$
אפליקציות

משאירה ל–PayPal רק כסף קטן: הנמלה הסינית שזוממת להשתלט על הבנקאות

Ant מקבוצת עליבאבא משתלטת על השירותים הפיננסיים בדרום־מזרח אסיה, שולחת מחושים גם לארה"ב וצועדת להנפקת ענק בשווי של 100 מיליארד דולר

רפאל קאהאן 12:4822.03.17

זרוע השירותים הפיננסים של ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא מהדקת את אחיזתה במזרח אסיה בדרך להנפקת ענק, ששירותי הפיננסים המקוונים של המערב יכולים רק להתקנא בה. 450 מיליון משתמשים, רובם סינים, נסמכים על שירות התשלומים המקוון עליפיי (AliPay) שמספקת אנט פיננשל (Ant Financical). זאת לעומת 200 מיליון משתמשים בלבד ב־PayPal, שירות התשלומים המקוון המוכר ביותר במערב.

 

בחודשים האחרונים מובילה אנט, שבספטמבר האחרון הוערך שוויה ב־75 מיליארד דולר בידי בנק ההשקעות CLSA, מסע רכישות חוצה יבשות, שנע בין דרום קוריאה, הודו וארה"ב. השבוע דיווחה סוכנות הידיעות "בלומברג" כי אנט שוקלת הגשת הצעה מתוקנת עבור ענקית התשלומים האמריקאית מאניגרם (MoneyGram), לאחר שהצעה קודמת לרכישת החברה ב־880 מיליון דולר נענתה בהצעה גבוהה יותר מצד המתחרה יורונט (Euronet). בוול סטריט מעריכים כי אם המכירה לאנט אכן תצא לפועל ותקבל את אישור הרגולטור האמריקאי, שווי השוק של החברה הסינית עשוי לחצות את קו 100 מיליארד הדולרים בשנה הקרובה.

 

מודעת פרסומת לשירותים הפיננסיים של אנט בהונג קונג. לקנות הכל בסלולרי מודעת פרסומת לשירותים הפיננסיים של אנט בהונג קונג. לקנות הכל בסלולרי צילום: בלומברג

 

אנט פיננשל, זרוע הפיננסים של קבוצת עליבאבא שבשליטת המיליארדר הסיני ג'ק מא, הוקמה ב־2004 ונקראה במקור עליפיי, שם שמשמש היום את שירות התשלומים המקוון שלה. 10 שנים לאחר ההקמה החליט מא למתג את החברה מחדש כאנט, והציב כמנכ"ל את בן טיפוחיו אריק ג'ינג ואת לוסי פנג, אחת הנשים החזקות בעולם לפי "פורבס", בתפקיד היו"ר.

 

השם אנט, נמלה באנגלית, נבחר כקריצה לתפקודה המקורי של החברה כספקית שירותי תשלום מקוונים לעסקים קטנים בזירת המסחר המקוונת של עליבאבא. לאחר הנפקת הענק של עליבאבא לפני כשנתיים, שגייסה 25 מיליארד דולר לטובת הקבוצה, הפכה אנט לעצמאית.

 

נהנית מחיבת הסינים לתשלומים בסמארטפון

 

בשעה שרבים מקרב אזרחי המערב טרם התרגלו לשלם באמצעות הסמארטפון — שירות שבישראל נמצא ממש בחיתוליו — בסין משמש המכשיר כאמצעי תשלום מרכזי. בין אם מדובר ברכישות מקוונות או בתשלום בחנויות פיסיות, רכישת מזון באינטרנט או קניית כרטיס נסיעה בתחנת הרכבת, בסין הכל מתבצע דרך הטלפון הנייד.

 

בעת שאפל פיי, אנדרואיד פיי וסמסונג פיי מנסים לשכנע לקוחות להשתמש בשירותיהם, בסין נלחמות ארבע ענקיות טכנולוגיות על שוק שמוערך במאות מיליארדי דולרים בשנה. ואם לשפוט לפי הערכת בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס משנה שעברה, עליפיי מוביל את השוק הזה עם 58% מהתשלומים המקוונים שמבוצעים דרכו. במקביל מתרחבים שירותי התשלום של אנט ועליפיי ליותר ויותר שירותי אופליין, כמו חנויות, ארגונים ובתי עסק. אבל אנט לא מגבילה את עצמה לתחום התשלומים. החברה מחזיקה בקרן כספית בשם Yu'e Bao, בנק מקוון בשם MyBank וכן במספר פעילויות השקעה וביטוח.

