$
אינטרנט

מנכ"ל בלקו: "אנחנו לא מנוע החיפוש שמתאים לסבתא"

מנוע החיפוש בלקו מנסה לפנות למשתמשים המתקדמים, ולנצל את הידע שלהם כדי להציע תוצאות טובות יותר. מנכ"ל החברה, ריץ' סקרנטה, אמנם לא מצפה שהחברה שלו תהרוג את גוגל, אבל חושב שהיא יכולה להציע "מבט אחר על הרשת"

עומר כביר 15:3114.11.10
בעולם מנועי החיפוש, האלגוריתם הוא המלך. האלגוריתם הסופר סודי של גוגל הפך אותה לכמעט מונופול בתחום, ובינג של מיקרוסופט נותן פייט יפה לשליטה הוותיקה בזכות אלגוריתם מפתיע באיכותו. אבל למתחרה הטרי בתחום, מנוע החיפוש בְּלֶקוֹ (Blekko) שהושק בשבוע שעבר, לא כל-כך אכפת מהאלגוריתם.

 

במקום זה מנסה בלקו לקדם את עצמו באמצעות הגורם האנושי. המטרה שלו? לא להפיל את גוגל, אפילו לא לנסות. "אנחנו לא מנוע חיפוש בשביל סבתא שלך", אומר ריץ' סקרנטה, מנכ"ל ואחד ממייסדיי בלקו, בראיון ל"כלכליסט" ממשרדי החברה בעמק הסיליקון.

 

"אנחנו מציעים תכונות שיימשכו משתמשים מתקדמים, שיאפשרו להם לבצע חיפושים שאי אפשר לבצע במקומות אחרים. לא צריך להרוג את גוגל כדי להצליח. אם נהיה מנוע החיפוש מספר שלוש, נהיה חברה מאוד רווחית וניתן לשוק בחירה חדשה לחיפוש ברשת".

 

"יש כל כך הרבה תוכן גרוע, והאלגוריתמים לא יודעים לזהות"
"מבט אחר על הרשת". סקרמנטה "מבט אחר על הרשת". סקרמנטה צילום: בלומברג

 

במרכז המודל של בלקו ניצבות ה"סלאשטגס" (Slashtags, תגיות לוכסן), שמאפשרות לסנן תוצאות חיפוש על פי קטגוריות. שימוש בתגית /health בשאילתת חיפוש, למשל, יציג תוצאות רק מאתרי בריאות שנבחרו בקפידה. האתרים שנכללים בסלאשטגס נערכים על ידי עובדי החברה והגולשים, במודל דמוי ויקיפדיה, כאשר כל גולש יכול לערוך את התגיות הכלליות או ליצור תגיות משלו, ולהשתמש בתגיות שיצרו גולשים אחרים.

 

איך מחליטים אילו אתרים נכללים בסלאשטגס?

"ב-health/, לדוגמה, בחרנו את האתרים שלדעתנו הם אתרי הבריאות הטובים ביותר. אלו אתרים שיוצרי התוכן בהם הם רופאים, אחיות או אנשי מקצוע אחרים. יש אתרים כמו wikihow.com או ehow.com, שבהם אנשים שהם אינם אנשי מקצוע יוצרים תוכן. אנחנו רוצים בתגית הזו תוכן מקצועי, איכותי, שנמצא תחת פיקוח".

 

"אתרי הבריאות המובילים, כמו webmd או האתר של מיו קליניק, הם אתרים שבהם רופאים אחראים על התוכן, יש בהם מיליוני עמודים שמכסים את כל הנושאים האפשריים. אבל ברשת יש מיליארדי עמודים, אתרים בהם אנשים מעתיקים עמודי ויקיפדיה רק כדי לגרום לך להקליק על מודעות. יש כל כך הרבה תוכן גרוע, והאלגוריתמים לא יודעים להפריד בינו לבין תוכן טוב. הבעיה היא שלאתרים כמו ehow יש מומחי קידום במנוע חיפוש, אז הם מאוד טובים בלהביא את התוכן שלהם לראש תוצאות החיפוש. למיו קליניק יש רופאים אמיתיים, אבל אין להם מומחי חיפוש".

 

בריאות הוא תחום מוגדר יחסית. אבל מה עם סלאשטגס כמו politicalblogs/ (בלוגים פוליטיים)? איך מחליטים אילו בלוגים טובים מספיק?

