$
הסטארט-אפים המבטיחים 2013

2. Waze: דוהרת על הכביש הראשי

ווייז ניצלה את כישלון אפליקציות הניווט של אפל וכבשה את השוק האמריקאי. האתגר הבא: לנצח את שירות הניווט של גוגל

אסף גלעד 08:2215.04.13
2012 היתה השנה שבה הפכה ווייז מאפליקציית ניווט ישראלית לתופעה בינלאומית: היא שילשה את מספר מנוייה ל־45 מיליון, כשבכל חודש השיא נשבר מחדש: במרץ לבדו היא רשמה 1.5 מיליון הורדות. כ־12 מיליון ממשתמשיה הם אמריקאים, ואחרי מובילת השוק גוגל Maps, ווייז היא אפליקציית הניווט הפופולרית ביותר בחנות של אפל בקרב משתמשים אמריקאים. היא מזנבת בגוגל בקנדה, בצרפת ובאיטליה, והותירה אותה הרחק מאחוריה בשורה של מדינות מתפתחות.

 

ווייז נחתה בארצות הברית כבר ב־2011 והתפרסמה בזכות דיווחי התנועה שסיפקה לתחנות טלוויזיה, אבל הרגע המכונן שלה היה כישלון אפליקציית הניווט של אפל בספטמבר 2012: מנכ"ל אפל טים קוק שיגר אז מכתב התנצלות ללקוחות נוכח ליקויים קשים, והמליץ להם לעבור לאלטרנטיבות כמו בינג, MapQuest או ווייז. ההמלצה הזאת הועילה בעיקר לווייז: בימים שלאחר ההכרזה גדל נתח השוק שלה בארצות הברית מ־7% ל־10% , ומספר ההורדות היומי הגיע לכ־100 אלף.

הבאזז וקצבי הצמיחה הגדולים הביאו לווייז הצעות רבות לשיתופי פעולה - הן ממפרסמים שרצו להשתמש בה כפלטפורמה, והן מבנקאי השקעות שרצו להוביל לה עסקאות - אבל גם סימן את התחום כאטרקטיבי, ועודד כניסת מתחרות כמו M8 (של טלמאפ) ובייחוד אפליקציית הניווט החדשה של גוגל Maps. זו האחרונה היא המדאיגה ביותר, מבחינת ווייז: האפליקציה של גוגל נהנית משכבות מידע אינסופיות ומערוצי הפצה מגוונים - וכמובן, מהכיסים העמוקים של גוגל, ומהעובדה שלחברה יש מערכת הפעלה משלה והסכמים עם יצרניות סלולר וטלפונים סלולריים מתוצרתה. עם זאת, בווייז מתנחמים בעובדה שגוגל עדיין אינה עושה שימוש בדיווחי המשתמשים, אלא ממשיכה להסתמך על אלגוריתמים מתמטיים. תכונה זו יכולה לאפשר לווייז להמשיך להתבדל כאפליקציה היחידה שעושה שימוש בדיווחי משתמשים בכדי לספק עדכונים חיים.

 

ווייז הגיעה לתפוצה האדירה שלה ללא הכנסות, ועם השקעות אדירות של קרנות הון סיכון. עם זאת, בנובמבר האחרון היא החלה לרשום עלייה מרשימה בהכנסות ממפרסמים, הודות למודל עסקי חדש: מודעות שמשודרות למשתמש בהתאמה אישית תוך כדי הניווט. עם המפרסמים שהחלו לעבוד עם החברה בארצות הברית נמנים AT&T, דאנקן דונאטס וג'ק־אין־דה־בוקס. כיום משודרות הפרסומות לפי המיקום שבו מצוי המשתמש, תוך שקלול פרמטרים של קרבה לחנות מסוימת או למרכז מסחרי, אבל בעתיד הקרוב תשיק ווייז גם יכולות כמו פרסום לפי יעד הניווט.

 

במקביל ממשיכה ווייז להרחיב את מגוון השימושים, ובשנה האחרונה חוזרה על ידי ממשלות שמעוניינות להשתמש בנתוני התנועה בכבישים שלה לצורכיהם; ווייז סיפקה הוכחת יכולת בתחום זה כשסייעה לסוכנות שירותי החירום האמריקאית לסמן מפגעים ופקקים בזמן סופת ההוריקן "סנדי". במקביל בוחנת החברה שילוב מראש במכוניות חכמות.

 

 

 

 

נועם ברדין, מנכ"ל ווייז (במרכז בחולצה אפורה) ועובדי החברה. שוקלים הצעות רכישה מגוגל ומפייסבוק נועם ברדין, מנכ"ל ווייז (במרכז בחולצה אפורה) ועובדי החברה. שוקלים הצעות רכישה מגוגל ומפייסבוק צילום: עמית שעל

 

אין ספק שווייז נמצאת בשיאה מבחינת קצב התפוצה, אך כשמדובר בשורת ההכנסות היא רק בתחילת הדרך. למשקיעיה ברור כי יעבור זמן רב עד שהחברה תגיע לרמת הכנסות שתעקוף את ה־100 מיליון דולר, ולכן צפויה השנה הקרובה להיות שנת ההכרעה: האם ווייז תקבל לבסוף את אחת מהצעות הרכישה שלפי הערכות הוגשו לה מחברות כמו פייסבוק או גוגל, או שתפנה לדרך עצמאית. לפי שעה, ווייז מחפשת לשתף פעולה עם יצרנית דומיננטית של מערכות הפעלה; חבירה לחברה כמו גוגל או אפל עשויה להיות אחד הצעדים פורצי הדרך של ווייז בשנה הקרובה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x