$
אינטרנט

גוגל נגד פייסבוק, השלב הבא

ענקית האינטרנט אינה נותנת לכישלונות הקודמים שלה בתחום הרשתות החברתיות לעצור את פיתוח Google Me, שתתחרה ישירות בפייסבוק. המטרה: לחלוש על המידע האישי שהמשתמשים חולקים כדי להציג פרסומות מפולחות. האמצעי: רכישת חברות המפתחות כלים ומשחקים חברתיים והשקת שירות מוזיקה שיתופי

עומר כביר 08:2412.08.10

כל העדכונים, הכתבות והמדורים של טכנולוגי - היישר לפייסבוק שלכם

 

חצי מיליארד משתמשים פעילים, 700 מיליארד דקות גלישה בחודש ו־150 מיליון משתמשים ניידים. פייסבוק היא כבר מזמן לא עוד רשת חברתית, אלא הרשת החברתית בה"א הידיעה - אתר שהוא פריט חובה לא פחות מכתובת אימייל עבור מאות מיליוני גולשים. אז מה הפלא שגוגל - ששירותי החיפוש שלה הפכו כבר מזמן שם נרדף לחיפוש באינטרנט - רוצה נתח מהאקשן הזה לעצמה, אם לא את כולו.

 

בימים אלה, כך נראה, נערכת החברה להשקת רשת חברתית משלה. לפי הדיווחים, שמה יהיה Google Me ("גוגל אני", או "חפש אותי בגוגל" בתרגום חופשי). ענקית האינטרנט תנסה לערער את ההגמוניה של פייסבוק בתחום ולהעביר לידיה נתח יקר מהמידע האישי הרב שהמשתמשים חולקים בה. בהתייחס לחשיבות של תחום זה לגוגל (המידע האישי המגוון יכול לשמש בידה ליצירת פרסומות ממוקדות יותר ויעילות יותר) אפשר להעריך שעם השקת הרשת החברתית החדשה תיפתח מלחמה משמעותית שתנער את התחום.

 

בעיקר באזז שלילי

 

גוגל אינה חדשה בתחום הרשתות החברתיות, אך עד כה הניסיון שלה בו בהחלט לא היה מוצלח. בינואר 2004 השיקה החברה את הרשת החברתית Orkut (שקרויה על שם Büyükkökten Orkut, המפתח בגוגל שהקים אותה). ואולם, הרשת מעולם לא זכתה לפופולריות רבה - פרט להצלחה מסוימת בברזיל ובהודו. זאת בין היתר משום שבמהלך תקופה ארוכה היתה ההרשמה לאורקוט מבוססת הזמנות בלבד, ומפני שהחברה מעולם לא הקדישה משאבים רבים לפיתוחה ולקידומה.

 

בפברואר שעבר עשתה גוגל ניסיון נוסף עם גוגל באזז, שירות חברתי ששולב בג'ימייל הפופולרי. ואולם הבאזז ספג בעיקר באזז שלילי בגלל בעיות פרטיות רבות שיצר. ובכל מקרה, לא שימש מעולם רשת חברתית מלאה שיכולה להתחרות בשלל התכונות שפייסבוק מציעה. עוד קודם לכן היא חשפה את גוגל גל (Google Wave), כלי תקשורת המשלב בין אימייל ליכולות חברתיות, שלא זכה להצלחה ונזנח על ידי החברה בתחילת החודש.

 

כעת נראה שהחברה נערכת לסיבוב שלישי. הפעם בכוונתה להשקיע את מרב המאמצים ולהקים רשת חברתית עצמאית, מלאה, ממותגת גוגל - וכזו שנמצאת בעמדה אמיתית כדי לנסות ולהתחרות במפלצת החברתית שהיא פייסבוק.

 

"עכשיו הם באמת מפחדים"

 

הדיווחים על הרשת החברתית החדשה של גוגל החלו לצבור תאוצה בסוף יוני, כשמנכ"ל Digg, קווין רוז, דיווח בטוויטר שלו על "שמועה רצינית", שלפיה החברה מקימה רשת חברתית בשם Google Me, שתתחרה ישירות בפייסבוק.

 

הציוץ הוסר אחרי זמן קצר, אולם למחרת כתב אדם ד'אנג'לו, לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיות הוותיק של פייסבוק וכיום מייסד שירות השו"ת Quora, בתשובה לאחת השאלות באתרו, כי על סמך מידע שקיבל ממקורות אמינים מדובר בפרויקט אמיתי שבו משתתפים עובדים רבים. "בגוגל הבינו שבאזז לא מספיק ושהם צריכים לפנות לרשת חברתית מלאה. הם מבססים אותה על פייסבוק. בניגוד לפעמים קודמות מדובר בפרויקט בעדיפות גדולה. בגוגל הניחו שהצמיחה של פייסבוק תקטן עם הזמן, אבל זה לא קרה ועכשיו הם באמת מפחדים", הוא כתב.