"תגיות מהסוג הזה עובדות טוב יותר ככל שיש בהן יותר אתרים איכותיים. בחברה יש רק 22 עובדים, וזו עבודה רבה מדי לערוך מאות אלפי תגיות, ולכן אנחנו רוצים שהציבור יעזור לנו לערוך ולתחזק תגיות. אם אתה מומחה באתרי בריאות, עזור לנו לערוך את health/; אם יש לך ידע בפיננסים, עזור לנו לערוך את money/. אנחנו נמשיך לנהל את התגיות, כדי לשמור על איכות גבוהה, אבל רוצים שהציבור יהיה מעורב בעריכה שלהן".

 

איך מונעים מספאמרים ליצור תגיות מלאות אתרי ספאם או להכניס אתרי ספאם לתגיות טובות?

"התגיות האישיות מחולקות לפי משתמשים. אני יכול ליצור תגית כמו food/. אם תשתמש בה, תצטרך לכתוב skrenta /food/. אם סתם תקיש food/ לא תקבל אותה אוטומטית. אם הגעת לתגית שלי דרך שיטוט בבלקו, אתה יכול לבוא לעמוד שלי ולבחור לעקוב אחרי התגית, ואז היא תיכלל בחיפוש של food/. אם ספאמר מייצר הרבה תגיות ספאם, אתה לא תשתמש בהן. בדיוק כמו שאתה לא עוקב אחרי ספאמרים בטוויטר".

 

"לגבי תגיות כלליות של בלקו, כמו hotels/, אנחנו שומרים כל פעולה שמתבצעת ויכולים לזהות פעולות חשודות, כמו משתמש לא מוכר שהוסיף אתר אחד. לאורך זמן אפשר להבין מה האופי של המשתמש. אם הוא עובד איתנו חצי שנה והוסיף מאות אתרים טובים, אפשר להעריך שמדובר בגולש אמין".

 

עמוד הכניסה לבלקו. מנוע חיפוש למקצוענים עמוד הכניסה לבלקו. מנוע חיפוש למקצוענים צילום מסך: blekko.com

 

"אף אחד לא יהרוג את גוגל"

 

משתמש מיומן יבין איך להשתמש בסלאשטגס. אבל זה לא קצת מורכב מדי בשביל הרוב המכריע של הגולשים?

"מוצר קל יותר לשימוש כבר קיים בשוק. גוגל מצוין במובן הזה – הם פונים לשוק הרחב. זה מעולה בשביל סבתא, זה לא כל-כך טוב למשתמש המתקדם. ומי מנסה מנועי חיפוש חדשים? סבתא לא קוראת TechCrunch ומנסה שירותים חדשים שהושקו, היא לא מורידה את גרסת הבטא של RockMelt. הגולשים הראשונים שמגיעים למנוע חיפוש חדש, בשנה-שנתיים הראשונות, הם המשתמשים המתקדמים.

 

"אבל אנחנו כן רוצים לשפר את החיפוש בשביל כולם. אחד הפתרונות הוא כשמשתמש מזין שאילתה רגילה, להחיל עליה אוטומטית תגית שתשפר את התוצאות. כשאתה מחפש בבלקו שאילתה כמו cure for headaches, או pregnancy tips, או New York hotels, אנחנו מפעילים את התגיות אוטומטית, גם אם הן לא הוזנו".

 

אז לפחות בשלב הקרוב המטרה שלכם היא לא להיות גדולים כמו גוגל, אלא להיות מנוע חיפוש למקצוענים, לגיקים.

"בדיוק. אנחנו לא רוצים להרחיק משתמשים. אבל מבחינה מעשית, מי שיגיעו בשנה הראשונה יהיו המשתמשים המתקדמים, בעלי הבנה גדולה יותר ברשת. אנשים שואלים אותי 'איך תהרגו את גוגל?'. אף אחד לא יהרוג את גוגל. זו חברה ענקית שעושה מאות דברים שונים. אם אתה משיק אתר חדשות חדש או משחק חדש, אף אחד לא שואל אותך אם תחסל את הניו-יורק טיימס או את EA, בהתאמה".

 

היו בשנים האחרונות ניסיונות להיכנס לתחום החיפוש. היחיד שלא נכשל הוא בינג, שנהנה מהמימון של מיקרוסופט. אבל לכם אין כיסים עמוקים כמו למיקרוסופט.

"נוצר רושם שאי אפשר לבנות מנוע חיפוש, שזה בלתי אפשרי לתקוף את גוגל, שהיא בלתי מנוצחת. זה לא נכון. יש לי עובדים לשעבר של גוגל ויאהו. קיבלנו 24 מיליון דולר והוצאנו רק חצי מהם עד עכשיו, ובנינו מנוע חיפוש טוב מאוד. יש לנו שלושה מיליארד אתרים באינדקס, 800 שרתים, והרבה חדשנות. מוצרים אחרים נכשלו כי לא היו מוצלחים מספיק. טכנולוגיית הדירוג שלנו טובה יותר מניסיונות קודמים. יש לנו טכנולוגיית ליבה טובה מאוד, ותכונות מבדלות מוצלחות יותר ממנועים אחרים".

