$
חדשות טכנולוגיה

משחקי הילדים של פעם עולים שלב

אחרי שכבשה את פריז, ברצלונה ואמסטרדם, מגיפת משחקי הסלולר האורבניים מטפטפת גם לערי ישראל. הקונספט: משחקי שוטרים וגנבים וחפש את המטמון שמאות אנשים עורכים בחוצות הערים, בליווי מערכת סמארטפונים שמנהלת את המתמודדים. המשחק הראשון כבר נערך בנמל תל אביב

עומר כביר 14:5930.08.09

קבוצת שוטרים רודפת אחרי גנב. הם רצים בנמל תל אביב בין דוכנים, חנויות, כיסאות בתי קפה ועוברי אורח, כשבידיהם טלפונים סלולריים בעלי שבב GPS. על מסכי הטלפונים מופיעה מפה שמתעדכנת בזמן אמת. הגנב שקוע במשימתו, גניבת חפץ שאת מיקומו קיבל באמצעות מכשיר הסלולר שלו - כה שקוע שאינו מבחין בשוטרים שסוגרים עליו. כשהשוטרים מתקרבים לגנב, ה־GPS מבשר להם שהם בטווח המתאים. הם לוחצים על כפתור הירייה בטלפון. הגנב נלכד. המשחק נגמר.

 


 

זהו The Target, משחק חברתי שמשוחק בזמן אמת בחוצות עיר, תוך שימוש בטלפונים סלולריים מצוידים ב־GPS. המשחק הוא חלק מז'אנר חדש של משחקים המכונים ARG (Augmented Reality Games - "מציאות מועשרת"), משחקים ששורשיהם במשחקי ילדות ותיקים כגון תופסת, מחבואים וחפש את המטמון, אך טכנולוגיה מתקדמת מאפשרת להוסיף להם עלילות, כללים ואפשרויות מעולם משחקי המחשב. הסמארטפונים, בעלי שבבי ניווט לווייני, מציגים מפות, מכתיבים ל"גנב" משימות ומסלולים, ומעבירים ל"שוטרים" מידע מודיעיני.

 

התופעה נולדה לפני ארבע שנים בבלגיה, בחברת הסטארט־אפ הבלגית לה מוסקה (La Mosca). עם הזמן נהפכה התופעה לטרנד, שזכה לכינויים ARG ו"משחקים אורבניים". כיום משוחקים מדי שבוע מאות משחקים אורבניים מתוצרת לה מוסקה באיטליה, ספרד, צרפת, בלגיה והולנד. הלקוחות הם בעיקר קבוצות מאורגנות והמשחקים כולם בתשלום. מחיר The Target, למשל, הוא 105 יורו (כ־570 שקל) למשחק של עד 12 משתתפים. ואף שהמשחקים עוד לא יובאו לישראל, הם שוחקו השבוע בפסטיבל המשחקים של סלקום שנערך בשבוע שעבר.

 

התקשורת הפתיעה

 

מאחורי המשחקים עומד כריסטוף ואן דן ברנדן (37), מייסד החברה ומפתח The Target. את הרעיון למשחק קיבל ואן דן ברנדן דווקא מהמקום המיושן ביותר שיכול להיות - משחקי קופסה.

 

"אני מעריץ גדול של משחקי קופסה", מספר ל"כלכליסט" ואן דן ברנדן, שהגיע לישראל כדי לפקח מקרוב על ניהול המשחק בנמל תל אביב. "מגיל צעיר אני משחק הרבה במשחקים כאלה, ולפני שש שנים רציתי ליצור משחק קופסה משלי. אבל מהר מאוד הבנתי שכדי שהמשחק יצליח, אני צריך לעשות משהו הרבה יותר מתקדם טכנולוגית. את הרעיון ל־The Target קיבלתי אחרי שראיתי בטלוויזיה כתבה על שרשרת של בריחות אסירים מבתי סוהר בבלגיה. באותו רגע חשבתי לעשות משחק מרדף שמתרחש בזמן אמת עם מכשירי GPS".

