$
חדשות טכנולוגיה

ברצלונה מחוברת: המכשירים החדשים והמגמות הבולטות שהוצגו בתערוכה

יצרניות הסלולר משיקות טלפונים חדשים כמעט מדי חודש, אבל תערוכת התקשורת בברצלונה היא עדיין הבמה המרכזית להצגת מכשירי הדגל שלהן. וגם: צפו בווידיאו - מתי המכשירים החדשים של סמסונג יגיעו לישראל?

עומר כביר ושי ענבל 10:5117.02.11
50 אלף מבקרים, 10,000 מפתחים ו-1,300 חברות שהציגו בתערוכת התקשורת השנתית עוזבים את ברצלונה, עם סיום התערוכה וכנס MWC. האירוע השנתי סיפק הצצה ראשונה למכשירים שייצאו במהלך השנה הקרובה ובמהלכו אפשר היה לזהות גם את המגמות הבולטות בתעשיית התקשורת בכלל ובתחום הסלולר בפרט.

 

אם בשנים האחרונות כיכבו המיתון הכלכלי ומפתחי האפליקציות, השנה חזרו המכשירים לתפוס את הבמה המרכזית. למרות ההשקות המוקדמות של חלק מהחברות, עדיין סיפקה תערוכת ברצלונה כמה השקות של מכשירים בולטים, כמו מכשירי הדגל של סמסונג, LG והפלייסטיישן פון של סוני אריקסון, שהגיע אחרי ציפייה ארוכה.

אחרי ארבעה ימי תצוגה, כלכליסט מסכם את החידושים הבולטים שסיפקה תערוכת ה־Mobile World Congress בברצלונה.

 

 

פייסבוק כובשת את הסלולר: הרשת החברתית מתרחבת

 

עכשיו כבר ברור: פייסבוק היא הפלטפורמה החדשה. יישומים מובנים, חנות אפליקציות, פלאש - תכונות אלה הן כבר לא הדבר החשוב ביותר שאותו מנסות היצרניות להטמיע במכשיריהן. הרשת החברתית, שסוחפת אליה מעל חצי מיליארד משתמשים - היא היא הבון טון החדש. עם מכשירים כמו ה-Cloud Touch של INQ, ה-Chacha וה-Salsa של HTC ועשרות מכשירים נוספים שלדברי מארק צוקרברג יגיעו השנה, ברור כבר כי פייסבוק רחוקה מלהיות תופעה חולפת.

 

עם לא פחות מ-200 מיליון משתמשים סלולריים ברחבי העולם, יצרניות הסמארטפונים כבר מודעות לביקוש הרב לאינטגרציה מובנית עם הרשת החברתית. המכשירים החדשים כוללים שיתוף וידיאו ותמונות בלחיצת כפתור, התעדכנות וכתיבת סטטוסים ממסך הבית וסנכרון של רשימת אנשי הקשר עם רשימת החברים ברשת החברתית.

 

ואם חשבנו שהתופעה מוגבלת רק לסמארטפונים, הרי שמתברר כי טעות בידינו. חברת Gemalto ההולנדית הציגה בתערוכה כרטיס SIM מיוחד, שכולל התממשקות מובנית עם הרשת החברתית ומאפשר גם לטלפונים פשוטים להתחבר לחשבון הפייסבוק, לעדכן סטטוסים ולצפות בתגובות, לכתוב על "קירות" החברים, לקבל התראות (Notifications) ועוד. פייסבוק גולשת גם למכשירים הפשוטים, וההטמעה של הרשת החברתית בטלפונים כבר לא תלויה ביצרניות.

 

המכשירים של HTC. פייסבוק מרוויחה המכשירים של HTC. פייסבוק מרוויחה

 

מה יוצא לפייסבוק מזה? על פי נתוניה של הרשת החברתית עצמה, שווה לה להשקיע במשתמשי הסלולר. אלה פעילים הרבה יותר מאשר משתמשים המסתפקים במחשב, ומתחברים לרשת החברתית לפחות פי שניים.

 

עם פריסה הולכת וגוברת של שירותים פנימיים כמו Facebook Places, אפליקציות פייסבוק החולקות עם החברה רווחים ושכלול מערכת הפרסום, צוקרברג שמח למלא אחר הדרישה של השוק ולהפוך עוד ועוד משתמשים למכורים. אנדרואיד, ווינדוס פון 7, בלקברי או אייפון - מערכת ההפעלה כבר לא חשובה, מה שחשוב הוא רק נוחות החיבור שלה לפייסבוק.