 

אחת מהטענות שנשמעו נגדכם היא שבשורה התחתונה, החיפוש לא מקולקל ולא צריך לתקן אותו.

"אני לא מסכים עם זה, ואני יכול להראות לך שאילתות שבהן החיפוש מקולקל. תנסה לחפש cure for headache בגוגל. יותר ממחצית התוצאות הן ספאם, גוגל שולחים אותך לאתרים איומים. ייקח לך זמן להבין שאלו אתרים רעים. הם נראים כמו אתרים טובים, אבל הם רק מנסים להרוויח כסף מהקלקה על מודעות. אנחנו מנסים לנקות את הרשת, וצריך הרבה אנשים בשביל זה. זאת הסיבה שהמודל של ויקיפדיה עובד כל כך טוב. רוב האנשים לא עורכים את ויקיפדיה, אבל המעט שכן הפכו אותו לאנציקלופדיה הגדולה בעולם".

 

אתה לא חושש שגוגל תפתח טכנולוגיה דומה לשלכם ותהפוך אתכם למיותרים?

"לגוגל יש את היכולת לעשות מה שהיא רוצה. נדמה לי שהם בונים עכשיו ספינות חלל ובסיס על הירח או משהו כזה. יש להם עשרות אלפי עובדים, מיליוני שרתים ויכולות גרעיניות. אבל מבחינה תרבותית, הם צריכים להתמקד בקהל הרחב. גם אם הם ינסו להתחרות במודל שלנו, אצלנו עדיין יהיו תוצאות אחרות. וזו המטרה, לתת מבט אחר על הרשת".

 

"נדמה לי שהם בונים ספינות חלל עכשיו". גוגל "נדמה לי שהם בונים ספינות חלל עכשיו". גוגל צילום: אי פי אי

 

"במנוע של גוגל יש 200 משתנים סודיים. זה בולשיט"

 

מה המודל העסקי שלכם? קישורים ממומנים כמו בגוגל? משהו חדשני יותר?

"בשלב זה אין לנו פרסום באתר. האתגר שלנו כרגע הוא לבנות קהל, לגרום לאנשים לבוא ולחפש באתר, ובזה אנחנו מתמקדים עכשיו. את הפרסום נוסיף בשלב מאוחר יותר".

 

אתה מודאג מכך שיאשימו אתכם בצנזור האינטרנט כי לא תכלילו אתרים בתגיות כאלו ואחרות?

"לא ממש. אם אתר לא נמצא בתגית, זה כנראה כי אף אחד לא צירף אותו. אם תחשוב שהאתר שלך צריך להיכלל בתגית והעורך יגיד שלא, זה דיון ראוי. לא משנה לי מה תהיה התוצאה שלו, כל עוד תהליך הדיון פתוח לאנשים".

 

"כשאתה מחפש בגוגל, יש רק 10 תוצאות בעמוד הראשון, ואף אחד לא עובר לעמוד השני, אפילו לא מסתכל מתחת לתוצאה חמש או שש. אז כל חיפוש בגוגל מניב רק חמישה אתרים שהם בחרו. הם אומרים שזה האלגוריתם שמחליט, אבל התוצאות שהם רוצים שיופיעו למעלה יגיעו לשם. אם אנחנו בוחרים לכלול או לא לכלול אתר בתגית, זאת לא תהיה החלטה סודית מאחורי דלתות סגורות. יש תהליך ואפשר לראות מי ערך אתר החוצה, ואת כל הדיון בנושא. במשוואת החיפוש של גוגל יש 200 משתנים סודיים. אני חושב שזה בולשיט. אנחנו רוצים לפתוח הכול".

 

יש לי גם בקשה אישית לסיום: תמיכה טובה טובה באתרים בעברית. כרגע היא ממש עלובה.

"האינדקס הנוכחי שלנו נוטה להעדיף קטלוג אתרים באנגלית בארה"ב. זה רק כי לא היו לנו מספיק שרתים על מנת לסרוק את כל הרשת. גם לא חשבנו שאנשים מחוץ לארה"ב יתעניינו כל-כך בבלקו, אבל ביום ההשקה 35% מהתנועה הגיעה מחוץ לארה"ב. נשפר את זה בחודשים הקרובים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x