$
אינטרנט

לא רק אתר היכרויות: OKCupid בעקבות הנוסחה לאהבה

מזירת היכרויות נחשבת ומצליחה הפך OkCupid גם למעבדת מחקר של אהבה וסקס, הודות למנגנון מתוחכם שאוסף מידע על חיי הדייטים של משתמשיו. "אנחנו יכולים להציג פרסומות מאוד מפולחות", אומר בראיון ל"כלכליסט" מנכ"ל האתר, שמאפשר לנו ללמוד על כל הטריקים בדרך לפגישה הרומנטית

שי ענבל 11:5914.12.10

שש שנים אחרי שהוקם, OkCupid הוא לא רק "אתר ההיכרויות הטוב ביותר בכדור הארץ" כפי שטוען סלוגן האתר, אלא הרבה יותר מזה. בזכות 7 מיליון המשתמשים הנלהבים, איסוף המידע השיטתי והחיבה המיוחדת שצוות האתר רוחש לסטטיסטיקות ונתונים, OkCupid נהפך למאגר מידע ייחודי במינו על ההתנהגות האנושית, ובמיוחד על אהבה וסקס.

 

כדי להתחיל לתפוס את כמות המידע האדירה שאוסף OkCupid, מספיק להיכנס לבלוג של האתר, OKTrends, שם מתפרסמים אחת לכמה שבועות פוסטים המציגים מגוון תרשימים, טבלאות וגרפים ייחודיים. לא מדובר בסטטיסטיקות יבשות: המטרה של עבודת הניתוח הזו היא לומר משהו על הטבע האנושי ולסייע לגולשים להוציא את המיטב מחיי הדייטים שלהם באתר.

 

כך, למשל, ניתח הבלוג איזו תמונת פרופיל כדאי לגברים ולנשים לשים בכרטיס על סמך חוות דעתם של מיליוני משתמשיו המדרגים תמונות פרופיל מדי יום; פירט אילו מילים הנשלחות בהודעות ראשונות מביאות את כמות התשובות הגבוהה ביותר; מיפה את התכונות המבדילות בין גברים ונשים סטרייטים וחד־מיניים; ובדק את מידת ההתאמה שבין נשים וגברים מדתות שונות.

 

 

"אתרים אחרים לא מוודאים שהם יעילים"

 

הפוסטים זוכים לפופולריות עצומה ברשת, וכל אחד מהם נסקר בהרחבה על ידי כלי תקשורת ובלוגים מסביב לעולם: מ"הניו יורק טיימס", דרך CBS וכלה בבלוג הגאדג'טים גיזמודו. לפי OkCupid, הבלוג זכה לכניסות של יותר ממיליון משתמשים ייחודיים (יוניקים) מאז הקמתו ביולי 2009. הביטוי "iPhone users have more sex", כותרתו של אחד ממחקריו האחרונים של OkCupid, מקבל יותר מחצי מיליון אזכורים בגוגל – עדות אחת מני רבות להד שמעורר כל פרסום של מחקר של אתר ההיכרויות.

 

הנתונים של הבלוג נאספו במגוון צורות: שאלות אישיות המשמשות למציאת התאמה לבן זוג על סמך מנגנון מתמטי (על כך בהמשך), איסוף הפרטים שכתבו גולשי האתר על עצמם בכרטיס, מעקב אחר כמות הפניות שמקבל כל גולש וממי, דירוגי גולשים על פי מראם החיצוני של גולשים אחרים, ועוד. דירוג התמונות, אגב, הוא פיצ'ר מובנה באתר המשמש לקביעת אטרקטיביותו של כל גולש. אם הוא נמצא כנאה מעל הממוצע, OkCupid יעזור לו למצוא נאים כמוהו. זו רק דרך אחת שבה האתר מתרגם אינטראקציה אנושית למתמטיקה.

 

 

"כמובן ש-OkTrends התחיל כבלוג פרסומי שנועד לקדם את OkCupid", אומר מנכ"ל האתר סם יגן (Yagan). "אחרי הכל, זה הדבר היחידי שאנחנו עושים כדי לפרסם את עצמנו ולתת לאנשים לדעת מי אנחנו. אבל מה שמעניין בבלוג באמת בעינינו זה המידע. הרעיון הגיע מכך שהרבה גולשים פנו אלינו וביקשו ייעוץ בנושא השגת דייטים. היות שאנחנו לא בתחום הזה, החלטנו לתת למספרים שברשותנו לדבר.

 

"הקמנו את OkCupid כי האמנו ששוק אתרי ההיכרויות צריך שינוי. המוצרים של האתרים האחרים, eHarmony ו-Match.com, לא היו טובים, וידענו שאנחנו יכולים לייצר דבר מוצלח בהרבה. יותר מדי אתרי ההיכרויות ברשת לא משקיעים מספיק משאבים בלוודא שהמוצרים שלהם באמת מועילים ללקוחות, והם עוד גובים עליהם כסף".

 

הדבר המרכזי העומד בבסיסו של OkCupid ומבדל אותו מכלל מתחריו, מעבר לכך שהוא חינמי, הוא היכולת לחשב בצורה מתמטית את ההתאמה באחוזים בין שני בני זוג פוטנציאליים. המנגנון הייחודי, שעליו הגישו בחברה בקשה לפטנט, מסתמך על שאלות אופי שעליהן עונים משתמשי האתר. בכל שאלה, שיכולה להיות למשל "האם אתה נגד הפלות?", המשתמש עונה וגם מסמן את התשובה הרצויה של הפרטנר הפוטנציאלי ומדרג עד כמה "חשובה לו" תשובתו.

