$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

הבחירה על פי אמזון: לעמוד בתור או למסור מידע

אמזון מתרגלת את יכולות האח הגדול שלה, האם יהודים מרושעים? גוגל נאלצת לשנות את תוצאות החיפוש, והסיפור הביזארי של "פיצהגייט"

יוסי גורביץ 15:3707.12.16

האח הגדול מציע לכם דיל מהאגדות

אמזון הכריזה בימים האחרונים על חנות מקוונת מסוג חדש, בשם Amazon Go. העיקרון פשוט מאד: אין קופה. מסתובבים בין המדפים, אוספים את מה שרוצים, ואמזון תדע מיד מה לקחתם, ותדע בכמה לחייב את כרטיס האשראי. אין צורך לעמוד בקופה, אין תורות, אין בזבוז זמן. קח וסע.

 

חנות אמזון גו בסיאטל חנות אמזון גו בסיאטל

 

רק שכרגיל, לעסקה הזו יש כמה חוטים שקופים. קודם כל, כמובן, אמזון הולכת להגביר את האבטלה בתחום הקמעונאי. נותני השירות בחנויות ובמרכולים הם מגזר עצום של עובדים, ואמזון הופכת אותם בהתמדה לזן נכחד, כעת יותר מתמיד. חלקם הניכר, יש לציין, אנשים מבוגרים: לא בטוח שיש להם לאן ללכת.

 

אבל לניסוי הענק הזה בבני אדם של עמק הסיליקון, ההינדוס מחדש של החברה, כבר די התרגלנו. הבעיה שמושכת יותר את תשומת הלב היא הכמות המטורפת של מידע שאמזון תצטרך לאסוף עליכם.

 

כדי שהדבר הזה יוכל לעבוד, יצטרכו להיות מצלמות בכל מקום. הן תצטרכנה לעקוב אחריכם בכל רגע נתון בלי לאבד אתכם לשנייה. הן יוכלו לראות אתכם ולשמוע אתכם, וכמובן הן ידעו מי אתם – אמזון הרי תצטרך לחייב את כרטיס האשראי שלכם.

 

אז בשביל לחסוך רבע שעה של עמידה בקופות, אתם הולכים לתת לאמזון המון מידע נוסף עליכם. מה היא תעשה איתו? לא פחות חשוב מכך, איך היא תשמור עליו? אלה שאלות שלמראה הפלא של קנייה ללא מאמץ כמעט לא עולות לדיון.

 

אבל אפילו גוגל אומרת!

"הגרדיאן" פרסם בתחילת השבוע ידיעה מביכה מאוד לגוגל: מסתבר שכאשר אתה מקליד, באנגלית, את צירוף המילים "האם יהודים הם...", גוגל ממהרת להשלים את החסר. בחלק מהמקרים ההשלמות הן ניטרליות יחסית: האם יהודים הם גזע? האם יהודים לבנים? האם יהודים הם נוצרים? אחרות פחות: "האם יהודים הם מרושעים?"

אופס. ואם הגעת אל השאלה, לא תברר מה התשובה? גוגל מציגה לך ערימה של עמודים, שמציגים שלל תיאוריות קונספירציה אנטישמיות. תשע תוצאות מתוך עשר בעמוד הראשון מספקות מספר סיבות להאמין שכן, יהודים הם דבר די מתועב.

 

גוגל. מתקנת ומתנערת באותה נשימה גוגל. מתקנת ומתנערת באותה נשימה

 

אלה לא מילים שאפשר לכתוב יותר בחברה מנומסת, אבל חלק ניכר מהעולם איננו מנומס והוא מחפש מישהו להאשים. מה שמעניין בסיפור הזה הוא עד כמה התפקיד של גוגל כמתווכת ידע הפך לשקוף. אנחנו רוצים לדעת משהו, אנחנו מגגלים אותו. זו פעולה כל כך בסיסית שעצם השם גוגל הפך לפועל. כמו שפעם התייחסו לכל סלולר כאל פלאפון, היום כל חיפוש הוא גיגול.