 

העולמות מתחברים: חיבור חכם בין הטלפונים לקונסולות המשחק

 

בקר התנועה קינקט לקונסולת אקס-בוקס 360 של מיקרוסופט נהנה מבאזז שלרוב שמור רק לחברה ההיא, עם הלוגו של התפוח הנגוס. גם מערכת ההפעלה של החברה שמיועדת לסמארטפונים, ווינדוס פון 7, זכתה לשבחים רבים. אז למה לא לשלב בין שתי ההצלחות?

 

במהלך התערוכה בברצלונה הציגה החברה דמו של משחק קינקט שבו צריך השחקן להדוף כדורים שעפים לעברו, כאשר על כיוון הכדורים והכמות שלהם שולט שחקן אחר, או אפילו שניים, באמצעות סמארטפונים שמריצים את ווינדוס פון. הדמו מרשים ומסקרן, אבל במיקרוסופט מיהרו להנמיך את הציפיות והבהירו: המוצר לא יהיה זמין בשנה הקרובה.

 

 

גם ורייזון, ספקית הסלולר הגדולה בארה"ב, וחברת הטלקומוניקציה אלקטל־לוסנט, הדגימו מערכת משחקים מרובת משתתפים, המאפשרת למשתמשים מכל העולם לשחק אחד נגד השני בזמן אמת. מערכת זו כבר זמינה בחלקים מארה"ב בעבור לקוחות רשת הדור הרביעי של ורייזון.

 

הדגמה מעניינת אחרת היתה של שירות המשחקים המקוון OnLive, שמאפשר לגולשים בארה"ב לשחק משחקי מחשב מורכבים ועשירים בגרפיקה דרך הדפדפן, בלי התקנה על המחשב.

 

 

השירות הותאם לטאבלטים עם יכולות דור רביעי ולסמארטפונים דור רביעי המחוברים לטלוויזיה, כך שבעלות חודשית של 9.99 דולר יוכלו בעלי מכשירים תומכים ליהנות ממשחקים עשירים ומורכבים בכל מקום שבו פרוסה רשת מהירה מתאימה. שירותי המשחקים מסבירים למה בעצם דוחפות הספקיות לעבר דור 4 סלולרי -שירותים זוללי פס רחב כמו משחקים יאפשרו להן לגרוף סכומים נוספים לכיסיהם, כמו גם אספקת שירותים אחרים כמו סרטוני וידיאו באיכות גבוהה.

 

ההבדלים מיטשטשים: הסמארטפונים הופכים למחשבים קטנים

 

עד לא מזמן היה הבדל ברור ונראה לעין בין סמארטפונים למחשבי PC. הטלפונים החכמים היו טלפונים ניידים עם תוספות, בעוד שהמחשבים האישיים יועדו לעבודה רצינית, גלישה ממושכת ברשת ושאר תכונות שפשוט לא הגיוני, ואף קשה, לעשות עם מכשירים כמו ה-HTC Desire או האייפון. אלו נחשבו קטנים מדי, חלשים מדי, בידוריים מדי. גאדג'טים ולא יותר.

 

אבל כמה התפתחויות שהוצגו ב-MWC וב-CES מצביעות על הכיוון שאליו התעשייה הולכת. עם דור חדש של מעבדים בשם Krait של קוואלקום, שהוכרז בברצלונה, נראה כי כבר ב־2012 נתחיל לראות סמארטפונים עם מעבד של 2.5 ג'יגה-הרץ וארבע ליבות, מפרט שעד לאחרונה היה שמור רק למחשבים.

 

גם Nvidia, ששבב ה-Tegra 2 שלה נמצא כבר על טאבלטים כמו ה-Motorola Xoom וה-LG Optimus Pad, הכריזה על סדרת מעבדי ארבע ליבות שמתוכננת להגיע לשוק עוד השנה. לשם ההשוואה, המעבדים החזקים ביותר של אינטל, המיועדים למחשבי PC, כוללים 6 ליבות ו-3.47 ג'יגה-הרץ.

 

הדור הבא? מוטורולה Atrix הדור הבא? מוטורולה Atrix צילום: cc by ETC@USC

 

במחקר של חברת IDC מתחילת החודש התוודענו לעובדה כי מכירות הסמארטפונים עקפו את אלה של המחשבים האישיים. קשה לראות מצב שבו צרכנים יוותרו על מחשב ויסתפקו בסמארטפון, אבל ללא ספק מדובר במגמה הולכת וגוברת. ניהול משימות, כתיבת מסמכים, מסרים מיידיים ואימיילים הן פעולות מובנות מאליהן בסמארטפונים, וגם תעשיית המשחקים, שדורשת חומרה חזקה במיוחד, הולכת ומשגשגת בטלפונים הניידים, בעודה דועכת ב-PC ובקונסולות המסורתיות.