 

מימין - כריסטוף ואן דן ברנדן ופיליפ רוס. הכנסות של 35 אלף יורו בחודש מימין - כריסטוף ואן דן ברנדן ופיליפ רוס. הכנסות של 35 אלף יורו בחודש צילומים: עמית שעל

 

באמצעות הון עצמי וסיוע מקרן תמיכה ממשלתית בבלגיה גייס ואן דן ברנדן כמה מפתחים והחל לעבוד על הרעיון. לטענתו, כשהציג את המשחק הראשון כעבור שנתיים, ההצלחה הפתיעה אפילו אותו. "הצגנו את המשחק במסיבת עיתונאים וזכינו לסיקור בכל העיתונים, רשתות הרדיו והטלוויזיה בבלגיה. אנשים התלהבו והיו הרבה פניות של אנשים שרוצים להשתתף".

 

כיום, משחקי החברה מתקיימים בכ־30 ערים באירופה, ובעיקר בבלגיה, צרפת והולנד, עם פעילות גם בברצלונה שבספרד, ובכמה ערים בדנמרק ובגרמניה. לקוחות שמבקשים להשתתף פונים למוקד הפעלה, שוכרים מכשירים ואחרי הסבר קצר יוצאים לדרך. בעיר פעילה מתרחשים כ־80 משחקים בחודש, שלדברי ואן דן ברנדן מניבים לחברתו הכנסות של כ־35 אלף יורו (כ־170 אלף שקל) בחודש.

 

מחפשים זכיין בישראל

 

למרות התפוצה הרחבה של המשחק החברה שומרת על מצבת עובדים מצומצמת יחסית עם ארבעה עובדי מטה בבלגיה, ועוד שלושה מנהלי אזורים בצרפת, ספרד ואיטליה. כמו כן עובדים בשביל החברה שלושה מתכנתים, יוצר מפות ומעצב. למצבת העובדים הקטנה אחראי המודל העסקי של החברה, שמתמקדת בפיתוח המשחקים ובהתאמתם למדינות שונות ולערים שונות, ולאחר מכן מוכרת אותם לזכיינים. האחרונים הם שמשווקים את המשחקים ומנהלים אותם.

 

"היתרון שלנו נובע מכך שהיינו הראשונים שנכנסו לתחום", אומר פיליפ רוז, מנהל הפרויקטים של החברה. "היינו החברה המסחרית הראשונה שהציעה משחקים כאלו. קודם לכן היו רק יוזמות ניסיוניות של אנשים פרטיים. כרגע אנחנו מתרחבים לאט, וכל ההשקעות מגיעות רק מתוך ההכנסות שלנו בפועל. אנחנו ממשיכים להתרחב גיאוגרפית ורוצים להיכנס לספרד, איטליה וצרפת. כל מדינה נוספת מוזמנת, אז אם מישהו בישראל רוצה להיות זכיין שלנו, הוא מוזמן ליצור קשר".

 

 

את הצמיחה המהירה של החברה והתחום מייחס ואן דן ברנדן לעובדה שהוא פונה לפלח שוק חדש כמעט לגמרי. "משחקי ARG לא פונים דווקא לגיימרים הכבדים שמעדיפים להישאר מול המסך, אלא לאנשים שמעוניינים במשחקים שכוללים פעילות חברתית מחוץ לבית עם חבריהם. אלה משחקים למסיבות רווקים, לחברות שרוצות לעשות גיבוש לעובדים, ודברים דומים". רוז מציין שגיל השחקנים הממוצע עומד על 27, כאשר שני שלישים מהמשתתפים הם גברים.

