$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: האסון ביפן הפיל את הסלולר, הרשת המשיכה לעבוד

האינטרנט היפני מצליח להתמודד עם הרעש והצונאמי, לפחות כרגע, וחברות הטכנולוגיה מתגייסות לסייע לנפגעים. וגם: הסכנות שטמונות ב"חיפוש החברתי" של גוגל, ומה פתאום נוקיה חושבת שהיא יכולה לחכות שנתיים עד המעבר לווינדוס פון?

יוסי גורביץ 13:2713.03.11

גם רשת הסלולר המתקדמת בעולם לא הספיקה

 

את המצב הזה מכיר כמעט כל מי שחי בישראל: דקות אחרי פיגוע במקום הומה אדם או אסון המוני, רשתות הסלולר קורסות, כי כולם מתקשרים בדאגה כדי לבדוק מה עלה בגורל יקיריהם. מאז סוף השבוע, חווים תושבי יפן מצב דומה.

 

רשת הסלולר היפנית נחשבת למתקדמת מסוגה בעולם, להוציא אולי זו של קוריאה הדרומית. אבל אפילו היא לא היתה ערוכה לאסון בסדר הגודל של רעידת האדמה שפקדה את האיים שלשום. הרשתות קרסו זמן קצר לאחר הרעידה, וחברות הסלולר הגבילו משמעותית את יכולת השיחות הקוליות של המשתמשים.

 

באופן מפתיע, תעבורת הרשת ביפן כמעט ולא ניזוקה. ובאופן מפתיע אף יותר, בהתחשב בכך שרעידת האדמה התחילה בים, גם הכבלים התת ימיים היפניים ממשיכים לתפקד ללא תקלות. כתוצאה מכך, היפנים פנו לרשת ולאתרים חברתיים כדי למצוא אלה את אלה.

 

רעידת האדמה ביפן. האם תשתית החשמל תחזיק מעמד? רעידת האדמה ביפן. האם תשתית החשמל תחזיק מעמד? צילום: איי אף פי

 

חברות הטכנולוגיה מצדן מיהרו לסייע לאזרחים. גוגל פתחה אתר למציאת נעדרים, ואפל שינתה את הנהלים הצייקניים שלה, ואיפשרה לצלב האדום לגייס תרומות דרך אפליקציות אפסטור: עד כה היא סירבה בעקשנות לאפשר למשתמשים לתרום שם, רק לקנות מוצרים. מיקרוסופט, כהרגלה, ירתה לעצמה ברגל: קמפיין שמיועד לשכנע אנשים להפיץ קישורי בינג תמורת הבטחה שמיקרוסופט תתרום לניצולים זכה לביקורות קטלניות. מיקרוסופט התנצלה, ותתרום מאה אלף דולר.

 

החדשות הפחות טובות, מעבר להערכות לגבי מספר ההרוגים ולעובדה ששורה של כורים גרעיניים סובלים מדליפות, היא שקיימת סכנה לאספקת החשמל של יפן, שכורעת תחת העומס. אם אספקת החשמל הולכת, יש סיכוי סביר שגם חוות השרתים שם ייכבו. ואם זה יקרה, האפשרות לקיים תקשורת, דווקא בשעה שהיא כל כך נחוצה, תהיה בסכנה אמיתית.

 

מי ייפגע מ"חיפוש חברתי"?

 

גוגל מנסה בשנים האחרונות, ללא הצלחה, להיכנס לתחום החברתי. נראה שאנשים שנותנים לאלגוריתם לקבוע בשבילם את הגוון של הכחול באתר מתקשים הרבה יותר להבין איך אנשים עובדים. לראיה, אפשר להסתכל על הכשלון הקולוסאלי של גוגל באזז. לא רק שהמוצר לא היה משהו, גוגל גם לא הבינה איזו תגובת זעם הוא יעורר כשפרטיות הגולשים תיפגע אנושות.

גוגל באזז. גוגל מנסה להתגבר על הכישלון החברתי גוגל באזז. גוגל מנסה להתגבר על הכישלון החברתי

 

מאז באזז יש שמועות עקביות על רשת חברתית שגוגל עומדת להציג, שגוגל מכחישה בעקשנות עקבית לא פחות. מה שמטריד את גוגל בהצלחה של פייסבוק היא לא התקשורת בין הגולשים שם: עד כמה שזה נוגע לה, הם יכולים להיחנק. מה שמפריע לגוגל הוא שמנוע החיפוש מתוצרתה הוא הכלי היחיד האמיתי שלה שבאמת עובד, ופייסבוק מאיימת עליו: אם אנשים יתרגלו לחפש מוצרים, או אתרי בילוי, לפי ההמלצות של החברים שלהם (ומנסיון חסר חשיבות סטטיסטית, פניה למוח כוורת יעילה יותר מחיפוש), אז הלך על גוגל.

