• תפריט
עשור למהפכת הסמארטפון

איך משתלטת סין על ייצור הסמארטפונים

הסמארטפונים הסיניים מחזיקים כבר כרבע מהשוק. כניסת אנדרואיד, שיווק זול והקפי ייצור עצומים נותנים ליצרניות מסין יתרון שאין למתחרים

רפאל קאהאן 06:5510.01.17

כמו בתחומים רבים, כניסת הסמארטפונים לסין שינתה את התעשייה. סין נהפכה לשחקנית מרכזית במגרש: על פי נתוני Statista מהרבעון השלישי של 2016, שלוש מבין חמש היצרניות הגדולות בעולם, אחרי סמסונג ואפל, הן סיניות: וואווי,OPPO ו־Vivo, וביחד הן מוכרות 22.1% מכלל הסמארטפונים בעולם.

לכתבות האחרות בפרויקט:

עשור למהפכת הסמארטפון: כיצד השתנה העולם מאז היום שבו האינטרנט נכנס לכיס הקטן

החיים אחרי מפץ המובייל הגדול: עולם של כלכלה חדשה

הסם של הסמארטפון: הטאץ' שגרם לשינוי הפעילות המוחית

עדכון תוכנה: ביקשנו ממעצבים צעירים פרשנות מעודכנת לסמלי האפליקציות המרכזיות

דרוש מנוע צמיחה חדש: מחפשים את המהפכה הבאה

תראו מי מדבר עכשיו: לאן הסמארטפונים יתפתחו? 

 

כבר מתחילה חלק ניכר מהמכשירים המערביים יוצרו במדינה על ידי קבלני משנה: ב־2005 ייצאה המדינה כ־385 מיליון מכשירים בהיקף כספי של כ־31 מיליארד דולר. מספר זה קפץ בכ־70% שנה לאחר מכן והגיע לכ־490 מיליון טלפונים עם הכנסות של 35 מיליארד דולר, ששיקפו עלייה של 114% ביחס להכנסות בשנה הקודמת.

 

רוב המכשירים שיוצרו לשוק הסיני היו מכשירים זולים או מכשירים מוכווני מולטימדיה עם יכולות ניגון של קבצי MP3, וידאו וטלוויזיה. אלה לא היו מכשירים מאיכות טובה אבל מחירם הנמוך איפשר לסינים רבים גישה לטכנולוגיות הסלולר. עם זאת היצרניות הסיניות לא עמדו בפיתוי ובסיוע של גישה מקלה מצד הרשויות ובתי המשפט הסיניים העתיקו בבוטות טכנולוגיות מערביות. הבעיה שהגבילה אז את התפחותן היתה נעוצה בעיקר בתוכנה.

 

ב־2009 הושקה תוכנת ההפעלה אנדרואיד, כניסתה הביאה למהפכה שאפילו גוגל לא צפתה — הביקוש העיקרי למכשירי אנדרואיד הגיע מסין: ב־2006 נרשמו במדינה של כ־1.3 מיליארד תושבים רק כ־100 מיליון משתמשים בשירותי הסלולר. שנה לאחר מכן המספר הזה הוכפל והגיע לכ־190 מיליון משתמשים.

 

 

שנת המפנה העיקרית עבור הסמארטפונים הסיניים היתה 2011. אז התרחשו שלוש תופעות שאיפשרו ליצרניות הסיניות לפרוץ: ראשית, כאמור, כניסתה של אנדרואיד לסין שאיפשרה לראשונה לייצר מכשירים מודרניים לצרכן המערבי; שנית, עלייתם את אתרי הסחר הסיניים הבינלאומיים כמו עליבאבא ועליאקספרס. אתרים אלה, שנהנו מתמיכה ממשלתית, איפשרו משלוח מוצרים חינם לאזורים רבים בעולם; והתופעה השלישית, ואולי החשובה ביותר, היתה הירידה בעלויות הייצור: היקפי הייצור העצומים, שנועדו לענות על הביקוש הנרחב במדינה, הביאו לכך שאפשר היה לראשונה להציע סמארטפונים במחירים של עד כ־2,000 יואן או כ־300 דולר, כאשר סמארטפונים מערביים נמכרו באותה תקופה במחיר כפול ואף משולש.

 

היצרניות הסיניות הראשונות שנהנו מהמהלכים האלה היו שמות שכיום אנחנו מכירים: וואווי, מייזו, שיאומי, ZTE, OPPO, Vivo ו־TCL כשהחברה הגדולה ביותר בתחום היא וואווי, שהחלה להשיק מכשירים רק ב־2010. שנה לאחר מכן היקף המכירות הגלובלי שלה עמד על כ־3.3 מיליון סמארטפונים וב־2012 הכפילה את היקף המכירות. וואווי היא יצרנית הסלולר השלישית בגודלה בעולם, מיד אחרי סמסונג ואפל והיא ככל הנראה תעקוף את שתיהן בשנים הקרובות.

 

ZTE, המתחרה העיקרית שלה, נחשבת היום רק לרביעית או חמישית בעולם (תלוי בשנים) ולה שני מותגים עיקריים, הראשי תחת שמה והמשני, מותג "נוביה" שבו היא מחזיקה 60% מהמניות ונועד למערב. "נוביה נועדה בעיקר לענות על צורך לבדל את המוצרים", מסביר ל"כלכליסט", מה שיוואבין מנכ"ל המותג באירופה. "בסין אנחנו מותג בעיקר לאנשי עסקים ובאירופה אנחנו לא מוכרים מכשירים בפחות מ־200 דולר", מתגאה שיוואבין.

 

בניית מותג משנה מאוד פופולרית בקרב הסינים: BBK אלקטרוניקס קורפוריישן היא לא חברה מוכרת גם לחובבי מותגים סיניים. אבל לחברה שלושה ממותגי הסמארטפונים הנחשקים בסין: OPPO, וואן פלוס ו־Vivo.

 

גישה אחרת לשוק הסמארטפונים יש למייזו, שנהפכה לאחת מעשר יצרניות הסמארטפונים המובילות כיום, עם היקף מכירות של כ־10 מיליון מכשירים בשנה: "אנחנו חברה קטנה מאוד ביחס לחברות סיניות אחרות", אומר ל"כלכליסט" מנהל המכירות הבינלאומי של החברה, ראמון גאו. "יש לנו כ־4,000 עובדים בסך הכל ואנחנו משווקים את מוצרינו למספר מוגבל של מדינות מחוץ לסין. אנחנו לא מוּכָּרים בארצות הברית למשל, אבל כן באירופה, ובישראל כמובן".

 

מייזו מתגאה בכך שממשק האנדרואיד שלה, ה־Flyme, היה אחד הראשונים שהציע חוויית משתמש דומה לזו של האייפון. זה אולי השינוי העיקרי שהביאו היצרניות הסיניות לשוק הסמארטפונים — ממשקים ממותגים שמושפעים בעיצוב שלהם מממשק ה־iOS של אפל.

 

הכרה נוספת ביכולות היצרניות הסיניות התקבלה לאחר שגוגל בחרה בוואווי לייצר עבורה את נקסוס 6P, האחרון בסדרה. כיום היקף הייצור של המותגים הסיניים ביחד עובר את המותגים הידועים והעתיד של הסמארטפונים הסינים הוא בהשתלבות שלהם בשווקים הבינלאומיים השונים, מה שמאשש את הסברה שהסמארטפון הבא שתרכשו יהיה מתוצרת סין.

 

בטל שלח
    לכל התגובות