 

 

השאלות עצמן אינן נכתבות רק על ידי אנשי האתר, אלא בעיקר על ידי הגולשים. כיצד OkCupid בוחר אילו מהן יוצגו? השאלות שזוכות הכי הרבה לדירוגי חשיבות גבוהים, ומנגד לתשובות מגוונות, הן אלה בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לעלות בגורל. כיום ישנן יותר מ-4,000 שאלות התאמה באתר.

 

"במקום לבסס את אלגוריתם ההתאמה על מה שלדעתנו נחוץ למערכת יחסים מוצלחת, כמו שאר אתרי ההיכרויות, אנחנו מבססים אותו על נתוני המשתמש ומה שחשוב עבורו", אומר יגן. "ב-eHarmony, למשל, יש להם מנגנון התאמה אחד, שעובד באותה צורה עבור כולם וקובע עבורם מה קריטי למערכת יחסים".

 

"בוא ניקח לדוגמה את נושא הדת: יש גולשים שמאמינים שחשוב שלבני הזוג תהיה אותה דת. אנחנו חושבים שהמודל צריך להתאים את עצמו עבור כל אדם, כי כל אחד יודע מה חשוב עבורו. לאדם אחד הדת חשובה, לאדם אחר רק חשובה האמונה, ולא אכפת לו בתור יהודי, למשל, לצאת עם בודהיסטית. אנחנו מאפשרים את הגמישות הזו. אתרים אחרים קובעים שהם יודעים יותר טוב ממך איך מערכת היחסים שלך צריכה להיראות".

 

 

איך מנגנון ההתאמה עובד?

“כל משתמש באתר לוחץ על Improve Matches, עונה על שאלות ומדרג את רמת חשיבותן. המענה על השאלה יוצר כמות מסוימת של נקודות, שקובעת את מידת ההתאמה המקסימלית שלך עם אנשים שענו על אותן שאלות".

 

"אם אתה קובע שתשובה על שאלה מסוימת היא קריטית (Mandatory), היא שווה 250 נקודות. אם מישהו באתר עונה על אותה שאלה באופן שרצית, הוא מקבל 250 נקודות. אם לא, הוא מפסיד 250".

 

"אם אתה עונה על עשר שאלות ומדרג את כולן כ'חשובות במקצת', הן יהיו שוות יחד 10 נקודות, כי כל שאלה שדורגה כחשובה במקצת שווה נקודה אחת. ככל שאתה עונה על יותר ויותר שאלות ומדרג את חשיבותן, גדל מאגר הנקודות שלך, שאנשים יכולים להתקרב אליו על ידי צבירה או איבוד נקודות".

 

 

"המפרסמים לא מוכנים לעידן החדש"

 

OkCupid הוא, כאמור, אתר ההיכרויות החינמי הגדול בעולם. "אנחנו מאוד רווחיים", אומר יגן על החברה בת 18 העובדים, "וההכנסות שלנו הן כמעט רק מפרסומות". באתר קיימת האפשרות לשלם כ-10 דולרים בחודש כדי להסיר את הפרסומות, אולם לדבריו, פחות מ-1% מהמשתמשים עושים זאת.

 

אתם משתמשים במידע שצברתם כדי להציג פרסומות ממוקדות?

"כן, אבל רוב הקמפיינים עד כה מאוד בסיסיים והפרסומות מוצגות למשתמשים על פי נתונים דמוגרפיים. מדי פעם יש דברים ממוקדים יותר, כמו פרסומות לסיגריות עבור מעשנים, או למשחת שיניים למי שהעיד שהוא מצחצח יותר מפעמיים ביום - אבל זה נדיר. הרוב הם באנרים רגילים שמכוונים לפי גיל, מין ואזור. מן הסתם, על הפרסומות הממוקדות אנחנו גובים יותר כסף".

 

 

נושא הפרטיות, אגב, אינו נתפס כבעייתי על ידי OkCupid בכל הקשור לפרסום ממוקד. החברה מצהירה במסמך מדיניות הפרטיות שלה באתר כי היא לא תמכור מידע אישי למפרסמים. עם זאת, הם לא רואים פסול בפילוח פרסומות לפי מוצא, דעות פוליטיות או שאלות התאמה אישיות שמילא הגולש - גם אם אלו סומנו כפרטיות.

 

"אנחנו יכולים להציג יותר פרסומות ממוקדות, אבל אין דרישה מצד המפרסמים. הם צריכים להיות הרבה יותר יצירתיים וליצור קמפיינים ייחודיים לאוכלוסיות ספציפיות. אם אתה יודע שמישהו הוא דתי, נהדר, אבל אם אתה לא מכוון אליו פרסומת ספציפית, לא עשית כלום. בכל פעם שלסוכנות יש דרישה לפילוח עבור קמפיין, אנחנו יודעים לתת מענה. אבל כרגע רובן לא מוכנות לעידן החדש. כשזה ישתנה, נהיה הראשונים לספק את הסחורה".

 

 

הידעתם? - גרסת אתר ההיכרויות

 

  • 7 מיליון משתמשים רשומים ב-OKCupid. מיליון כניסות נרשמו לבלוג ה"טרנדים".
  • 18 עובדים מועסקים כיום באתר.
  • 68% מהפניות הנשלחות באתר אינן זוכות לתגובה.
  • 46% מהגברים סבורים שהם גאונים, לעומת 30% מהנשים.
  • 80% מהביסקסואלים שולחים הודעות רק לבני (או בנות) מינם.
  • 18% מהנשים לא התנסו ביחסי מין עם אותו המין אבל מעוניינות בכך, לעומת 5% מהגברים.
  • המשתמש הממוצע מנפח את שכרו ב-20%.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x