$
חדשות טכנולוגיה

ראיון כלכליסט

אדם צובר זכרונות, ועושה מהם מיליונים

ג'יימס אי. פירסון עזב תפקיד של סגן נשיא באפליקציית זיהוי השירים שזאם לטובת סטארט-אפ שמנסה להפוך זכרונות מצולמים למציאות חיה במרחב הווירטואלי. עכשיו הוא מחפש מומחי VR בישראל

קרן-אור גרינברג 11:0728.05.17

"אני שומע רעיונות כל הזמן, אבל רק שלוש פעמים בחיים נתקלתי ברעיון של מיליארד דולר", אמר ג'יימס אי. פירסון, בשנתיים האחרונות ועד לא מזמן סגן נשיא תקשורת בשזאם (Shazam), אפליקצייית זיהוי המוזיקה, בעת ביקורו בישראל בכנס החדשנות TAU Innovation של אוניברסיטת ת"א בשבוע שעבר.

הסיבה שהוא כבר לא בשזאם היא אחד משלושת הרעיונות ששמע, אפליקציה בשם ממביט (Membit) - אפליקציה של מציאות מוגברת שבה המשתמשים יכולים לשחזר תמונת עבר שמופיעה על מסך הנייד שלהם ולהגיע למיקום המדויק שבו צולמה, תוך היעזרות בחפצים דוממים כמו קווי מתאר של בניין או פסל.

 

בסוף שנות התשעים החל פירסון לעבוד בחברת Harpo של אופרה ווינפרי, ומטלוויזיה עבר לעיצוב המותג באינטרנט: "כשהתחלתי לעבוד שם, אנשים חשבו שאני משוגע. לא היה אז פייסבוק. אמא שלי אמרה, 'מה זה אתר? חשבתי שאתה מתחיל בעבודה אמיתית'".

 

ג'יימס אי. פירסון ג'יימס אי. פירסון צילום: עומר מסינגר

 

את ניסיונו רכש בסוכנות המדיה הדיגיטלית האינטראקטיבית Razorfish ובחברת Audible, ספקית אודיו לתוכני טקסט. לאחר שהאחרונה נרכשה על ידי אמזון ב-2008, היה שותף למהלך האינטגרציה של מה שהפך להיות קינדל.

 

בשנתיים האחרונות עמד מאחורי פיתוח שיתופי פעולה מסחריים של שזאם. עם יותר מ-100 מיליון הורדות הצליח פירסון לתרגם את אהדת הציבור למודל רווחי באמצעות חיבורה למותגים אחרים. שירות חדש שהשיקה בשם Shazam for artists אפשר לאמנים לתקשר עם מעריציהם, ושיתוף הפעולה עם יוטיוב לא איחר לבוא.

שזאם דיווחה על רווחיות רק בספטמבר האחרון.

 

באילו סכומים מדובר?
"אני לא יכול לנקוב במספרים, אבל המודל הוא כמו של חברות דומות שעושות רווחים משירותי סטרימינג ושותפויות. בשזאם החליטו גם לעשות שינוי במודל העסקי כדי לעשות יותר כסף מפרסום ממוקד דרך מותגים בשירות בשם Shazam for brands: פיתחנו אמצעי פרסום למותגים כמו מקדונלד'ס וקוקה-קולה שמאפשר, למשל, לחלוק בקבוק משקה ושיר; ובקאנטקי פרייד צ'יקן באוסטרליה את יכולה לעשות שזאם על כל דבר ולקבל קופון. הטכנולוגיות של שזאם התחברו למותגים וזה יצר ערך מוסף לחברה והוסיף לקידום המוצר".

 

פירסון עבד כסגן נשיא בשזאם ובמקביל שימש כיועץ לממביט, עד שבפברואר האחרון עבר אליה סופית. כשהוא נשאל איך עוזבים מיזם פופולרי לטובת משהו לא מוכר, פירסון עונה: "זה מה שאני עושה. אני בונה מותגים, זה מה שממלא אותי. האתגר הוא בטכנולוגיה, ואני בטוח שהאפליקציה של ממביט תהיה בכל טלפון בעולם כי היא פותרת צורך אנושי בסיסי ישן ועושה את זה בצורה חדשה".

