• תפריט
עשור למהפכת הסמארטפון

דרוש מנוע צמיחה חדש: מחפשים את המהפכה הבאה

למוצר שמשפיע על חוויית המציאות יש את מה שצריך בשביל לשנות שוב את העולם

עומר כביר 06:5710.01.17

עשר שנים אחרי שיצאה לדרך, מהפכת הסמארטפון עדיין רחוקה מלמצות את עצמה. אבל העולם, שתמיד רץ קדימה ורוצה עוד ויותר, כבר מחפש ושואל מה יהיה המוצר המהפכני הבא? שיזניק תעשיות, ישיק תחומי פעילות חדשים, יעלה על הבמה שחקניות חדשות ויוריד ענקיות ותיקות? האינטרנט של הדברים מתפשט אבל לא מראה על פוטנציאל מהפכני, מכוניות אוטונומיות רחוקות לפחות עשור מהפצה המונית והשעונים החכמים פשוט לא תפסו.

 

לכתבות האחרות בפרויקט:

עשור למהפכת הסמארטפון: כיצד השתנה העולם מאז היום שבו האינטרנט נכנס לכיס הקטן

החיים אחרי מפץ המובייל הגדול: עולם של כלכלה חדשה

הסם של הסמארטפון: הטאץ' שגרם לשינוי הפעילות המוחית

איך משתלטת סין על ייצור הסמארטפונים

עדכון תוכנה: ביקשנו ממעצבים צעירים פרשנות מעודכנת לסמלי האפליקציות המרכזיות

תראו מי מדבר עכשיו: לאן הסמארטפונים יתפתחו?  

 איור: יונתן וקסמן

ביסוד ההצלחה של הסמארטפון עומד מה שעמד בבסיס המהפכה הטכנולוגית הקודמת — המחשב האישי. בשני המקרים מדובר במוצרים אישיים מאוד, שמהווים מעין המשך של היכולות של המשתמש, שאנו יוצרים אליהם קשר קרוב ואינטימי. הסמארטפון והמחשב האישי היו מוצרים שפיצחו באופן מדויק את הצרכים שהמשתמש אפילו לא היה מודע להם, והפכו לאביזר בלתי נפרד מחיי היומיום שלו. הקרבה היא תנאי יסוד, אבל כדי לאפשר את המהפכה דרוש רכיב נוסף: גמישות ורב־גוניות. מהפכת הסמארטפון והמחשבים האישיים היא לא רק ההצלחה של המכשירים עצמם, אלא גם של כל התעשיות הנלוות שצמחו סביבם. אפליקציות, תוכנות, אביזרים היקפיים ועוד יצרו שווקי משנה עצומים וחוללו גלי הדף כלכליים שהפכו תעשיות שלמות.

 

משקפיי מציאות מדומה. עשויים לשנות שוב את האופן שבו מתקשרים עם העולם משקפיי מציאות מדומה. עשויים לשנות שוב את האופן שבו מתקשרים עם העולם צילום: תומי הרפז

 

קשה לחזות מה יהיה הדבר הבא, אבל כרגע יש רק משהו אחד שיכול לקחת את הכתר: משקפי מציאות מוגברת (AR) ומציאות מעורבת (MR) — הראשונים מוסיפים שכבת מידע על המציאות הקיימת, ואילו השניים מייצרים אלמנטים חדשים בשדה הראייה של המשתמש. כמו הסמארטפון, מדובר במוצר אישי, שיושב על הראש ומול העיניים, ומתיימר לספק יכולות חדשות שמרחיבות את מה שאנו מסוגלים לעשות ומשנות את הדרך שבה אנו מתקשרים. וכמו קודמיו, הוא גמיש מספיק על מנת לאפשר צמיחה של תעשיות חדשות ומפתיעות.

 

 

המוצרים הבולטים ביותר נמצאים במרחק של שנה־שנתיים מהשקה המונית. מהדגמות שכבר מסתובבות בשטח עושה רושם שמדובר במוצרים מהפכניים, כאלה שיכולים לשנות את האופן שבו אנו רואים את העולם שסביבנו, החל מהקרנת משחק NBA על מגרש כדורסל ריק בחולון, דרך אפליקציה של גרפיטי וירטואלי שיכולה למלא קירות עירוניים בעיצובים מרהיבים, ועד סרטים שבהם הצופה מהלך בין הדמויות. כעת, הכל תלוי באיך הצרכנים את המוצר. אם התמחור של משקפי ה־AR ו־MR יהיה סביר והיכולות שלהם מוצלחות, יש להם פוטנציאל להיות המהפכה הבאה: להזניק דור חדש של מפתחי אפליקציות ושירותים, להאיץ שדרוג תשתיות תקשורת, ליצור שוק לאביזרים היקפיים ולשנות שוב את עולם הטכנולוגיה ואותנו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות