$
חדשות נדל

פרשנות

הבלונים של כחלון יתפוצצו לשוכרים בפנים

שר האוצר הצהיר שיטיל מס על מי שמחזיק ב-3 דירות ומעלה או בקרקע לבנייה שאינה מנוצלת. אך המס על בעלי דירות לא מבחין בין פנטהאוז בת"א לדירת חדר בירוחם, ועלול להתגלגל לשוכרים. ואילו המס על הקרקע כבר בוטל בעבר בגלל קושי ביישום

עמרי מילמן 07:0924.07.16

מחירי הדיור ממשיכים לעלות, ובזמן שהממשלה מנסה להבטיח לעצמה יציבות לשנתיים הבאות באמצעות תקציב דו־שנתי, שר האוצר משה כחלון ממשיך לקדם הצעות משמעותיות ושנויות במחלוקת.

 

כחלון, שמבין שמחיר למשתכן לא עושה את שלה, וחלון הזמנים לקראת הבחירות קטן, מקדם שתי הצעות בתחום בעייתיות במיסוי הנדל"ן שאמורות להגביר את נטל המס על בעלי נכסים חזקים - אבל האחת עלולה לפגוע דווקא באוכלוסיות החלשות, והשנייה כבר נוסתה בעבר ובוטלה בשל קשיי יישום.

 

10% מהדירות להשכרה שייכות לבעלי דירות מרובות

 

הרעיון האחרון של כחלון שמסתובב כבר זמן רב במסדרונות האוצר הוא להטיל מס חדש על מי שמחזיק במספר דירות - אדם שמחזיק שלוש דירות ישלם 10 אלף שקל מס בשנה; על 4 דירות ישלם 22 אלף שקל; ועל 5 דירות ומעלה ישלם 37 אלף שקל.

 

יש הגיון מאחורי הרעיון, שהרי היום המיסוי על הכנסות מדיור מאד נמוך - 10% על הכנסות מעל 5,000 שקל לעומת מס של 25% על רווחי הון. בשונה מתוכנית מחיר למשתכן, שרק מגדילה את הביקושים ויוצרת חלוקת הטבות לא שיווינית כלל, בתוכנית הזו דווקא תומכים פקידי האוצר.

שר האוצר משה כחלון. עזר למשכיר להחליט להעלות את שכר דירה שר האוצר משה כחלון. עזר למשכיר להחליט להעלות את שכר דירה צילום: עומר מסינגר

 

ובכל זאת, סביר להניח שהמס יתגלגל לשכבה החלשה ביותר בשוק הדיור - השוכרים. באוצר יטענו שהמשכירים ממילא גובים היום את המחיר המקסימלי מאחר ומדובר רק בכ־10% דירות המוגדרות כשלישיות ומעלה הם לא ישפיעו על מחירי השוק - בטווח הקצר. אבל בטווח הארוך, אין לאף אחד ספק שמס כזה יביא להעלאת המחירים.

 

כמו הצעות רבות שיוצאות מלשכתו של כחלון, נראה כי גם זו לא נבחנה על כל היבטיה לפני ששוחררה כבלון ניסוי לכלל הציבור. באוצר למשל לא יודעים כמה מהדירות נמצאות באיזורי הביקוש הן של אדם המחזיק בשלוש דירות ומעלה. ההנחה היא שחלק גדול מהדירות באיזורי הביקוש הן של משקיעים, ואם כך, דווקא באזורים בהם מחירי השכירות גם ככה חצו כל גבול, אם לחלק ניכר מבעלי הדירות יעלו את המס, סביר להניח שמחירי השכירות יעלו גם כן.

 

ההצעה על מיסוי מעל 3 דירות בעייתית גם מכיוון שמתמקדת במספר הדירות ולא בשווייהן. אדם שמשכיר 3 דירות בירוחם ייאלץ לשלם 10 אלף שקל בשנה, אך אדם שמשכיר שתי דירות בתל אביב או אחת, אחת שמכניסה מאות אלפי שקלים בשנה, לא יידרש למס החדש.

 

ההתעסקות במס על קרקע עלולה לעלות על התועלת

 

הרעיון השני שמקדם האוצר הוא הטלת מס רכוש של 2.5% על קרקעות המיועדות לבנייה רווייה, שלא בונים עליהן. מדובר ברעיון מאד הגיוני בבסיסו - אדם ש"מייבש" קרקע לבנייה מתוך מחשבה שמחירי הקרקעות יעלו, שישלם על זה. אלא שמס כזה בוטל בתחילת שנות ה־2000, עקב לחץ ציבורי מסיבי, משום שאינו פרקטי. ההצעה אילצה את רשות המסים לקבוע בעצמה מה שווי הקרקע וגררה ויכוחים ועתירות. מאז כל שר אוצר שוקל מחדש להטיל את המס, אך רשות המסים והאוצר מתנגדים מתוך חשש כי ההתעסקות תעלה יותר מהרווח.

 

כנראה שהלחץ ממחירי הדיור מביא את כחלון לירות לכל הכיוונים. מס על דירה שלישית ומעלה אמור להכניס למדינה כמיליארד שקל, מס רכוש של 2.5% יניב כ־300 מיליון שקל. זאת כאשר רק לפני שבוע החליט כחלון להפחית מסים בהיקף של כמעט 3 מיליארד שקל, שמתווספים למחסור קיים של 3 מיליארד שקל. 1.3 מיליארד שקל יוכלו לסייע לסגור את הבור.

 

החלטות המיסוי החדשות נאמרות בינתיים בחצי פה, כלומר הכותרות כבר יצאו, העיקרים בחוץ, אבל ההחלטות עוד לא תפורות - לא פוליטית ולא מקצועית. זה לא עוצר את כחלון מלשחרר אותן לאוויר, מבלי לקחת בחשבון שלכל אמירה כזו יש השלכות על מאות אלפי שוכרים. ואם משכיר כלשהו התלבט לאחרונה אם להעלות את דמי השכירות, כחלון עזר לו להחליט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x