$
אינטרנט

פייסבוק מפתחת בוטים שידעו להתווכח - ואף לשקר לכם

מחלקת הבינה המלאכותית של החברה הדגימה בוטים שיכולים להתמקח, לשכנע ולזייף כוונות. פייסבוק לא חשפה תוכנית אופרטיבית לשימוש בבוטים הללו, אך שילובם בשוק יוכל לייעל שירותי לקוחות ולחסוך מיליארדי דולרים בשנה

ויקי אוסלנדר 13:5115.06.17
מחלקת מחקר בינה מלאכותית של פייסבוק (FAIR) פיתחה צ'טבוטים בעלי יכולת מיקוח. מחקר חדש שפרסמה המחלקה מראה כי ניתן ללמד בוטים לנהל משא ומתן עם בוטים אחרים ובני אדם שמחזיקים לכאורה במטרות שונות, עד להגעה להחלטה משותפת ומוסכמת בין המשתתפים - בין היתר באמצעות שקרים.
בוט היא תוכנת מחשב שמשתמשת ביכולות בינה מלאכותית ולמידה עמוקה כדי לדמות שיחות אנושיות. היום נעשה שימוש רחב בבוטים בחברות עסקיות כדי שישמשו חזית ראשונה בעולמות של שירות לקוחות. לקוחות בנקים, למשל, יכולים להשתמש בהם כדי לברר יתרות חשבון או לקבל הצעות משכנתא מותאמות אישית; בתי חולים מפעילים בוטים שיכולים להציע טיפולים מונעים ולהסביר על תופעות לוואי. כשפייסבוק הטמיעה את אפשרות הבוטים ברשת החברתית שלה, משתמשים יצרו כמעט בין לילה 14 אלף בוטים חדשים.

 

המטרה: בוטים שידעו לתקשר איתנו כמו בני אדם - לטוב ולרע המטרה: בוטים שידעו לתקשר איתנו כמו בני אדם - לטוב ולרע

 

בניסוי, העניקו החוקרים למשתתפים (בוטים ובני אדם) את המטרה לחלק בניהם שלל המורכב מספרים, כובעים וכדורים. לכל פריט יוחס ערך שהוגדר מראש עבור כל משתתף. החוקרים יצרו מצב מלאכותי שבו לא יתכן כי שני הצדדים יגעו לתוצאה אופטימלית בו-זמנית ואם הם לא יצליחו להגיע להסכמה אחרי 10 סיבובי התמקחות - שני הצדדים יוגדרו כמפסידים.

 

כדי להצליח להגיע לתוצאה אופטימלית, הבוטים היו צריכים להפגין כישורים של חשיבה קדימה ולצפות מהלכים עתידיים של היריב. ההנחה היתה כי אם הם יצליחו ללמד בוטים לפעול בצורה זו, ניתן יהיה להימנע ממצבים שבהם שיחות הופכות לחסרות מוצא או מעגליות. כחלק מהאימון, הבוטים למדו 5,808 דיאלוגים שונים שמכילים סך הכל 1,000 מילים. לאחר מכן ניהלו עם עצמם אלפי אינטראקציות נוספות.

 

הגולשים לא ידעו שהמחשב משקר

 

הבוטים הפגינו יכולות מגוונות כמו הבעת עניין בפריטים חסרי ערך עבורם - כלומר, לשקר - רק כדי שימשו כלי מיקוח בשלב מאוחר יותר של השיחה. כמו כן, לפי החוקרים, מרבית בני האדם לא זיהו כי הם מנהלים דיאלוג עם מערכות מחשב, מה שמעיד לטענתם, על יכולות שפה אנושיות וחשיבה מורכבת. נכון לעכשיו, פייסבוק לא מצהירה על תוכניות אופרטיביות לבוטים החדשים.

 

אף על פי שהבוטים הם סוג של בינה מלאכותית, הם נכון להיום בקצה הטיפש של הספקטרום. תהליך הלמידה שלהם עדיין מוגבל, כמו גם הכישורים הבין-אישיים שלהם. עם זאת, מחקר של ביזנס אינסיידר העריך לאחרונה כי אם פיתוחים כמו של מחלקת המחקר של פייסבוק ימשיכו ובוטים ישולבו כראוי, הם יוכלו לחתוך 29% מעומס העבודה של נציגי שירות, שיבואו לידי ביטוי בחסכון של 23 מיליארד דולר בשנה בארה"ב לבדה ו-36% מעבודתם של נציגי מכירות בעלות של 15 מיליארד דולר בשנה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x