 

אז מה גוגל עושה? היא דוחפת אלמנטים חברתיים לחיפוש שלה, בינתיים כנסיון. בקרוב, אם יהיו תוצאות חיפוש שלא מוצאות חן בעיניכם, תוכלו להודיע לגוגל שאתם לא רוצים לראות אותן יותר, ואכן לא תראו. זה אמנם עשוי להיחשב כשיפור, אבל יש כאן בעיה מסוימת.

 

גוגל הודיעה שעכשיו הכל הולך לפי בחירת הגולשים וכו', אבל בעתיד היא עשויה לקחת את הבחירות הללו וליישם אותן גם על התוצאות שכ ו ל ם רואים. כלומר, אם האתר שלך יעצבן מספיק אנשים, אי אפשר יהיה למצוא אותו בגוגל. למעשה, הוא לא צריך לעצבן הרבה אנשים - מספיק שקבוצת לחץ עם השפעה גדולה מספיק תקרא להחרים אותו (אנונימוס, למשל), וזה יהיה סופו. וזו התפתחות לא סימפטית, בלשון המעטה.

 

נוקיה, מה נסגר?

 

לפני כחודש הודיע מנכ"ל נוקיה, סטיבן אלופ - האיש השווה מיליונים - שהחברה תנטוש את מערכת סימביאן המיושנת, ותאמץ את ווינדוס פון 7 של מיקרוסופט. לזכותו של אלופ ייאמר שהוא בחן את הנושא היטב. לא חסרים יתרונות לסימביאן - היא מאבדת פחות שיחות, איכות השמע של המערכות שלה מעולה - אבל חוויית המשתמש שלה מזכירה לעיתים ביקור במזנון של הגיהנום, כשכל המנות מגיעות עם תוספת גופרית. נוקיה בזבזה, כותב "הרג'יסטר", אלפי שנות אדם על ממשק שהוא פחות מבינוני.

 

וזה לא מספיק יותר. מכאן ההכרזה הדרמטית של אלופ. הבעיה היא, מעבר לקריסה המהירה של מניות החברה, שיותר ויותר נראה כאילו נוקיה חוששת. אחרי שהחליטה לקפוץ ראש מאסדת הקידוח הבוערת, החברה שינתה את דעתה, והיא יורדת בזהירות מהאסדה וטובלת אצבע במים הקפואים. במסמכים שהגישה החברה בסוף השבוע לרשויות לניירות ערך בארה"ב, היא מעריכה שהמעבר לווינדוס פון ייקח בערך שנתיים.

 

נוקיה, סליחה על הצרפתית, אבל WTF? אתם באמת חושבים שיש לכם שנתיים? יש לכם מושג איפה יהיה אנדרואיד בעוד שנתיים? אתם חושבים שהיסוסים במשך שנתיים יעזרו במשהו לנתח השוק שלכם? מה נסגר איתכם? מה, החלטתם להוציא מהעסקה הזאת את כל מה שרע בכם ובמיקרוסופט? אתם בעסקה הזו כדי שתוכלו לומר לבעלי המניות עוד שנתיים "לפחות ניסינו"? מה קורה כאן?

 

סטיבן אלופ. עוד צעד תמוה סטיבן אלופ. עוד צעד תמוה צילום: בלומברג

 

הצנזורים מרימים ידיים

 

אם יזכרו את אריה דרעי בעוד חמישים שנה, זה יהיה בגלל שתי החלטות חשובות שהוא קיבל: כשר פנים, הוא חיסל סופית את המוסד המיושן של צנזורה על סרטים ומחזות. בנוסף הוא שיכנע את ממשלת שמיר לא להיכנס למלחמת המפרץ הראשונה באמצעות פלישה לירדן, למרות ירי הסקאדים על ישראל.

 

האוסטרלים לא הולכים לפלוש לירדן בקרוב. הם כבר עשו את זה פעם אחת, ב-1917, וזה הספיק להם. אבל לאחרונה, באיחור של איזה 25 שנה, הצנזורים שם הגיעו למסקנה שגם ועדת הצנזורה שלהם צריכה לעבור מן העולם. המערכת המפקחת על התוכן, אומרים בכירים באוסטרליה, לא מסוגלת להתמודד עם המטלות שלה, והיא מיושנת.

