$
חדשות טכנולוגיה

שלנו גרופ משיקה עוד אפיק לבריונות ברשת

הקבוצה של עודד קובו ייסדה את אפליקציית Troll לשליחת מסרים אנונימיים. קובו כבר עלה לכותרות בשל דיווח בעייתי על עסקה למכירת אפליקציה דומה

עומר כביר 06:5316.01.17

שלנו גרופ ודור רפאלי ישיקו בשבוע הבא אפליקציה לשליחת הודעות אנונימיות לפי מיקום. הרעיון לאפליקציה, שכבר נוסה בעבר בידי חברות שונות, לא זכה להצלחה ניכרת ונחשב לשנוי במחלוקת משום שהוא פותח פתח להטרדות והטרלות. נראה שגם בשלנו מודעים לבעייתיות, שכן בחברה בחרו לכנות את האפליקציה החדשה בשם Troll.

 

האפליקציה עדיין לא זמינה להורדה, אבל לפי האתר שלה (gettroll.com) היא מיועדת ל־iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל ותושק באופן פרטי בניו יורק ב־21 בינואר. בסרטון קידום שנוצר בעבורה מצוין כי היא האפליקציה מאפשרת למשתמשים לשתף את מחשבותיהם באנונימיות עם אנשים סביבם — "בלי שמות, בלי תגיות". הסטטוסים והתמונות יועלו כך שלא ניתן יהיה לדעת מי פרסם אותם, אם כי לא ברור בשלב זה אם האפליקציה תחייב הרשמה, מה שיאפשר תיאורטית לחסום משתמשים מסוימים ואף יוכל לסייע לזהותם במקרה הצורך).

 

דור רפאלי ועודד קובו דור רפאלי ועודד קובו צילום: אמיר מאירי, אתר קבוצת שלנו

 

למרות כישלון בליינדספוט

 

רפאלי ושלנו גרופ כבר עלו יחד לכותרות לפני כשנה כשהשיקו את בליינדספוט, אפליקציית מסרים מיידיים שמאפשרת למשתמשים לשלוח הודעות אנונימיות לאנשי הקשר שלהם שעושים גם הם שימוש באפליקציה. בליינדספוט זכתה לביקורת עם השקתה עקב חשש שהשימוש בה יוביל למקרים של בריונות רשת ושליחת מסרים פוגעניים. החשש אף הוביל לדיון בכנסת ולהגשת הצעות חוק שנועדו לסרבל את פעילותה. לאחר תקופת הייפ קצרה דעך העניין באפליקציה, והיא כשלה מלהפוך לגורם משמעותית ברשת.

 

הדמיה של האפליקציה הדמיה של האפליקציה צילום: פייסבוק

 

לפי האתר של Troll, מייסד נוסף של האפלקיציה הוא פיל האוס, בעבר מנכ"ל Pheed, הרשת החברתית של מייסד שלנו גרופ עודד קובו, שנרכשה בספטמבר 2014 בידי מובלי של משה חוגג. ואולם, לדברי מקורות שמקורבים להאוס הוא אינו קשור ל-Troll או לשלנו ולא רוצה להיות מקושר לחברה.

 

אף שהכוח המשמעותי מאחורי האפליקציה החדשה היא שלנו גרופ של עודד קובו, הדבר לא מצוין בפירוש באתר שלה. ואולם, בפורטפוליו המוצרים באתר הרשמי של שלנו מוזכרת Troll, והדומיין שבו פועל האתר שלה רשום על שם שלנו. לפי האתר, חברת Troll Inc רשומה בניו יורק, אבל בדיקה באתר מרשם החברות הרשמי של ניו יורק לא מעלה כל זכר לחברה.

