$
חדשות טכנולוגיה

מדוע חנות היישומים של נוקיה לא מצליחה להתרומם בישראל?

למרות יתרון מספרי עצום בשוק הסלולר בישראל, נוקיה מתקשה למשוך משתמשים ל־Ovi Store. המפתחים בארץ מעידים על חווית קנייה לא ידידותית ועל מספר הורדות נמוך לעומת האפסטור. אך עם סביבת פיתוח חדשה ותמיכה גם במכשירים פשוטים, ביורוקום־נוקיה מבטיחים: "בקרוב נוביל את שוק האפליקציות"

שי ענבל 15:2103.10.10

ביולי 2008 השיקה אפל את האפסטור וסימנה בכך את תחילתו של עידן חדש בתחום הסלולר, עידן האפליקציות. תוך זמן קצר נהפכו היישומים בטלפונים החכמים לערוץ שיווק של בתי עסק ואף מקור פרנסה למפתחי יישומים ומשחקים. עבור חברות כמו אפל וגוגל, חנויות האפליקציות הן מהגורמים החשובים להצלחת מכשיריהן ואלה שיקבעו את עתידן בזירה הסלולרית.

 

אך אפל וגוגל אינן היחידות. נוקיה, החברה הפינית שמחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בעולם של טלפונים סלולריים וסמארטפונים (34% ו־46% בהתאמה) וזו שמוכרת יותר מ־440 מיליון מכשירים בשנה, מתקשה להתחרות בחנויות האפליקציות היריבות. לעומת האפסטור של אפל, הכוללת 225 אלף יישומים, והאנדרואיד מרקט של גוגל עם 70 אלף יישומים, חנות האפליקציות של נוקיה, ה־Ovi Store, משתרכת מאחור עם כ־27 אלף יישומים בלבד.

 

נראה כי למרות המשאבים הרבים שהושקעו בה, ה־Ovi Store לא מצליחה למשוך קהל מפתחים גדול כפי שעושות אפל וגוגל, ולכן גם לא את קהל הצרכנים.

משיחות שערך "כלכליסט" עם מפתחי אפליקציות ישראלים, עולה כי גם בארץ המוניטין של ה־Ovi Store, כמו גם תהליך הפיתוח למערכת ההפעלה של נוקיה, סימביאן, אינו טוב יותר. אף שהחברה מחזיקה בכ־50% משוק הסלולר בישראל, חנות האפליקציות שלה אינה אטרקטיבית למפתחים וחלקם אף מלאים טענות כלפיה.

 

 איור: גיא חרל"פ

  

עשירית מכמות ההורדות לאייפון

 

"הבעיה העיקרית של ה־Ovi היא שהיא לא מייצרת תעבורה", אומר גורם בחברה המנהלת פרויקטים לסלולר. "אני מדבר על יישומים חינמיים של חברות מובילות, לא משחקים או דברים פשוטים. עבור אותו יישום ראינו באפסטור בתקופה של כשבעה חודשים בין 30 ל־50 אלף הורדות, בעוד שב־Ovi רק 5,000. בגלל זה בפרויקט הבא אנחנו ממש לא בונים עליה כערוץ ההפצה העיקרי למכשירי נוקיה, אלא יותר מתמקדים בקמפיינים אינטרנטיים, שיביאו הורדות ב־SMS וישירות מאתר האינטרנט של החברה".

 

צור סייג, הבעלים של חברת האפליקציות הישראלית NogaSoft, מסכים: "מה שאנחנו מצפים מחברה שפותחת חנות אפליקציות, זה שהם יידעו להביא לקוחות. באפל מביאים המון לקוחות ובנוקיה מביאים מעט מאוד".

 

אתה מדבר על השוק הישראלי?

"אנחנו לא מוכרים אפליקציות רק בישראל וקשה לתת פילוח. אבל בכל מקרה, בנוקיה הסטטיסטיקות כל כך נמוכות שזה לא משנה. מבחינת התוצאות שלנו זה לא פרופורציונלי בכלל, הפרשים של אלפי אחוזים. אנחנו לא מרגישים שב־Ovi מוכרים. במשך השנה שאנחנו רשומים שם, עם 10 אפליקציות, מכרנו אולי מאות בודדות. אחת הסיבות, לדעתי, היא אופן השימוש ב־Ovi, שהוא הרבה יותר מורכב. באייפון הלקוח נכנס ל־iTunes, לוחץ על כפתור וקונה. ב־Ovi זה תהליך מורכב שדורש רישום באתר, קבלת קישור לאפליקציה ב־SMS והתחברות כל פעם לחשבון. זה הופך את חוויית הקנייה של הלקוח ללא טובה".

