$
הייטק והון סיכון

ארביטראז' דיגיטלי

היתרון התחרותי של חברות שמחזיקות באסטרטגיית דיגיטל הולך ומתרחב מול מתחרות שממשיכות לפזר מאמצים ללא חזון דיגיטלי ברור

רוני מיכאל 08:4818.10.16

בעולם העסקי קיים כבר קונצנזוס כמעט מלא בנוגע לחשיבותה של תוכנית דיגיטלית לצורך הצלחתו העסקית של הארגון. רוב הבנקים נמצאים כבר עמוק בתוך האג'נדה הדיגיטלית, וארגונים רבים מתחילים כבר לאייש את התפקיד הנכסף — מנהל דיגיטל ראשי.

 

גם המנהלים הבכירים בחברות הגדולות בעולם מכירים בחשיבות הדבר. סקר שנערך לאחרונה על ידי KPMG ו"פורבס", שכלל יותר מ־500 מנהלים בכירים בצפון אמריקה, מצא שמנהלים בארגונים שמיישמים תוכנית דיגיטל מתקדמת רואים ערך משמעותי בהעלאת הרווחיות של החברה, צמצום עלויות והגברת שביעות הרצון של הלקוחות ושל העובדים.

 

מנהלים חוששים שהשוק לא מספיק בשל

 

אבל התוצאות המעניינות יותר נוגעות דווקא להבדל בין ארגונים שכבר יישמו תוכנית דיגיטל מקיפה ובין ארגונים שנמצאים רק בתחילת הדרך או בשלבי יישום של תוכנית כזו.  

 


 

ארגונים בעלי ביצועי דיגיטל גבוהים תופסים הובלה משמעותית בשוק, והמנהלים הבכירים בארגונים אלה רואים יתרון תחרותי משמעותי מול המתחרים ביכולת להגיע ללקוחות חדשים ולהעלות את רמת שביעות רצון הלקוחות ואת רמת הנאמנות והמחויבות שלהם. היתרון התחרותי הזה פותח פער משמעותי בין ארגונים אלה לבין ארגונים בשלים פחות דיגיטלית, שממשיכים לפזר מאמצים ללא חזון דיגיטלי סדור וברור.

 

 צילום: pixabay

 

טבעו של ארביטראז' להיסגר, ככה זה בשוק חופשי. אבל במקרה זה יש שני רכיבים שמעכבים את סגירת הארביטראז': אפקט הפחד והיעדר נדידה. ראשית, ארגונים רוצים להיכנס לדיגיטל, אך המנהלים מעלים פעמים רבות חשש מקניבליזציה של שירותים או מוצרים, מכך שתהיה השקעה משמעותית ללא החזר, מה שיהפוך את היחידה שלהם ליחידת עלות, וחלקם חוששים מכך שהשוק פשוט לא מספיק בשל. שנית, אין זה קשה למדוד את החזר ההשקעה מדיגיטל, אבל ארגונים רבים התחילו בשלב כזה או אחר במאמצים שונים לכניסה לדיגיטל, ואם למאמצים אלו לא נקבעו מראש מדדי הצלחה, או שלא נמדדו על פני זמן, כל העניין עשוי להיחוות פנים־ארגונית ככישלון.

 

ארגונים שפתחו במסע הדיגיטל כבר פתחו פער

 

אז יש ארגונים שעדיין יושבים על הגדר. אחרים רוצים ואולי גם קצת עושים. אבל ארגונים שכבר התחילו במסע הדיגיטל שלהם, פתחו פער. הם רואים את החזר ההשקעה, אף שחלקם לא ציפו לראות אותו מהר כל כך.

 

כך לדוגמה מנהל חדשנות של ארגון בריאות אמריקאי העיד בסקר שערכנו שהארגון לא היסס לפתוח את הפלטפורמה הדיגיטלית שלו לא רק לרופאים ואנשי צוות, אלא גם למטופלים, ולאפשר להם לקבל את המידע הרפואי העדכני ביותר שקיים. המטופלים מרוצים יותר, וזמני התורים מתקצרים.

 

דוגמה נוספת היא חברת טכנולוגיה גדולה שהחלה את המסע הדיגיטלי שלה לפני יותר מעשור, והצליחה לפשט את תהליכי תמיכת ה־IT באמצעות פיתוח חנות וירטואלית שמאפשרת לעובדי הארגון גישה לאפליקציות ולשירותים תומכי IT. בכך הצליחה החברה להפחית 70% מתמיכת ה־IT באמצעות התקנת שירותי IT ב־WEBEX.

 

ההכנסות מדיגיטל בארגונים עדיין לא הפכו למרכיב משמעותי בהכנסות, אך אחת מכל חמש חברות שמובילות אסטרטגיה דיגיטלית ברורה מעריכה שבעוד שלוש שנים אלה יהיו חלק הארי מהכנסות הארגון. וארגונים שעוד לא אימצו את הדיגיטל? יש להם הזדמנות בעתיד הקרוב להיות fast followers, ליישם פתרונות בשלים יותר וללמוד מטעויות של אחרים.

 

הכותבת היא שותפה וראשת חטיבת ייעוץ IT ב־KPMG סומך חייקין

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x