 

ועם כוח באה אחריות. על כל פנים, זו האגדה המקובלת. בגוגל מיהרו לומר שזה בסך הכל האלגוריתם שלהם, הוא מוצא דברים על פי מה שאנשים מחפשים, ולגוגל – שמספקת את השירות הזה – אין בעצם אחריות עליו.

 

יהודים הם דוגמא אחת. יש עוד. גוגל משלימה בקלות את "האם נשים הן..." ל"האם נשים הן מרושעות." וכן, יש תוצאות. ואחר כך: "האם מוסלמים..." וגוגל משלימה מאליה: "רעים", וכן, היא תספק לך את התוצאות. ומצד שני, אם תחפש את החבר אדולף היטלר, לא מעט תוצאות יסבירו לך שהוא היה פשוט לא מובן. גוגל, מה היא אשמה? המידע הזה קיים ברשת, היא רק מאנדקסת אותו ומנגישה אותו. היא מראה לך את מה שהיא חושבת שתרצה לראות על פי מה שאנשים ראו לפניך.

 

חוקרים אמרו ל"גרדיאן" שזה בערך שווה ערך של כניסה לספריה, לבקש ספר על יהדות, ולקבל תשעה ספרים אנטישמיים. בתגובה לידיעה, גוגל מיהרה לבצע קצת ניקיונות, אבל טענה בתגובה שתוצאות החיפוש לא משקפות את החברה או את עמדותיה.

 

זה תירוץ נחמד, אבל בעייתי. זו התנערות מאחריות. ברור שגוגל לא תומכת בזבל הזה. אבל ברור באותה המידה שהיא מנגישה אותו בקלות שפשוט לא היתה קיימת בשנים קודמות, ושהיא עדיין לא נותנת את דעתה לנושא. אבל, כמובן, לא צריך את גוגל בשביל תיאוריית קונספירציה טובה.

 

לתוך מחילת הארנב

לפני שלושה ימים הגיע פסיכי בשם אדגר מדיסון וולש, תושב צפון קרולינה, לפיצרייה בוושינגטון כשהוא נושא רובה סער. וולש ירה כדור אחד לפחות, והודיע שהוא במקום כדי לחקור בעצמו, הוא ולא שרף, את פרשת "פיצהגייט". המשטרה עצרה אותו תוך זמן קצר. לא היו נפגעים.

 

תיאוריית קונספירציה שבמרכזה פיצרייה תיאוריית קונספירציה שבמרכזה פיצרייה צילום: שאטרסטוק

 

לא שמעתם על פיצהגייט? ב-30 באוקטובר, חשבון טוויטר גזעני, שהתיימר לפעול בשם עורך דין יהודי, "דיוויד גולדברג", כתב שיש שמועות במשטרת ניו יורק שהמיילים של עוזרתה של קלינטון, הומה אבדין, מעידים על שרשרת פדופילים שבמרכזה עומדת הילרי קלינטון. הוא ציטט כהוכחה חשבון פייסבוק של אחת, "כרמן כץ".

 

"כץ", אם זה אכן שמה האמיתי, היא אישה ממיזורי. לא ברור איזה קשר יש לה למשטרת ניו יורק, אבל כמה שעות אחרי הציוץ של "גולדברג", אתר קונספירציות בשם Godlike Productions מיהר להודיע שעומדת להיחשף פרשת פדופיליה שנסבה סביב קרן קלינטון. למחרת, הכריז חובב הקונספירציות המוכר שון עדל-טבאטאבי על כך שהפרשה עומדת להתפוצץ; עדל-טבאטאבי, לשעבר ממעריציו של דיוויד איק (האיש שהביא לנו את תיאוריית הקונספירציה שאומרת שבכירים בעולם הוחלפו על ידי אנשי לטאה), אמר בביטחון שמקורותיו האמינים ב-FBI עדכנו אותו על כך. כדי לספק הוכחות, ציטט עדל-טבאטאבי התכתבות בפורום 4chan מיולי.