 

סבב הגיוס הראשון שערכה אנט ביולי 2015 נותר חסוי, אך הסבב השני שנערך באפריל אשתקד הכניס לה 4.5 מיליארד דולר והוביל להערכת שווי של 60 מיליארד דולר. כעת מוערכת החברה בסכום גבוה עוד יותר של כ־75 מיליארד דולר. הסיבה לקפיצה הזו היא בראש ובראשונה הצעת הרכישה שהגישה למאניגרם האמריקאית. לאלו נוספים השקעה של 200 מיליון דולר בשירות התשלומים המקוונים הקוריאני קקאו פיי, והאישור שהעניק הרגולטור ההודי ל־Paytm להפעיל בנק מקוון לאחר שאנט השקיעה בו במצטבר 880 מיליון דולר.

 

לאנט עוד יש לאן להתרחב בסין, שבה היא כבר מפעילה שירותי ביטוח וניהול הון בשוק של 140 מיליון לקוחות. אבל ההשקעות הזרות שהחברה מבצעת מסמנות שהיא לא מתכוונת להסתפק במדינת הענק. הבנק המקוון ש־Paytm צפויה להקים יעניק לאנט פלטפורמה נוחה לקפוץ אל הודו, מדינה שרוב האוכלוסייה בה מתנהלת בטלפונים סלולריים ולא באינטרנט קווי.

 

התחרות מגיעה מבית: JD.com והענקית טנסנט

 

למעשה אנט מנסה להשתלט אט־אט על כל תחום התשלומים המקוונים במדינות דרום־מזרח אסיה. מתאילנד ועד לפיליפינים, החברה משקיעה בשחקניות מקומיות ותופסת אחיזה בשוק. מסע הרכישות הזה תוזמן היטב ומהווה חלק מאסטרטגיית ההתרחבות הגלובלית של אנט, שמסמנת את ארה"ב בתור היעד הבא ולאחריו ככל הנראה את אירופה ואוסטרליה. אנט רוצה לשלוט בכל התחומים הפיננסים המקוונים שהרגולטור יאפשר לה להיכנס אליהם, החל מהעברת כספים ותשלומים מקוונים, עבור בביטוחים והלוואות לעסקים קטנים וכלה בבנקאות אישית מקוונת.

 

זה לא שלאנט אין תחרות ומכשולים. בתחילת החודש הודיע המתחרה הגדול של קבוצת עליבאבא, JD.com על גיוס של 3 מיליארד דולר לחברת־הבת הפיננסית שלו במטרה להתרחב, בנוסף לגיוס של כמיליארד דולר בהובלת סקויה אשתקד. מתחרה נוסף הוא שירות התשלומים של הענקית טנסנט, שמנוהל דרך אפליקציית הצ'ט הפופולרית וויצ'ט.

 

בנוסף, אף שחלק ניכר מכספי הגיוס שזרמו לאנט הגיעו משלוחות המשטר הסיני, התפתחותה של אנט עשויה להיתקל בבעיה רגולטורית קלה. החל מה־1 ביולי אשתקד קובע החוק הסיני שרק בעלי כרטיס אשראי מקומי רשאים להחזיק כספים בחשבונות בנק סיניים. משמעות החוק היא שאנט תידרש לפעול דרך חברות־בנות בכל מדינה שבה היא רוצה להציע שירותי בנקאות מקוונים.

 

בשלב זה להנפקה של אנט אין מועד או צפי. ההערכות בשוק מדברות על החודשים הקרובים אך אף גורם לא מוכן להסתכן ולנקוב בתאריך. אין ספק שהנפקה תהווה קפיצת מדרגה משמעותית לאנט, שמספר המשתמשים שלה זינק פי 10 בעשור, ויספק לה דלק להמשך מסע ההתרחבות. בדרך היא עשויה לשנות לחלוטין את הדרך שבה מבצעים תשלומים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x