 

 

אך קיימים גם מפתחים שמצליחים להניב רווחים מה־Ovi Store. "לאפליקציה יש שני פרמטרים שונים שעל פיהם נמדדת הצלחה”, אומר רפי טון, מנכ"ל Casual Mobile. "האחד הוא כמובן כמות ההורדות, אבל השני הוא הרווח שאני עושה. האפליקציות שלנו מבוססות פרסומות, ואנחנו מצליחים להגיע להכנסות יפות מאוד. לדוגמה,

מנכ"ל Casual Mobile רפי טון. "משתמשי נוקיה לוחצים יותר על פרסומות" מנכ"ל Casual Mobile רפי טון. "משתמשי נוקיה לוחצים יותר על פרסומות" צילום: ערן יופי כהן

באפליקציה שהשקנו בו־זמנית ב־Ovi Store ובאפסטור, ב־Ovi הגענו להכנסות של 80 דולר ליום די מהר, פי עשרה מהאפסטור. שם, יש מעל 200 אלף אפליקציות. ב־Ovi יש אלפים בודדים, אז כל אפליקציה שאנחנו מעלים נכנסת לראש הטבלה לחודשיים־שלושה. באפסטור זו משימה כמעט בלתי אפשרית. משתמשי נוקיה גם לוחצים הרבה יותר על פרסומות, בעוד שמשתמשי האייפון למדו להתעלם מהן".

 

הכל מתחיל בתפיסה

 

על פי נתונים של יורוקום־נוקיה ומטריקס Mobility, מרכז התמחות בתחום הסלולר של חברת מטריקס, בישראל ישנם כ־1.6 מיליון סמארטפונים של נוקיה, ו־400 אלף אייפונים. אך לעומת האפסטור, שמובנה בכל אייפון, ל־Ovi פחות מ־200 אלף לקוחות — רק 12.5% מהמשתמשים בנוקיה בישראל.

 

"הכל מתחיל בתפיסה”, אומר רן רייכברג, מנהל מטריקס Mobility. "מכשיר נוקיה נתפס קודם כל כטלפון, שלא כמו האייפון, שהוא סוג של מכונת אפליקציות. בנוקיה אתה מקבל טלפון מעולה. באייפון אתה פוגש מחשב כף יד, שאם אתה לוחץ על היישום הנכון הוא גם מחייג לך. הטלפון הוא רק עוד אפליקציה, וגם לא כזו מוצלחת, אגב".

 

"יש פה מקרה של ביצה ותרנגולת", אומרת אופירה אבישי מיורוקום־נוקיה, שמנהלת את שירותי ה־Ovi בישראל. "המפתחים תפסו את האייפון ואת האנדרואיד כפלטפורמות העתידיות, והם מפתחים בעיקר לשם. כך יש הרבה פחות אפליקציות ל־Ovi היום, אפילו שנתח השוק של נוקיה ידוע. כשאין מספיק תכנים, למשתמשים אין מוטיבציה להיכנס. כשזה ישתנה כולם יהיו מרוצים. חשוב גם לזכור שה־Ovi Store היא פלטפורמה חדשה יחסית לאייפון. היא הושקה רק לפני כשנה וארבעה חודשים".

  

 

למה בעצם נדרשה לנוקיה כמעט שנה שלמה להשיק חנות יישומים אחרי אפל?

"נוקיה צריכה לתת שירותים למגוון עצום של מכשירים, ביותר מ־200 מדינות בעולם. הקמה של מערכת כזו לא היתה פשוטה, ועד היום עוסקים בשיפורה. כמעט כל שבועיים יש שדרוג גרסה ומתקנים בעיות, כמו נושא החיפוש ב־Ovi, שלא תמיד עובד.

 

"מכיוון שלנוקיה יש כמות משתמשים עצומה, שלא כמו לאפל ובטח שלא כמו לגוגל, יש לה צורך לטפל בנושא בצורה אחראית, שתיתן מענה לכל הדגמים. זה עושה את העבודה שלה מאוד מורכבת. היא יכלה להקים חנות רק עבור מכשירים מהשנתיים האחרונות, אבל היא לא עשתה את זה. נוקיה מעניקה יחס גם לאנשים עם מכשירים מאוד פשוטים, בני שבע או שמונה שנים. גם הם יכולים להיכנס ל־Ovi ולהוריד אפליקציות".

 

אתם רואים בישראל אנשים עם מכשירים כאלה שנכנסים ל־Ovi Store?

