$
אפליקציות

ראיון כלכליסט

"airbnb מחפשת חוויות, לא סתם לקחת תיירים לחומוס"

החברה שמקשרת בין שוכרי ומשכירי יחידות נופש מגדילה את היצע השירותים ומתרחבת גלובלית. אנדרו ורביצקי, מנהל פעילות airbnb במרכז ובמזרח אירופה שאחראי על השוק הישראלי, מתאר את האתגרים ואת הניסיון לשפר את ההיצע בתחום חופשות היוקרה

נמרוד צוק 15:4419.04.17
פלטפורמת השכרת חדרי הנופש airbnb עוברת תקופה סוערת. מצד אחד, היא בעיצומו של שינוי כיוון אסטרטגי ומרחיבה את פעילותה מהשכרת חדרים לחבילת פתרונות רחבה לצורכי מטיילים ונופשים, תוך הגברת מאמצי החדירה לשווקים מתפתחים כמו סין ומדינות אפריקה. במקביל, לפי נתונים לא רשמיים שפורסמו לאחרונה, הפכה החברה הפרטית מקליפורניה לראשונה בתולדותיה לרווחית.

מצד שני, החברה מצויה תחת מתקפה רגולטורית בכמה מהערים המרכזיות שבהן היא פועלת, כמו ברלין וניו יורק. בחודשים האחרונים צומצמה משמעותית היכולת של בעלי ושוכרי דירות להשכיר אותן דרך השירות באופן חוקי, וגם בישראל מתנהל נגדה קמפיין מתמשך מטעם איגוד המלונאים.

 

בראש צעדי הרחבת הפעילות ש-airbnb כבר נקטה מככבת תכונת החוויות (Experiences), מעין קטלוג מסונן של פעילויות מיוחדות בתשלום, כמו סיורים מודרכים, ארוחות ביתיות או סדנאות. לצדה הוספה תכונת המקומות (Places), שמציעה מדריכים שחוברו בידי תושבים מקומיים שמוצגים כמומחים בתחומם וסוקרים נושאים כמו "מקומות לראות בהם אמנים מתחילים" בלוס אנג'לס או "מסלולים לריצה בטבע" באזור סן פרנסיסקו.

 

במקביל העבירה החברה את הפוקוס של פעילותה מאתר האינטרנט לאפליקציית המובייל, שזכתה לשיפורים לטובת מטיילים שמצויים בדרכים ומשכירי דירות שרוצים לנהל את העסק שלהם מכל מקום. בנוסף, לפי פרסומים שהחברה טרם אישרה רשמית, היא אף בוחנת כניסה לשווקים נוספים כמו הזמנת כרטיסי טיסה או השכרת דירות לטווח ארוך.

 

אנדרו ורביצקי, מנהל פעילות airbnb במזרח ומרכז אירופה אנדרו ורביצקי, מנהל פעילות airbnb במזרח ומרכז אירופה

 

"עד כה השקנו את החוויות והמדריכים באופן מאוד סלקטיבי, בשמונה שווקים בלבד, והשנה אנחנו מתכננים להתרחב ל-51 מדינות. גם ישראל תצטרף להשקה בתוך חודשים ספורים", אומר אנדרו ורביצקי, מנהל פעילות החברה במרכז ומזרח אירופה, האחראי על שווקים כרוסיה, פולין, טורקיה, יוון וישראל. בשונה מהשכרת חדרים, בשלב הנוכחי לא כל אחד יכול להשתלב ברשימת החוויות האקסקלוסיבית של החברה. "אנחנו מנסים להציב רף די גבוה. אם אתה סתם מציע לקחת תיירים לאכול חומוס באיזשהו מקום, זה לא ייכנס, אנחנו מחפשים הצעות ברמה יותר גבוהה", אומר ורביצקי.

 

"אנשים מבזבזים יותר זמן בתכנון מאשר בטיול"

 

"כחברת טכנולוגיה שפועלת בתחומי התיירות והאירוח, אנחנו מנסים להבין מה הבעיות המשמעותיות ביותר בענף ולמצוא להן פתרונות", מסביר ורביצקי את ההיגיון מאחורי הרחבת פעילות החברה. "כשאנשים יוצאים לחופשה, הם מחפשים לעבור משהו קסום ואותנטי, לקבל חווייה מעוררת השראה, ללמוד משהו חדש או לחזק את הקשר עם הפרטנר לטיול. בעולם התיירות העכשווי זה מאוד קשה. בכל מקום אתה מקבל את אותם חדרי מלון קטנים ודומים, אוכל באותן מסעדות כמו כולם. פעמים רבות אנשים מבזבזים יותר זמן בתכנון הטיול והזמנת שירותים מאשר בטיול עצמו. אנחנו רוצים להחזיר לשולחן את החוויה הטובה והמיוחדת ולתת למטיילים פתרון מקצה לקצה לצרכים שלהם".