 

משקיע בנוסטלגיה

 

האתגר הגדול שניצב בפני פירסון הוא להסביר מה ייחודה של ממביט על פני כ-50 אלף אפליקציות בקטגוריית הצילום והווידאו שרבות מהן עושות שימושים במציאות מוגברת. לפני שנה משחק פוקימון Go נהפך לסנסציה עולמית, אך בשונה מהמשחק ששלח את המשתמשים לחפש פוקימונים, ממביט נשענת על תצלומי עבר, זיכרונות ונוסטלגיה: האפליקציה מתבססת על "מערכת מיקום אנושית" שפיתחה החברה (Human Positioning System), שמשבצת תמונות במיקום שבו הן נלקחו בנקודת ציון על פני המפה שבאפליקציית המכשיר. מערכת זו מאפשרת לשתף ולשחזר תמונות ארכיון בלי סריקה או GPS. התוצאה היא מה שהחברה מכנה חיבור בן רגע מן העבר למרחב האמיתי הנוכחי שמעצים את התחושה שאף כי הרגע חלף, הזיכרון עוד חי.

 

אפליקציית ממביט אפליקציית ממביט

 

המיזם שנוסד ב-2014, נבחר כאחד המסקרנים ביותר בוועדת MacWorld 2015 והוגדר בה כ"דבר הקרוב ביותר שיש למכונת זמן". גרסת בטא של האפליקציה, שעד כה הושקעו בה 300 אלף דולר הושקה בישראל השבוע, עם ביקורו של פירסון. ג'יי ואן-בורן, מנכ"ל ממביט, סיפר כי "אפילו טכנולוגיות חדשות, כמו טנגו של גוגל או סנאפצ'ט, לא מסוגלות לאפשר לשני משתמשים להחליף ביניהם תמונות שלהם שצולמו באותו מיקום מדויק, לכן אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שלנו תתאים גם לחברות אחרות".

 

לדברי פירסון האפליקציה תנסה להפוך את הזיכרונות שלנו למוחשיים מאי פעם: "גם אם בניין ישופץ או יישרף לחלוטין, אם צולם בממביט, אנחנו נראה מה היה כאן קודם: את תוכלי להראות לי שראיינת כאן מישהו בשנה שעברה. או שאני אראה שנתניהו עמד כאן בנאומו, ואוכל להצטרף לתמונה מהעבר ולעשות איתו סלפי".

 

פירסון אומר ש"כולם יודעים שמציאות מוגברת תהיה דבר ענקי אבל השאלה היא דבר ענקי באיזה אופן? ובעיניי החלק של ה'מציאות' הוא הכי מעניין: מה שמספק ערך זה התוכן הדיגיטלי ביחס לעולם האמיתי. ממביט מאפשרת לבני אדם לספר לבני אדם אחרים משהו על העולם באופן קל וישיר ועושה את זה בצורה החזקה ביותר של מציאות מוגברת שקיימת עד כה".

 

מה יהפוך את ממביט לרעיון של מיליארד דולר, כדבריך?

"אנחנו יודעים שאנשים תמיד מצלמים תמונות והם תמיד נמצאים במקומות. אפליקציית ממביט מגבירה את כוחו של המקום המצולם. כשרואים את התגובות לממביט מאנשים בתחומי הנדל"ן ותכנון הערים, מבינים את האפשרות. אם בעתיד תהיה דליפת גז ויצטרכו להגיע לצינור הפגוע, הדבר הראשון שחברת הגז תרצה לדעת זה איפה לחפור. אם צילמת את הצנרת בעת הבנייה, תוכלי לחזור בעוד עשר שנים, בעת הדליפה, 'להלביש' את התמונה הישנה על תמונה של האתר כפי שהוא כעת, להפעיל את האפליקציה ולראות את פריסת הצינורות ומיקומם המדויק מתחת לקיר - כמו ברנטגן".

 

מחפש שותפויות בישראל

 

את ביקורו (הראשון) בישראל הקדיש פירסון לחיפוש אחר מומחי מציאות מדומה לממביט: "הייתי המום מהטכנולוגיות שנחשפתי אליהן בישראל. אנחנו מחפשים שותפויות אסטרטגיות בישראל ונפגשתי עם מיטב משקיעי ההון סיכון בתחום המציאות המדומה ויש על הפרק כמה שותפויות", סיפר.

 

עוד בעקבות הפגישות בישראל הודיע פירסון כי יצטרף לדירקטוריון של הסטארט-אפ הישראלי Sound in Motion (שאותו פגש בשנית בוועידת "כלכליסט" בניו יורק בשבוע שעבר) ולדבריו בכוונתו לסייע להם בגיוס מימון בארה"ב: "אמיר הראל, מייסד הסטארט-אפ, היה הראשון שניגש אליי בכנס בתל אביב והציג לי את הטכנולוגיה שמהווה פתרון אידיאלי להוספת אודיו לאחר הפקת סרט ממכשירים ניידים. מעולם לא ראיתי דבר כזה". מלבד מיזם זה פירסון מצוי במגעים לייעץ למיזמים נוספים: "תל אביב הראתה לי שליזמים ישראלים אין גבולות. ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שהחדשנות מצויה בדמה ובעורקיה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x