 

שלנו עוררה רעש תקשורתי רב באוגוסט שעבר, כשהודיעה על כוונתה לצאת להנפקה בבורסת תל אביב ולגייס 95 מיליון שקל לפי שווי של 177 מיליון דולר, זאת חרף הפסדים של 22 מיליון שקל והערת עסק חי. החברה נסוגה מכוונתה להנפיק והודיעה על פיטורי שני שלישים מעובדיה שעות ספורות לאחר שפרסם "כלכליסט" ניתוח נרחב של הפעילות העסקית של החברה, שהזהיר שרבות מטענותיה על שווייה ופוטנציאל ההכנסות העתידי שלה לא מבוססות. החברה חזרה לכותרות בסוף ספטמבר, כשטענה שמכרה את בליינדספוט ואפליקציה נוספת לקבוצה סינית בעסקת מזומן של 32 מיליון דולר. גם דיווח זה עורר תמיהות, ושבוע לאחר מכן נחשף ב"כלכליסט" שאין עדות לקיום שתיים מהחברות שהיו מעורבות כביכול בעסקה, בשעה שנציגים רשמיים מטעם המיליארדר הסיני שנטען כי הוביל אותה הכחישו כל קשר שלו אליה.

 

כעת מתעתדת שלנו גרופ לחזור לתודעה באמצעות האפליקציה שערורייתית Troll. בחברה ודאי בונים על סיקור תקשורתי נזעם שייצור עניין מיידי, בדומה למקרה של בליינדספוט, וימשוך מספר גדול של משתמשים שיאפשר להצמיד לאפליקציה הערכת שווי גבוהה. לאור אופי הסיקור התקשורתי יש סיכוי סביר ששלנו תזכה במבוקשה. במקרה זה התקשורת אף עלולה להיות מזועזעת יותר, שכן ההתבססות על אלמנט מיקום מאפשרת ליצור מעין רשתות חברתיות סגורות של מתחמים כמו בתי ספר או אוניברסיטאות. בתוספת אלמנט האנונימיות מדובר בפלטפורמה שיכולה לשמש כמצע גידול פורה מאוד לבריונות רשת והערות פוגעניות וגזעניות.

 

המוצר העיקרי: אוויר חם

 

לא מדובר בהשערות: זה בדיוק מה שקרה לאפליקציות דומות שכבר פועלות זה כמה שנים. אחת המפורסמות שבהן, Yik Yak, פעלה עם הקמתה ב־2013 בדומה לאופן שבו אמורה לעבוד Troll, ואפשרה פרסום מסרים אנונימיים מבוססי מיקום. האפליקציה הפכה במהירות למצע למקרי בריונות רשת רבים שבעקבותיהם נאסרה פעילותה במספר רב של מוסדות אקדמיים ובתי ספר. אחד המקרים המתוקשרים ביותר הסתיים לפני שנתיים במעצרו של סטודנט מאוניברסיטת ווסטרן וושינגטון, שהשתמש באפליקציה כדי לקרוא ללינץ' בסטודנט אחר. הביקורת החריפה אילצה את Yik Yak לשנות את פעילותה, ובאוגוסט האחרון היא ביטלה את האפשרות לפרסם תכנים באנונימיות והחלה לחייב משתמשים ליצור פרופיל אישי ולהזדהות בעת פרסום פוסטים (אם כי עדיין ניתן ליצור פרופילים מזויפים). התגובה של המשתמשים היתה חריפה, ובנובמבר מיהרה החברה לשוב ולאפשר פרסום פוסטים אנונימיים. עם זאת, השינויים התכופים לא עזרו לפעילותה השוטפת והיא רשמה האטה קיצונית בצמיחה ובשווי, ובתחילת דצמבר פיטרה 30 מתוך 50 העובדים שלה.

 

אם כן, Troll נכנסת לתחום רצוף בעיות, שחברות שפעלו בו כבר עוררו זעם מצד הרשויות והתקשורת. כמו הרבה יוזמות מבית מדרשה של שלנו גרופ, נראה שגם זו מכוונת לאימפקט תקשורתי מהותי בטווח הקצר ללא קיימות מהותית בטווח הארוך. ובדומה להנפקת שלנו ומכירת בליינדספוט לסינים — המוצר העיקרי של החברה הוא, כך נראה, בעיקר אוויר חם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x