"תראה, זה גם קשור לפרופיל של המשתמשים הללו כיום. מי שרכש אייפון, מובן שהפרופיל שלו כצרכן שונה. אבל זו חלק מהאחריות שלנו. נוקיה מאמינה שלא כולם צריכים סמארטפונים, ושגם לאנשים שרוצים מכשירים פשוטים יש זכות להוריד אפליקציות. לא כל יישום יפעל עבורם, אבל ה־Ovi Store בהחלט שם, ולאורך זמן זה יוכיח את עצמו. הכמות העצומה של הלקוחות זה הנכס הכי גדול של נוקיה".

 

מנכ"ל יורוקום-נוקיה אילן גרינבוים. מתמקדים בעתיד מנכ"ל יורוקום-נוקיה אילן גרינבוים. מתמקדים בעתיד צילום: אוראל כהן

אחד מהנושאים שחזרו בשיחות עם מפתחים הוא הקושי לפתח למערכת ההפעלה של נוקיה, סימביאן. בימים אלה משיקה נוקיה סביבת עבודה חדשה בשם Qt, שנחשבת לידידותית יותר לשימוש מזו הקיימת. חסרונה הגדול שהיא תומכת בפיתוח יישומים למכשירים בעלי מסך מגע בלבד, וגם להם נדרשות התאמות. ה־N8, שככל הנראה יושק בישראל באוקטובר הקרוב, הוא המכשיר הראשון שיגיע לשוק המריץ את גרסת סימביאן החדשה — סימביאן^3, שתומכת ב־Qt באופן מובנה. היא מכילה גם שדרוגי ממשק שונים, וביניהם יישום ה־Ovi Store בטלפון.

 

"מה שחשוב כרגע הוא לא העבר אלא העתיד, ובו אנחנו מתמקדים", אומר מנכ"ל יורוקום־נוקיה אילן גרינבוים. "אנחנו עומדים להשיק את ה־N8 בקרוב, ולמכשיר הזה קיימים יתרונות רבים מבחינת פיתוח אפליקציות. החיים של המפתחים הולכים להיות הרבה יותר קלים".

 

גם יוקה קיסקינן, מנהל המכירות של נוקיה בדרום־מזרח אירופה, אומר כי סביבת הפיתוח לסימביאן היא נחלת העבר, ושב"פורום נוקיה", החטיבה בחברה האחראית לניהול ותמיכה בקהילת המפתחים, מעודדים את כולם לעבור להשתמש ב־Qt.

 

אילו יתרונות מספקת סביבת הפיתוח הזו?

"ראשית, היא מאגדת במקום אחד את כל הכלים שהמפתח צריך כדי ליצור אפליקציות לסמארטפונים. שנית, כעת יש לך סביבה שאתה יכול לפתח בה לא רק לסימביאן, אלא גם למערכת ההפעלה מיגו העתידית. ה־Qt חוצה פלטפורמות, והאפליקציה שתפתח תפעל באופן זהה בכולן. היא מביאה את השימושיות והפרודוקטיביות לרמה חדשה. זה דבר גדול.

 

"כיום ברשותנו הכלים הטובים ביותר והסביבה הנוחה ביותר למפתחים”, מסכם גרינבוים.

 

מה בדבר ה־Ovi Store? גם בישראל היא מביאה פחות משתמשים מהאפסטור.

"אסור לשכוח שלאפל יש כבר ותק בתחום. ה־Ovi Store היא חנות צעירה בהרבה. אבל הקפיצה הגדולה מתחילה עכשיו, עם קלות ההורדה של היישומים, קלות השימוש בסימביאן וקלות הפיתוח, שרק יגדלו. אנחנו מאוד אופטימיים ומאמינים שבקרוב, כפי שאנו מובילים את שוק המכשירים, כך נוביל את שוק האפליקציות והסמארטפונים".

קיסקינן מוסיף כי "אנחנו מעדכנים את ה־Ovi Store כל הזמן, אבל בקרוב תושק גרסה חדשה שתציג שינוי דרמטי לממשק, דבר שלא עשינו עד כה, ותביא את חוויית השימוש לרמה חדשה. אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו מול השחקנים האחרים בזירה, והמטרה היא באמת להיות באותה רמה".

 

"כיום כשמדברים על התחרות של נוקיה, כולם עוסקים בתחום אחד שאליו העיניים מופנות כרגע", אומר עומר גנקה, מנהל אזור ישראל בנוקיה העולמית. "אבל בנוקיה אנחנו מסתכלים בראייה רחבה ולטווח הארוך. אנחנו יודעים שיש לנו פער, ואנחנו נסגור אותו. אנשים שיש להם כיום נוקיה יתרגלו להוריד אפליקציות, אך נדרשת עקומת למידה. אי אפשר לצפות מאלה שקנו את המכשירים, מבלי לדעת שיש להם היכולות הללו, לגלות אותן בן־לילה. עכשיו הם בעצם מגלים מחדש את המכשירים שלהם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x