$
תקשורת

הניסיון להחליש את בזק עלול להתברר כמהלך שיחזק אותה

משרד התקשורת פרסם אתמול את מחירי שירותי הטלפוניה שיוצעו למתחרות של בזק, שיעמדו על 16 שקל לקו לחודש ו־1.6 אגורות לדקת שיחה יוצאת. במקום להקטין את כוחה של בזק בשוק הטלפון הקווי, החברה זכתה בשיטת המכירה שתעזור לה לשמור על לקוחותיה

אביב גוטר 07:5224.05.17

הרפורמה בשוק הטלפוניה יוצאת לדרך, לאחר שמשרד התקשורת פרסם אתמול את מחירי שירותי הטלפוניה שהמתחרות של בזק ישלמו לה על שימושן בשירותים אלו. לפי המשרד, התעריפים שיוצעו בשוק הסיטונאי יעמדו על 16 שקל לקו לחודש ו־1.6 אגורות לדקת שיחה יוצאת.

 

מטרת הרפורמה, שהיא חלק מהרפורמה בשוק הסיטונאי, היא לאפשר לחברות התקשורת לספק שירותים על גבי התשתית של בזק וכך להגביר את התחרות בתחום התקשורת. בזק תהיה מחויבת למכור קווי טלפון למתחרות במחיר מוזל, ובכך להקטין מכוחה בשוק התקשורת.

 

הרפורמה תיכנס לתוקף החל מה־17 ביולי הקרוב. בהמשך יושלם הליך שימוע לבחינה רטרואקטיבית של התעריפים. "כלכליסט" ממפה את השאלות הפתוחות שעולות מהרפורמה החדשה בשוק הטלפוניה, שיכול להיות שבכלל תחזק את בזק.

 

מה המשמעות של הרפורמה מבחינת הלקוח?

במשרד התקשורת מקווים כי יישום הרפורמה תוביל להוזלה של עשרות שקלים במחירי הטלפון הקווי, וזאת למרות שהשוק נמצא במגמת ירידה לאור המעבר לטלפונים ניידים.

 

לפי הדו"חות האחרונים של בזק, לקוח משלם בממוצע 57 שקל לחודש כולל מע"מ עבור שירותי טלפון. לפי ההערכות, חברות תקשורת שיבחרו להצטרף לרפורמה יוכלו למכור חבילות זולות יותר, שינועו סביב 35–40 שקל לחודש.

 

מי החברות שצפויות להתחיל להציע טלפון קווי? ובאילו תעריפים?

חברות כמו פרטנר, סלקום, גולן טלקום ואקספון. אך זה תלוי ביכולת המכירה שלהן. מרבית החברות האלו מספקות שירותי טלפון על בסיס האינטרנט (שגם הוא מבוסס על תשתית בזק). כך, שייתכן שלא נראה את כולן משתתפות.

 

כל חברה תשלם לבזק 16 שקל לחודש עבור קו טלפון בנוסף ל־1.6 אגורות עבור דקת שיחה יוצאת, לא כולל מע"מ. יש לציין כי המחיר גבוה פי 2.3 מהמחיר שנקבע תחילה ב־2014 על ידי משרד התקשורת.

 

מפעילות התקשורת מציעות חבילות שונות לצרכנים הנקראות סלי דקות, והפופולרית ביותר היא ל־300 דקות. החבילה שפורסמה היום לפי המחירים החדשים היא אטרקטיבית, אך גבוהה מההצעה הקודמת. אז, חבילת 300 דקות היתה עולה למפעילה 9 שקל לחודש, בעוד שהיום היא תעמוד על 20.8 שקל לחודש (ראו טבלה).

 

מימין: מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ובעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' מימין: מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ובעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' צילום: עומר מסינגר, קובי קלמנוביץ'

 

מה ההבדל בין המודל שהציע משרד התקשורת ב־2014 לבין המודל החדש?

משרד התקשורת פרסם ב־2014 מחירי טלפוניה להם בזק התנגדה בתוקף בטענה שהיא לא מסוגלת טכנולוגית לספק את השירות כפי שמעוניינים במשרד התקשורת וכי המחירים לא כלכליים עבורה. ב־2015 נערך לבזק שימוע בו הופרכה הטענה הראשונה על ידי מומחים.

 

המחירים הראשוניים שהוצגו על ידי המשרד קבעו שמתכונת המכירה של בזק תהיה לפי השיטה הסיטונאית - בדומה למפעילים המספקים שירותי אינטרנט על גבי תשתית של בזק. באותה העת המחיר עמד על 6 שקל לחודש ו־1 אגורות לדקת שיחה יוצאת.