 

באותו היום, החלו אתרי קונספירציה ימניים לדחוף את הסיפור הזה כאילו אין מחר. אחר כך, הם גם החלו לצטט לא נכון את המיילים המודלפים של ג'ון פודסטה, כדי ליצור קלחת מכשפות של קנוניית פדופיליה ושטניזם. ה-FBI, שכזכור היה עסוק באותם הימים בחקירת פרשת המיילים של קלינטון, לא אמר שום דבר לאף אחד. כנ"ל משטרת ניו יורק. זה לא שינה הרבה.

 

בשלב מסוים, אחרי שהפסיכוזה תפסה תאוצה, החליטו המטורפים שהמוקד של הקונספירציה הוא הפיצרייה Comet Pizza, ושמקורבי קלינטון הזמינו שירותים פדופיליים דרכה באמצעות מילים תמימות כמו הזמנת פיצה. הפיצרייה הפכה למוקד הטרדות בלתי נתפס, עד שכאמור בתחילת השבוע הגיע אליה מישהו עם רובה סער.

 

קצרצרים

 

1. כשג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, נשאל מהן תחושותיו ביחס לחשבון הטוויטר של דונלד טראמפ, התשובה שלו היתה "זה מסובך". הוא מציין שזרם התודעה של טראמפ מביא אותנו לסוג של עולם חדש, שבו אפשר לדעת בזמן אמת מה חושב הנשיא הנבחר, בלי סינון או עריכה (והמרושעים יאמרו, בלי מחשבה). דורסי חושב שזה מרתק. עם זאת, הוא ממהר להרחיק את טוויטר מהנשיא הנבחר: אמריקה אחראית לדונלד טראמפ, הוא אומר, לא טוויטר. דורסי העדיף שלא להיכנס לשדה המוקשים של שאלת החדשות המפוברקות והעדיף לעבור לנושא בטוח יותר, החברה השנייה שהוא מנהל – סקוור.

 

ג'ק דורסי. מסתבך ג'ק דורסי. מסתבך צילום: בלומברג

 

2. התקשורת בארה"ב עדיין בהלם מניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות, ומהתרסקותה של מי שרק לפני שנה צפו לה ניצחון ודאי. אז לא מעט עיתונאים קפצו כמוצאי שלל רב על העובדה שהציוץ הפוליטי של השנה, על פי מספר השיתופים והלייקים, הוא ציטוט מתוך נאום התבוסה של קלינטון. מה זה אומר? כלום. מה המשמעות של זה? כלום. אבל העיתונאים נאחזים בכל שביב של תקווה.

 

3. יש חברת שמיכות בארה"ב בשם Snuggie, שעלתה על הרעיון פורץ הדרך, רעיון שכמוהו לא נראה מאז הלחם הפרוס, של שמיכה עם שרוולים. ובכן, החברה הזו יוצאת עכשיו למלחמה נגד אמזון, בטענה שאמזון מסייעת להפרת זכויות היוצרים שלה. היא מציינת שאמזון מאפשרת מכירה של חיקויים של המוצרים שלה כאילו היו הדבר האמיתי. בעיית המוצרים המזויפים באמזון הופכת לכאב ראש ממדרגה ראשונה עבור החברה. נעדכן.

 

4. פינג פינג פינג: מטה הסייבר של דרום קוריאה הודיע שהאקרים צפון קוריאניים פרצו אליו. לא ברור עדיין איזה מידע הצליחו ההאקרים של קים יונג און לגנוב, אבל די ברור שזה מביך ברמות על. עד כה, צפון קוריאה הסתפקה בתרגילים חביבים כמו פריצות סייבר לשלל עסקים, ירי אגבי של טילים בליסטיים מעל לדרום קוריאה, וזוטות כמו נחיתה בצוללות וחטיפה של אזרחים דרום קוריאניים ויפניים. התקפה על מתקנים צבאיים היא דבר נדיר ביחס כי זה קאזוס בלי (עילה למלחמה) מובהק. ומאליו עולה התהייה האם ועד כמה סין מעורבת בפרשה.  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x