$
חדשות טכנולוגיה

"חברות הסלולר יביאו את הלקוחות, פייפאל את הטכנולוגיה"

בכיר שירות התשלומים הפופולרי פייפאל, נדב נעמן, מסביר ל"כלכליסט" למה חברות כמו שלו צריכות להוביל את תחום הארנקים הסלולריים, ולמה האייפון, לדבריו, "עשה רק טוב לצרכנים"

עומר כביר 15:5419.10.10

"אם חברות הסלולר רוצות להיכנס לתחום התשלומים המקוונים והארנק הסלולרי, הן צריכות לחבור לחברות פיננסיות כמו פייפאל. הן לא יכולות להוביל לבד את התחום" – כך אומר ל"כלכליסט" נדב נעמן, ראש חטיבת הסלולר בפייפאל, שאחראי בין השאר על פיתוח אפליקציית האייפון של החברה. נעמן שוחח איתנו בעת ביקור שערך לאחרונה בישראל.

 

למה צריך "ארנק סלולרי"? אילו סיבות יש לנו לשלם דווקא בסלולר?

 

"יש שלושה דברים שאיתם רוב האנשים יוצאים מהבית – טלפון, ארנק ומפתחות. אין סיבה להסתובב עם כל השלושה. עם המפתחות אתה לא תדבר עם חברים ותיצור קשר עם העולם, וכך גם עם ארנק העור. אז הכי הגיוני שהכול ייכנס בסופו של דבר לטלפון".

 

לתפיסת נעמן, הארנק הסלולרי יכול להגיע בצורה של אפליקציה לנידי, דוגמת היישום הקיים שמציעה פייפאל. "הארנק הסלולרי יכלול את כל מה שיש בארנק הפיזי, והרבה יותר מזה. כל מה שקשור לנושאים הפיננסיים צריך להיכנס לשם, אבל גם כרטיסי חבר או הנחות. אתה לא תוותר על הארנק הפיזי אם אתה עדיין צריך להראות תעודת זהות בבר".

 

ומה עוד ייכלל בארנק הסלולרי?

 

"בסופו של יום, הארנק שיש לך בכיס הוא מטומטם, סטטי. כל מה שהוא יודע לעשות זה להציג את עצמו ולהגיד 'זה אני'. הוא לא יודע לקבל מידע, הוא לא יודע לתת ערך מוסף. בארנק סלולרי יכולות החיבור לרשת ולגופים אחרים יכולות לאפשר למשתמש לקבל החלטות בצורה נכונה יותר".

"הארנק שיש לך בכיס הוא מטומטם, סטטי" "הארנק שיש לך בכיס הוא מטומטם, סטטי" צילום: shutterstock

 

הוא יכול להחליף את כרטיסי האשראי?

 

"אני לא מאמין שזה יחליף את כרטיסי האשראי. הסלולרי נותן למשתמש יותר הזדמנויות לנהל את מגוון אפשרויות התשלום. כרטיס אשראי יכול להיות רלוונטי כאמצעי תשלום בנקודת זמן מסוימת, בין אם בגלל נקודות שניתן לצבור או כל דבר אחר. הארנק הסלולרי יאפשר לך לבחור עם מה נכון לשלם באותו רגע. היום אתה שולף את הארנק מהכיס, מסתכל על כרטיסי האשראי, המזומן, מתחיל לעשות חישובים בראש מה נכון ומה לא. עולם המובייל יכול לנהל את כל החוויה הזו בצורה מאוד חכמה".

 

אז מה, בעצם, מנע מהתחום להתרומם עד עכשיו?

 

"לאורך שנים הבנקים וחברות האשראי פחדו מהמובייל, אז השחקנים בתחום התשלומים בסלולר לא היו החברות הפיננסיות. מי שניסה לקדם את התחום היו המפעילות, אבל לא היו להן את הכלים המתאימים וזה אף פעם לא תפס. אבל עכשיו השוק בשל. עד סוף השנה פייפאל צפויה לעבד יותר מחצי מיליארד דולר בעיסקאות סלולר. זה יותר מפי שלושה מאשר בשנה שעברה. הרבה תודות על כך מגיעות לאפל: האייפון עשה מהפכה שעושה רק טוב לצרכן, וגם לנו".

 

"זה טוב לחברות הסלולר שהמשתמשים נמצאים יותר בפייפאל"

 

לדברי נעמן, לחברות הסלולר יש מקום בתחום החדש, והן רוצות לקחת בו חלק, אבל יש להן בעיה: הן פשוט לא יודעות איך לעשות את זה.

 

"תחום התשלומים הוא מורכב מאוד", הוא מסביר, "מעבר למגבלות הרגולציה יש בו ניהול סיכונים והקפדה על אבטחה. בחברות פיננסיות כמו פייפאל, או חברות המתמקדות בכרטיסי אשראי, ניהול סיכונים נמצא בליבת הפעילות. חברות הסלולר, עד היום, לא נדרשו להתמודד עם הסוגיות הקשות הללו. אם יש פריצה למערכות של חברות הסלולר - הן מפסידות דקות. בתחום התשלומים אנחנו מדברים על סכנה בהיקף של מיליארדי דולרים. אם תשאל את החברות, הן בעצמן יגידו שהן לא רוצות לקחת את הסיכון הזה".

 

"חברות הסלולר הן חלק מהמשחק, לא צריכות להוביל אותו". נעמן "חברות הסלולר הן חלק מהמשחק, לא צריכות להוביל אותו". נעמן צילום: עמית שעל

 

באיזו דרך הן כן יכולות להשתלב?

 

"אם, לדוגמה, הן מתחברות עם חברה כמו פייפאל שמנהלת את הסיכונים. הן מנסות לבדוק איך אפשר לשתף פעולה עם חברות פיננסים, כדי להיות שחקניות בתחום הזה. אני חושב שהן יכולות להיות שחקניות, אבל קודם כל הן צריכות להיפתח ולהבין שהן חלק מהמשחק ולא יכולות להוביל אותו".

 

חברות כמו פייפאל מביאות את ניהול הסיכונים והאבטחה. מה הערך המוסף שנותנות חברות הסלולר?

 

"החיבור ללקוחות, ההפצה. יש להן שם כוח מאוד גדול. חברות הסלולר מחפשות דרכים להגדיל את השימוש של הלקוחות ברשת שלהן. פייפאל משתמשת ברשת שלהן, וזה טוב לחברות שהמשתמשים נמצאים יותר ויותר בפייפאל. הן מחפשות ערך מוסף, איך מביאים דברים חדשים שימצבו אותם כחברה שמספקת מגוון שירותים ומוצרים ללקוחות. החברות פונות לא מעט לפייפאל ואומרות: 'בואו איתנו, תביאו לנו את הארנק הסלולרי, ואנחנו נביא את הלקוחות'".

 

יכול להיות שהארנק ישתלב במיתוג של החברה הסלולרית, כשפייפאל רק נמצאת ברקע כספקית הטכנולוגיה?

 

"זו אפשרות שאנחנו בודקים, אבל צריך לחשוב טוב מאוד איך עושים דברים כאלו. אחת מנקודות החוזק במיתוג של פייפאל היא האבטחה, ובעולם של ארנק סלולרי זה אפילו יותר חשוב".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x