 

כשנכנס לתפקידו מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ב־2015 הוא קיבל את טענותיה של בזק. פילבר החליט לשנות את מתכונת התשלום למכירה חוזרת (Resale), בה מפעילות התקשורת קונות את המוצר מבזק ורק משווקות אותו לצרכנים. עוד ביקש פילבר למצוא תעריפים חדשים שהיו לטעמה של בזק למכירת חבילות של דקות יוצאות הכוללות תעריף גבוה יותר למחיר דקת שיחה חורגת. אולם לאחר התנגדויות מצד המתחרות הוחלט על תעריף אחר. מתכונת התשלום הוחזרה לתשלום חודשי קבוע ותשלום על דקת שיחה יוצאת ושיטת המכירה נשארה כמכירה חוזרת.

 

מה ההבדל בין השיטה הסיטונאית למכירה חוזרת?

בשוק סיטונאי בזק למעשה מוכרת במחיר קבוע ומפוקח למתחרות שיכולות לרכוב על התשתית שלה ולהציע שירותים נלווים אחרים על גביה. בשיטת המכירה החוזרת, המפעילות רוכשות מבזק מוצר מוגמר ומשווקות אותו לצרכנים.

 

במידה והצרכן נתקל בבעיה טכנית, הוא יצטרך לדבר עם בזק ולא עם החברה המשווקת.

 

חברות התקשורת המתחרות בבזק אינן יכולות להציע שירותים נלווים, מה שפוגע ביכולת השיווקית שלהן מול הצרכנים. הדבר מקטין את התמריץ להשתתף ברפורמה ולהציע שירותים טכנולוגיים מתקדמים יותר ללקוחות.

 

איך תושפע בזק? וכיצד תנצל את הרפורמה?

שוק הטלפון הקווי רווחי מאוד לבזק, כשההכנסה מהתחום ברבעון הראשון של 2017 עמדה על 361 מיליון שקל. לבזק 2.1 מיליון קווים. כך שמדובר במוצר הרווחי ביותר של החברה, ולכן היא נלחמה במשך שנים למנוע את יישום הרפורמה.

 

למרות כניסת הרפורמה לתוקף בקרוב, לבזק יתרון משמעותי לאחר שהצליחה לשמור על שיטת המכירה החוזרת, כך שהמתחרות לא יוכלו לרכוב על גבי התשתית שלה. סביר להניח שבזק תאבד לקוחות דרך המכירה הישירה שלה, אך בפועל היא תוכל להגדיל את נתח השוק, כפי שקרה ברפורמה השוק הסיטונאי באינטרנט. כלומר, הכנסת מפעילות נוספות יחלו לגרוף לקוחות משתי החברות הגדולות המספקות שירותי טלפון קווי, בזק ו־HOT, אבל כל נטישת לקוח ישנה רק את מאזן הלקוחות משום שאלו עדיין יהיו לקוחות של בזק דרך המכירה החוזרת. לעומת זאת, כל לקוח שבזק או אחת מהמפעילות יצליחו לגייס מ־HOT, יקטינו את נתח השוק שלה.

 

בנוסף, שיטה המכירה החוזרת מאפשרת לבזק לדעת את רשימת הלקוחות של המתחרים, זאת מאחר שהיא זו שמנהלת את ההליכים ומנפיקה חשבוניות למפעילות.

 

האם יישום הרפורמה ישפיע על קידום ההפרדה המבנית של בזק?

משרד התקשורת יישם את מסמך ההבנות שלו מול בזק. ככל שהמשרד ישתכנע כי הרפורמה עובדת, כלומר מספר הלקוחות של בזק ירד בצורה משמעותית לקוחות והמחירים ירדו גם כן, לא תהיה מניעה מקידום ביטול ההפרדה המבנית.

 

האם גם HOT תצטרך להציע את התשתית שלה לטלפון קווי למפעילים אחרים?

בהתאם למסמך מדיניות מ־2012 של שר התקשורת הקודם משה כחלון, גם HOT אמורה להיות מחויבת לספק למתחרות שלה לפעול על בסיס התשתיות שלה. בחברה נקטו בפעולות שונות למניעת יישום הרפורמה, וביניהן עתירה לבג"ץ.

 

לפני כשבועיים קבע בג"ץ כי לא ייערך שימוע נוסף ל־HOT, ובקרוב צפוי המשרד לפרסם את המחירים שהוט תגבה בתחום האינטרנט ובטלפוניה.

 

ממשרד התקשורת נמסר כי "חשיבות מהלך זה הינה במתן אפשרות לספקיות המתחרות להציע שירותי טלפוניה איכותיים על בסיס תשתית חברת בזק ולצרפם לחבילות שירותים הכוללות אינטרנט ו/או שידורים בתעריפים אטרקטיביים ותחרותיים. מהלך זה מהווה שלב נוסף בפועלו של המשרד להגברת התחרות ויצירת מגרש משחקים מאוזן".

 

מבזק נמסר כי "עכשיו יותר מתמיד הגיעה העת לביטול ההפרדה המבנית האנכרוניסטית בין החברות בקבוצת בזק, ולאפשר לה לספק סל שירותים. כך הצרכן יוכל ליהנות ממחירים נמוכים יותר ושירות טוב יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x