 

ומכאן, הדיווחים לא הפסיקו לזרום. ב־10 ביולי דיווח בלוג הטכנולוגיה טק־קראנץ' שגוגל השקיעה יותר מ־100 מיליון דולר בזינגה, מפתחת משחקי הפייסבוק הפופולריים ביותר ובראשם פארמוויל. יומיים לאחר מכן דיווח הבלוג שגוגל עורכת קבוצות מיקוד בנות 60 דקות בנושא רשתות חברתיות. בסוף אותו חודש דיווח "הוול סטריט ג'ורנל" שגוגל מנהלת שיחות עם מפתחות משחקי רשת מובילות, כדי להציע את משחקיהן בשירות החדש.

 

אך החיזוק המשמעותי ביותר בנושא התקבל בשבוע שעבר. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר ב־5 באוגוסט בוועידת Techonomy בקליפורניה בתגובה לשאלה בנושא כי "היו הרבה דליפות. חלקן נכונות, חלקן לא נכונות". אילו מהדליפות הן הנכונות? העובדה שלמחרת אישרה גוגל שרכשה את Slide, המפתחת ווידג'טים ושאר כלים חברתיים, תמורת 182 מיליון דולר מצביעה על כך שכנראה מדובר בדליפה על רשת חברתית.

 

גאגא וביבר יסייעו?

 

כיצד תיראה הרשת החברתית העתידית של פייסבוק? ג'רמיה אויאנג, אנליסט בחברת המחקר Altimeter Group, העריך בשיחה עם האתר eWEEK שהיא תהווה מעין שילוב בין פרופיל המשתמש בגוגל, היכולת לתקשר עם חברים בג'ימייל, ושירותים נוספים של החברה דוגמת גוגל קול וגוגל רידר שירוכזו תחת קורת גג אחת, בתוספת תכונות חברתיות שונות.

 

כך או אחרת, כדי להילחם בפייסבוק בהצלחה גוגל צריכה לצייד את הרשת החברתית שלה בתותחים הכבדים ביותר. ונראה שזה בדיוק מה שהיא עושה. לפי דיווח בטק־קראנץ', את פיתוח הרשת החברתית החדשה מוביל ויק גאנדוטרה (Gundotra), סגן נשיא להנדסה ואחת הדמויות הבכירות בגוגל. מדובר במי שאחראי במידה רבה להצלחה של מערכת ההפעלה לסמארטפונים אנדרואיד.

 

הבעיה העיקרית שגוגל צריכה לפצח היא כיצד לשכנע את המשתמשים להשתמש ברשת החברתית שלה במקום פייסבוק או נוסף עליה.

 

ההשקעה בזינגה והמגעים עם חברות משחקים אחרות מצביעים על כך שבגוגל מבינים היטב שמשחקים הם אחד העוגנים החזקים של פייסבוק, שמובילים מאות מיליוני משתמשים לבלות ברשת החברתית שעות רבות ביום. בלי עוגן כזה, יקשה על החברה למשוך אליה את המשתמשים בהמוניהם.

 

ואולם, מדובר רק בתנאי הכרחי, אך בהחלט לא מספק. כדי להוות תחרות לפייסבוק צריכה גוגל להציג Killer App, יישום משמעותי וייחודי שיגרום למשתמשים להעביר אליה את החיים החברתיים הדיגיטליים שלהם. מה יכול להיות היישום הזה? בינדו רדי, מנכ"לית MyLikes בהווה ומנהלת מוצר בגוגל בעבר, כתבה בפוסט בטק־קראנץ' שעל החברה לגייס סלבס דוגמת ליידי גאגא וג'סטין ביבר, שיפעלו ברשת בבלעדיות וימשכו מיליוני מעריצים נאמנים. מדובר אמנם ברעיון מעניין, אך ספק אם הסלבס יסכימו מרצונם לצמצם את החשיפה שהם זוכים לה בפייסבוק למען רשת חברתית חדשה ולא מוכחת, או אם יהיה בכך די כדי למשוך גדודי משתמשים.

 

אבל עיקרון אחד נכון נמצא בדבריה של רדי - כוחה של המוזיקה. בעונת החגים הקרובה עתידה גוגל להשיק את שירות המוזיקה שלה לאנדרואיד. לפי הערכות, שירות זה ישולב גם ברשת החברתית החדשה ויהיה כ־Killer App שלה. בהתחשב בכך שלגאנדוטרה היתה יד בפיתוח שירות זה, לא מדובר בהערכות מופרזות.

 

איך יתפקד שירות זה ב־Google Me? האם יהיה חינם או בתשלום? סטרימינג או הורדה? האם יהיו יכולות שיתוף, המלצות והאזנה משותפת מתקדמות? לשאלות אלו עוד אין תשובות. אבל דבר אחד ברור: כיום פייסבוק אינה מציעה שירות מובנה דומה. אם אכן זה מה שיקרה, הרי צפוי קרב חריף שימריץ כל אחת מהחברות לפתח שירותים ויישומים מעניינים. וגם אם בסופו של דבר לא תזכה Google Me להצלחה, מי שעשויים להרוויח הם הגולשים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x