 

מה שצריך הוא לשנות את הצורה שבה היא עובדת: להניח ליצרני התוכן - משחקים, סרטים, אפליקציות - לקבוע בעצמם את הדירוג של המוצר שלהם. יהיה להם עניין בכך, משום שזו אסטרטגיה צרכנית נבונה. הצנזורה תשמש מעתה רק כגוף ערעורים - אם הורה היסטרי במיוחד יהיה מודאג מהמשחקים שאליו נחשפים הילדים שלו, יהיה לו למי לפנות.

 

לצורך העניין, רוצים שם ליצור קטגוריה חדשה של סיווג - לבני 18 ומעלה - שכרגע לא קיימת, ושתאפשר לאנשים לדעת מה הם קונים. לאחרונה סירבה הצנזורה של אוסטרליה לדרג את המשחק Mortal Kombat, ועצם הסירוב לדרג אותו פסל את המשחק לשיווק.

 

קצרצרים

 

אפל החלה למכור בסוף השבוע את מכשירי האייפד 2 הראשונים, וכצפוי, כבר מגיעות התלונות הראשונות. חלק מהמשתמשים מתלוננים על דליפות אור, ואחרים מתלוננים על הצהבה של המסכים. אפל, כהרגלה, נמנעה מלהגיב על הידיעה. למה מה, היא חייבת ללקוחות שלה משהו?

 

מצד שני, זה לא שאי אפשר לגרום לאפל לשנות את התנהגותה: הנה, קצת לחץ מצד רשויות החוק והתעניינות מצד סוכנויות פדרליות, והחברה מקשיחה נהלים כדי שילדים לא ימהרו לקנות מוצרים וירטואליים דרך האפסטור. מכתב תקיף שנשלח מהתובע הכללי של מדינת וושינגטון גרם לאפל לחשוב שוב על המדיניות שלה, וכעת אם מישהו רוצה לרכוש מוצר וירטואלי דרך האפליקציה, גם רבע שעה אחרי שהוריד אותה, הוא צריך להקליד את הסיסמה שלו. קודם לכן לא היה צורך בסיסמה ברבע השעה הראשונה, וילדים הוציאו מאות דולרים על רכישות למשחקים פופולריים כמו כפר הדרדסים.

דניס קראולי ונייבין סלבדוראי, מייסדי פורסקוור. פעם ראשונה בבית המשפט? דניס קראולי ונייבין סלבדוראי, מייסדי פורסקוור. פעם ראשונה בבית המשפט? צילום: נועם גלאי

 

מזל טוב לפורסקוור! השירות הצעיר עבר לאחרונה את טקס החניכה שמפריד בין ילדים לגברים, כשחטף את תביעת הפרת הפטנטים הראשונה שלו. כמקובל, התביעה הגיעה מצד טרול פטנטים שכנראה מקווה לגרד כמה ג'ובות מפורסקוור, בתקווה להגיע לפשרה שתחסוך את כל ההליך המשפטי המייגע. הפטנט המדובר כל כך רחב, שעם קצת יצירתיות אפשר יהיה להפעיל אותו גם נגד חברות לייצור מלט.

 

אחרי שפייסבוק השיקה שירות שנועד לאפשר לגולשים להתריע על סכנה שאחד מחבריהם ישים קץ לחייו, היא מאפשת כעת למשתמשיה לדווח גם על בריונות כלפיהם. מעתה יוכלו גולשים שסובלים מהצקות באתר לפנות לצוות התמיכה של פייסבוק, כדי שזה יפנה אותם לארגון מתאים, או למשטרה. יוזמה ברוכה ללא ספק, רק חבל שמדובר בעוד אחת מהנסיגות הצרפתיות של פייסבוק: כאשר ארגון בריטי דרש לפני כחצי שנה מהחברה ליישם בדיוק את המדיניות הזו, היא נעמדה על רגליה האחוריות וסירבה.

 

סמארטפונים והמצב החדש של חיבור תמידי, אומר מחקר חדש, לא עושה טוב בעיקר לנשים: הן חשות עוצמת לחץ כפולה מזו של גברים כאשר סמארטפון קוטע את שגרת חיי המשפחה (ויש לו שלל דרכים לעשות זאת, כידוע). הנשים שנבדקו חשות, אומר המחקר, תחושת אשמה עזה על כך שהן עונות לשיחות - מה שהופך אותן לעצבניות יותר. לתשומת לב קוראות המדור.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x