 

ואן דן ברנדן מעריך ששוק "המשחקים האורבניים" ומשחקי המציאות המועשרת יזכה לפריחה משמעותית בשנים הקרובות. "יותר ויותר אנשים קונים סמארטפונים ורוצים לשחק איתם וליהנות איתם. המשימה העיקרית שלנו היא ליצור תודעה בקרב הלקוחות. אנחנו רוצים שאנשים יכירו את זה בכל העולם וירצו לשחק בזה".

 

החזון: וורלד אוף וורקראפט עירוני

 

בימים אלו מתמקדת החברה בפיתוח אפליקציית אייפון, שתאפשר לאנשים לשחק עם חבריהם בלי צורך לשכור מכשירים. האפליקציה תנצל תכונות מתקדמות שנמצאות במכשיר, כגון המצפן שמשולב בדגם האחרון של האייפון. היא תאפשר להשתמש בטלפונים סלולריים כ"כלי נשק" - לכוון אותם ו"לירות" בהם באמצעות לחיצה על כפתור.

 

שוק ה־ARG אינו מוגבל רק למשחקים בידוריים. "אנחנו גם מפתחים משחקים לימודיים כדי לערוך שיעורים אינטראקטיביים מחוץ לכיתה. למשל, משחק שמלמד על חקר החלל והשפעתו על חיי היומיום שבמסגרתו התלמידים מסתובבים בעיר, מבצעים משימות ומצלמים סרטים, והמורה רואה הכל בשידור חי ויכול לכוון ולתת הערות", אומר ואן דן ברנדן. "יישום אחר מיועד לאנשים שעושים ג'וגינג ורוצים להפוך את החוויה למעניינת יותר. הרבה רשויות עירוניות גם פנו אלינו בבקשה לפתח משחקים לתיירים, שיעזרו להם להכיר את העיר ולגלות מקומות חדשים".

 

החזון העתידי של ואן דן ברנדן שאפתני: "אני מעריך שעד 2013 תיווצר מסה קריטית של אנשים עם סמאטרפונים, שתאפשר ליצור בעולם האמיתי משחק רב־משתתפים דמוי World of Warcraft. כל מי שמצויד במכשיר מתאים יוכל להתחבר בכל זמן ובכל מקום, לראות מי השחקנים שבסביבתו, לשחק עם חברים או להילחם עם אויבים. אנחנו נתחיל לפתח משחק כזה כבר בשנה הבאה, והשאיפה היא ליצור הכנסות שוטפות מדמי מנוי חודשיים שישלמו השחקנים. מדובר בשוק עם הרבה הזדמנויות, ואנחנו נעשה כל שאנו יכולים כדי לנצל אותן".

 

לה מוסקה

 

עיסוק: פיתוח משחקי ARG והפצתם

מייסד: כריסטוף ואן דן ברנדן

הקמה: 2005 בגנט, בלגיה

השקעה: הון עצמי

מספר עובדים: 10

 

משחקים אורבניים שמשווקים בעולם

 

The Target - מרדף "שוטרים וגנבים" ברחובות העיר. משך המשחק: כשעתיים. מספר שחקנים: עד 12. קהל יעד: קבוצות חברים קטנות

 

CityTracks - משחק טריוויה להיכרות עם העיר, שמשלב תחרות בין קבוצות בסגנון חפש את המטמון. משך המשחק: עד ארבע שעות. מספר שחקנים: 200-20. קהל יעד: חברות וארגונים

 

City Team Conquest - משחק רב־משתתפים דמוי מונופול, שמשלב תנועה ומשימות ברחבי העיר. משך המשחק: בין ארבע שעות ליומיים. מספר שחקנים: 200-20. קהל יעד: חברות וארגונים שמבקשים לפתח כישורי תקשורת ואסטרטגיה

 

Treasure of The Monk - משחק חפש את המטמון שמאפשר קרבות בין שחקנים וקבוצות. משך המשחק: עד ארבע שעות. מספר שחקנים: 200-20. קהל יעד: חברות וארגונים שמבקשים לקיים משחקי גיבוש לעובדיהם
בטל שלח
    לכל התגובות
    x