להזכיר להם שנוקיה עוד קיימת ואולי כדאי להם להביע עניין באחד מהטלפונים החכמים שהשיקה.

 

באותה תערוכה גם בלקברי הקנדית הציגה אתחול של המכשירים הסלולריים שלה תוך ניסיון לחזור לשוק שבו נמכרים בשנה כ-1.5 מיליארד טלפונים חכמים. ה-KeyOne הוא מעין גרסה מודרנית של המכשירים הישנים שהיו אהובים על אנשי העסקים, אבל נכשלו להדביק את מהפכת הסמארטפונים שהוביל אייפון של אפל ב-2007.

 

 

בלקברי לא מוותרת על הכפתורים בלקברי לא מוותרת על הכפתורים

 

בלקברי ניסתה לחזור להיות רלוונטית עם סימן ההיכר המפורסם ביותר שלה: מקלדת פיזית מלאה, תוך שהיא מציידת את המכשיר במצלמה חזקה, קורא טביעת אצבעות וחידושים מהותיים נוספים שאמורים לפתות את הצרכנים הנוסטלגיים להוציא מאות דולרים על מכשיר שברור לכולם שהוא נופל מהטלפונים הקיימים בשוק. בלקברי ניסתה למצוא כאן איזון משונה בין מוצר באריזה מיושנת עם לכאורה פונקציונאליות מודרנית. אמנם לבלקברי יש אוהדים מושבעים, והמכשיר אף זכה להופעת אורח בעונה החדשה של בית הקלפים, אבל הציבור הרחב לא השתכנע, המכירות היו מתונות והחברה נותרה שחקן לא רלוונטי בשוק.

 

מכשירים ליפים והנכונים

 

אצל קודאק ופולארויד הסיפור עגום אף יותר: קצב ההתפתחויות הטכנולוגיות הותיר בידי חברות הצילום לא יותר מאשר את הרטרו. שתי חברות הצילום הוותיקות פועלות היום בשוק גווע שבו כל אחד כמעט מחזיק מצלמה איכותית מאוד בכיס האחורי. מה שהוביל את חברות הצילום לצלילה חסרת מעצורים מטה. הענקיות בתחום מתקשות לשמור על רווחיות וחלקן אף החליטו לפרוש ממנו כליל. במהלך שנראה כמו נשימתן האחרונה השיקה קודאק מחדש את מסרטת הסופר-8, שפיתחה עוד בשנות ה-60, ופולארויד את מצלמת Snap, שמאפשרת צילום והדפסה מיידית של תמונות. הרעיון הוא פשוט: אם אי אפשר להתחרות בהם, אז עדיף פשוט לא לנסות; ואם אתה לא רוצה למות אז תמחזר הצלחות, גם אם הן בנות 30 או 40 שנה.

מסרטת סופר 8 של קודאק מסרטת סופר 8 של קודאק צילום: Jeffery Cross

 

חברות הצילום לוקחות דוגמה מהמהפך העצום שהתרחש בתחום המוזיקה: דווקא בימים שבהם אפשר לשמוע איזו מוזיקה שרק תרצו בעזרת שירותי סטרימינג במנוי חודשי של 9.9 דולר, הצליחו תקליטי הוויניל לזכות בעדנה מחודשת, בשם איכות שכבר לא מייצרים כמותה. המהפך הוביל לכך שב-2016 תקליטי הוויניל רשמו שיא מכירות של 25 שנה האחרונות.

 

 

תקליטי ויניל תקליטי ויניל צילום: pixabay

 

זו כבר מזמן לא בחירה טכנולוגית אלא בחירה אופנתית: כך למשל חנות הבגדים ליפים ולנכונים, לצעירים מעודכנים אורבן אאוטפיטרס החלה למכור בחנויות שלה ברחבי העולם פטיפונים בצבעי כרום או את מצלמות הפולארויד.

 

כל מוצרי הרטרוטק הללו הם לא יותר ממוצרים שנחמד להחזיק ברשותך אך בשום פנים ואופן אינם תחליף לטכנולוגיות החדשות. קהל היעד שלהם ברור: ילדי האייטיז, דור המילניום שיש להם היום יותר כסף והם לא זקוקים להתחנן לפני ההורים כדי לשים את ידם על פיסת טכנולוגיה נכספת. דור שגדל בזמן שהטכנולוגיה עשתה את הצעדים הגדולים ביותר שלה: הם חוו כיצד טלפונים סלולריים נהפכו למיינסטרים, איך מחשבים קטנו, מצלמות נעלמו ומדיה חברתית התפתחה. הם גם אוכלוסיית הגיל הגדולה בעולם, ולמרות השחיקה בצמיחת השכר, הם בעלי כוח הקנייה המצטבר הגדול ביותר ורובם מעדיפים לא לקנות נכסים גדולים כמו בתים ומכוניות ולהשאיר להם עצמאות פיננסית לפריטים נזילים יותר. בין היתר כאלו שמאפשרים להם להתרפק לרגע על העבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x