 

ואולי העתיד בכלל טמון במכשירים כמו ה-Motorola Atrix - הסמארטפון בעל מעבד הליבה הכפולה שהופך ללפטופ עם Dock מיוחד. אולי המלחמה בין ה-PC לסמארטפונים כלל אינה קיימת, ואלה פשוט הולכים להתאגד לכדי מכשיר אחד שתמיד מחובר ותמיד איתנו.

 

נוכחות נפקדות: נוקיה ואפל כיכבו בלי להציג מכשיר חדש
סטיב ג'ובס. אפל מחרימה את התערוכה באופן מסורתי סטיב ג'ובס. אפל מחרימה את התערוכה באופן מסורתי צילום: בלומברג

 

זה טוב שכולם מדברים עליך. וזה טוב עוד יותר שעושים את זה בלי שתצטרך להתאמץ. בתערוכת MWC שתי חברות הרגישו את התחושה הזו היטב: נוקיה ואפל.

 

הראשונה לא רגילה בשנים האחרונות לבאזז כל כך חזק סביבה. אבל הכרזת מנכ"ל החברה סטיבן אלופ בשבוע שעבר שלפיה החברה תאמץ את ווינדוס פון, מערכת ההפעלה לסמארטפונים של מיקרוסופט, הפכה את נוקיה לאחד מנושאי השיחה המרכזיים בתערוכה. זאת אף שבניגוד למתחרותיה, לא הציגה החברה בתערוכה שום מכשיר חדש, בוודאי לא כזה שמריץ את ווינדוס פון.

 

רגע לפני התערוכה גם התייצב אלופ בפני עיתונאים בברצלונה כדי להגן על החלטתו, הבטיח שהמהלך יניב הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, שיגיעו בהמשך למיליארדים, הדף טענות שלפיהן הוא סוס טרויאני ששלחה מיקרוסופט לנוקיה, והבטיח שהמעבר יביא ליצירת מירוץ של שלושה סוסים עם אפל ואנדרואיד של גוגל. כל ההצהרות האלו הצלו על הכרזות על מוצרים ממשיים ומעניינים של המתחרות, והפכו את אנשי נוקיה לאנשים המחוזרים ביותר בתערוכה, שתור ארוך של עיתונאים ממתין למוצא פיהם.

 

בעבור אפל המיקום המרכזי שתפסה בתערוכה לא היה בגדר חידוש. החברה מחרימה מסורתית אירועים מסוג זה (גם מתערוכת האלקטרוניקה החשובה CES, שנערכה בינואר בלאס וגאס, היא נעדרה), ומעדיפה להציג את מוצריה באירועים נוצצים משלה.

 

הדבר לא מפריע לבאי התערוכה להפוך את החברה, שנה לאחר שנה, לאחד מנושאי השיחה המרכזיים. אפל עצמה מעודדת את הדיבור עליה באמצעות שחרור הכרזות קטנות אך משמעותיות מחוץ לתערוכה. הפעם היתה זו השקתו הרשמית של מודל המינויים לאפליקציות האייפון והאייפד של החברה. ההשקה, שבוצעה ביום שלישי, עוררה עניין רב בנוגע להשלכות שיכולות להיות לה על הפעילות של מפתחות אפליקציה מובילות, דוגמת אמזון, ובנוגע להשפעתה האפשרית על העיתונות המקוונת.

 

בנוסף, במקרה או שלא במקרה, מכונת השמועות של אפל עבדה השבוע שעות נוספות, והתמקדה בדגמי האייפון החדשים שיושקו כנראה בחודש יוני: האם נראה אייפון עם מקלדת נשלפת? מסך גדול יותר? ואולי דווקא אייפון קטן יותר? שאלות אלו לא נעדרו מהשיחות בתערוכה, ואין ספק כי גרמו לקורת רוח אצל ראשי אפל, שבחרו כולם להישאר גם השנה בארצות הברית.

 

גם ללא חרושת השמועות, עדיין הייתה רוחה של אפל ניכרת בתערוכה. מפתחות האפלקיציות שהציגו בתערוכה ריכזו, בדומה לשנה שעברה, עניין רב במיוחד מצד המבקרים וחברות סלולר. אותן מפתחות חייבות את הצלחתן לאפל, שהאפסטור שלה היא שהפכה את אפלקיציות הסלולר לכה פופולריות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x