$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

הבעיה הסינית של אפל

הדו"ח הרבעוני האחרון של יצרנית האייפון חשף את עומק הסתמכותה על השוק הסיני. אם היא לא תצליח להחזיר לעצמה את הצמיחה במדינה, היא עשויה להמשיל ולהציג ביצועים מאכזבים

עומר כביר 11:4226.10.16
הדו"ח הרבעוני שפרסמה אתמול אפל לא היה סיבה למסיבה, אחרי הכול ההכנסות ירדו ב-9% ל-46.85 מיליארד דולר, הרווח הנקי הצטמק ב-18.9% ל-9 מיליארד דולר וכל קטגוריות המוצרים של אפל רשמו ירידה במכירות, אבל הוא לא היה שחור כמו שרבים העריכו.

החברה קלעה בדיוק לתחזיות האנליסטים, ואף עקפה אותן קלות בשורת הרווח, והתחזית שלה לרבעון דצמבר סיפקה למשקיעים סיבה מצוינת להיות אופטימיים: החברה צופה חזרה לצמיחה, אחרי שלושה רבעונים רצופים של ירידות, ועתידה לרשום את הרבעון הטוב בתולדותיה. זאת, בין השאר, הודות למכירות אייפון טובות מהצפוי (בין השאר על רקע מכשירי הגלקסי נוט 7 המתפוצצים), וחשיפת המקים החדשים שצפויה להתקיים מחר.

 


למרות התורים לאייפון החדש, ביצועי אפל בסין הם סיבה לדאגה עבור הנהלת החברה למרות התורים לאייפון החדש, ביצועי אפל בסין הם סיבה לדאגה עבור הנהלת החברה צילום: איי יאף פי

 

אבל הדו"ח כך חשף בעיית עומק חמורה, שעד שלא תטופל, לא תוכל אפל לנוח בשקט על זרי הדפנה. הבעיה הזו היא סין. בעבר הלא רחוק, רק בשנה שעברה, היתה המדינה מנוע הצמיחה העיקרי של אפל עם שיעורי גידול עצומים, תלת-ספרתיים לפעמים. בין הרבעון שהסתיים בדצמבר 2014 לרבעון שנחתם בספטמבר 2016, שיעורי הגידול בסין לא ירדו מה-70% והמדינה עקפה את אירופה והתייצבה כשוק השני בגודלו של אפל. גם ברבעון שתם בדצמבר 2015, והיה חלש יחסית מבחינת הצמיחה, גדלו הכנסות החברה בסין ב-14% - השיעור הגבוהה ביותר מבין כל האזורים הגיאוגרפיים של אפל.

 

אבל כשם שסין הוביל את הצמיחה של אפל באותם רבעונים, כך היא הפכה למשקולת שגוררת את החברה למטה בשלושת הרבעונים האחרונים. בכל אחד מהם, ירדו הכנסות החברה במדינה בשיעור של בין 26% ל-33% והיא תמיד היתה השוק שבו הירידה היתה הגדולה ביותר. באזורי פעילות אחרים אפל הצליחה להאט את הצניחה ואף לעבור לקיפאון או אפילו לרווח קטן, אבל הירידה בסין נשארה עצומה, וברבעון שתם ביולי אף איבדה המדינה את מקומה כשוק השני בגודלו של אפל.

 

המצב לא היה שונה ברבעון הנוכחי. המכירות בסין ירדו ב-30% ל-8.79 מיליארד דולר, בשעה שהירידות באמריקה הצטמצו מ-11% ברבעון יולי ל-7% ברבעון ספטמבר, באסיה-פסיפיק מ-20% ל-10% ובאירופה מירידות של 7% לעלייה סמלית של 3% (יפן היא יוצאת הדופן היחידה וזה האזור היחיד שבו המשיכה החברה לרשום צמיחה בכל שלושת הרבעונים האחרונים).

 

אפל מפעילה אסטרטגיה רחבה על מנת להתמודד עם הבעיה הסינית – החל מהשקעת משאבים רבים בהחזרת הפעילות במדינה למסלול צמיחה, ועד פיתוח שווקים שיהפכו למנועי צמיחה חדשים, ובראשם הודו. אבל פירות אלו לא נשאו מאמצים עדיין, ועד שאפל לא תצליח לפתור את הבעיה הזו היא לא תוכל לשוב בבטחה למסלול של צמיחה קבועה ומרשימה כמו זו שספקה בעבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x