 

מה ייחודי לטעמכם בשוק הישראלי?

ורביצקי: "בתל אביב יש סצנה קולינרית מתפתחת. זה תחום שיהיה לדעתנו משמעותי מבחינת היצע החוויות. ישראל גם מעניינת עבור תיירים מבחינת אמנות, ספורט, ארכיטקטורה ותיירות להט"ב. כיום יש בישראל כ-23 אלף דירות וחדרים להשכרה ב-airbnb, כ-15 אלף מתוכם בתל אביב. אבל המספרים האלו פחות חשובים מבחינתנו, אנחנו מסתכלים יותר על הדינמיקה של השוק".

 

שירותי airbnb שירותי airbnb

 

אילו כיוונים נוספים נבחנים עבור כניסה לשווקים חדשים, כמו הפרסומים על השכרת דירות לטווח ארוך וכרטיסי טיסה?

"אני לא יכול להתייחס כרגע לדיווחים הספציפיים הללו, אבל כחלק מהניסיון לספק פתרון כולל לקהילה שלנו אנחנו משקיעים בכיוונים חדשים. למשל, אנחנו בוחנים איך אפשר לטפל יותר בצרכים של אנשים שנוסעים מטעם העבודה ואנשי עסקים, שמציבים דרישות מחמירות יותר מתיירים. דברים כמו סינון קפדני יותר של הדירות או צ'ק אין מסביב לשעון. אנחנו יודעים ש-12% מעובדי גוגל משתמשים ב-airbnb בנסיעות עבודה וכך גם רבים מעובדי גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וחברות גדולות נוספות.

 

"בנוסף אנחנו רוצים לשפר את ההיצע שלנו בתחום חופשות היוקרה. ב-airbnb כבר יש אלפי טירות ונכסים מיוחדים אחרים להשכרה, אבל לקוחות מסוג זה דורשים שירות מושלם וזה מחייב לספק מענה לצרכים נוספים. רכישת חברת Luxury Retreats (סטארט-אפ המתמחה בהזמנת חופשות יוקרה - נ"צ) בפברואר נועדה לחזק את ההיצע שלנו לפלח השוק הזה".

 

"אנחנו רק מקשרים, אנשים צריכים להיות זהירים"

 

אנשים לא מעטים עברו חוויות לא נעימות עם דירות airbnb, כאורחים או כמארחים. מה אתם עושים כדי למנוע מקרים כאלו?

"באופן יחסי ל-2 מיליון המארחים שלנו מדובר במספר זעום של מקרים, ואנחנו גאים בכך. אנחנו בסך הכל פלטפורמה שמחברת בין מארחים לאורחים כך שאנשים צריכים לזכור להיות זהירים, ולנקוט צעדים כמו יצירת טלפוני קשר עם המארח לפני שמבצעים הזמנה.

 

"עם זאת, אנחנו לוקחים את העניין ברצינות ומפעילים אמצעים כמו פנייה יזומה למארחים בעלי דירוגים נמוכים בדרישה שישתפרו, ומחיקה קבועה של הדירות בעלות הדירוגים הנמוכים ביותר. קיימת גם קטגוריה של סופר־מארחים שהולכת וצומחת מדי שנה, ואנחנו גם מספקים למארחים ביטוח מפני נזקים בהיקף של עד מיליון דולר כחלק מהשירות הבסיסי".

 

אתם מתמודדים עם הכבדה של רגולציה על בסיס הטענה שאתם דוחפים לעלייה במחירי הדיור, כולל בישראל. מה התשובה שלכם לטענה הזו?

"השירות שלנו מאפשר לאנשים לנסוע בזול ולייצר הזדמנות להכנסה צדדית, שיכולה לסייע בכיסוי שכר הדירה. אני חושב שהדבר הנכון הוא למצוא מכנה משותף עם שאר הצדדים בסיפור לגבי החקיקה הנכונה. בהקשר הישראלי, כדאי לזכור ש-airbnb הוא כלי רב עוצמה כדי לפתוח את המדינה לעולם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x