$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: באפל עוד לא שמעו על המשבר

בחנות היישומים של אפל מעלימים אפליקציות אלימות כדי להגן על שמם, יוטיוב מנסה להיות חברתית, פייסבוק לא באמת מקדמת מטרות חברתיות, ומה קורה כששוברים את השיא בשליחת הודעות טקסט

יוסי גורביץ 10:2323.04.09

אפל חיה על הגימיקים – אבל חיה

 

אפל דיווחה אמש (ד') על תוצאות הרבעון הראשון שלה, והן היו מרשימות. כלומר, הם היו מרשימות בכל זמן, אבל בעידן-איוב זה, שבו עוד זה מדבר וזה בא, הן מדהימות.

 

הרווח של אפל עלה ב-15% לעומת הרבעון המקביל ב-2008, ורווחיה מסתכמים ב-1.21 מיליארד דולר. המכירות עלו ב-8.7%, והסתכמו בכ-8.16 מיליארד דולר. המניה הגיבה בחיוב, ועלתה ב-2.5%. בציניות, ניתן לומר שהוצאתו של כוכב-העל סטיב ג'ובס מהמשוואה עשתה לאפל רק טוב.
רבעון ראשון בלי סטיב: טים קוק, מנכ"ל אפל בפועל רבעון ראשון בלי סטיב: טים קוק, מנכ"ל אפל בפועל צילום: אי פי איי

 

הידיעה שאפל מנסה להצניע היא שאף שמכירות האייפודים והאייפונים עלו, מכירות המחשבים שלה דווקא ירדו. כ-3.8 מיליון אייפונים נמכרו ברבעון האחרון - עלייה של 123% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הנתח שלהם בהכנסות אפל גדל הרבה יותר – מ-378 מיליון דולר ל-1.52 מיליארד דולר.

 

מכירות המק, לעומת זאת, ירדו בשלושה אחוזים. טים קוק, המנכ"ל בפועל של אפל, טען שמדובר בתוצאה של התכווצות השוק העסקי, וניצל את ההזדמנות כדי לרדת עוד קצת על הניידים הזעירים, הנטבוקים, והגדיר כמורכבים מ"מקלדות צפופות, תוכנות איומות, זבל של חומרה, מסכים קטנים מאוד... לא משהו שהיינו רוצים לשים עליו את הלוגו של אפל". ומיד לאחר מכן הפעיל את מכונת העשן והמראות של אפל: "אבל יש לנו רעיונות מעניינים בתחום". וכאילו צלצל פאבלוב בפעמון, המעריצים כבר התחילו להזיל ריר.

 

מה עובר עליהם?

 

ולחדשות אפל אחרות: המקום המפוקפק ביותר באימפריה הקרמלינית שלה הוא כנראה האפסטור, חנות האפליקציות לאייפון ולאייפוד טאץ'. המדיניות שלה, שנגדיר אותה בנימוס כלא יציבה, אוסרת בין השאר על טקסטים שמכילים את המילה האנגלית fuck.

 

אז "המילה בת ארבע האותיות" לא עוברת את הצנזור, אבל אפליקציית "בייבי שייקר" דווקא כן – לפחות עד שקמה זעקה גדולה ומרה. מהו הבייבי שייקר? משחק שיסייט גם חוקרי שב"כ קשוחים, ותיקי טלטולים: תינוק מופיע על האייפון שלך וצווח. התפקיד שלך הוא לטלטל את המכשיר בפראות, עד שאיקסים אדומים מופיעים על עיני התינוק המת. "נראה כמה זמן תוכל לסבול את הצווחות החמודות שלו או שלה, לפני שפשוט תהיה חייב למצוא שיטה להשתיק את התינוק!", אומרת הפרסומת למשחק. זו אפליקציה בתשלום, אגב – 0.99 דולרים מחירה.

 

אז, כפי שמציין סינט, אתה לא יכול להעלות אפליקציות שמכילות את המילה בת ארבע האותיות, אתה לא יכול להעלות אפליקציות שעשויות לדפוק את המודל העסקי של אפל או של שותפותיה, אבל אפליקציה שמדמה רצח של תינוק – למה לא, בסבבה.

 

מאוחר יותר, כשהבינה אפל שיש כאן סופת אש פוטנציאלית, היא העלימה את "בייבי שייקר" מהאפסטור. וכמיטב המסורת הסובייטית של אפל, היא לא טרחה להגיב או להודיע על משהו.

 

רגע, יש לי רעיון: אולי ננסה להיות חברתיים?

 

יוטיוב מדממת כסף. הרבה כסף: כ-470 מיליוני דולר בשנה, על פי ההערכות. גוגל, שהשקיעה בדבר הלא רווחי הזה קצת יותר ממיליארד וחצי דולר לפני שנתיים, עוד לא הצליחה להפוך אותו למשהו מניב. עכשיו, אם גוגל לא הצליחה לעשות את זה, יכול להיות שזה בלתי אפשרי, אבל אי אפשר להאשים אותה על כך שהיא מנסה.

 

בשנה האחרונה ניסתה גוגל כמעט הכל: הציבה באתר פרסומות, חתמה עסקה להעלאת סרטונים של דיסני, התחילה לאפשר הורדות בתשלום ולחסום הורדות חינמיות, נכנעה לכל גחמה של תעשיית התוכן (כולל שימוש הוגן במובהק), ניסתה ליצור בו אשליה של אולם קולנוע מפואר, ערכה שידור חי של כוכבי האתר – שום דבר לא עזר.

 

אז איזה שטיק נשאר? לחבוט בגווייה של "שירותים חברתיים", כמסתבר. בימים האחרונים התחילה גוגל ניסוי חדש, שבמסגרתו יופיע אצל משתמשים נבחרים בר ניווט, שיספר בזמן אמת מה חברים שלהם עושים ביוטיוב.

 

הבה נניח שזה יעבוד: אנשים באמת ירצו את כאב הראש הזה, והם באמת ילכו לראות סרטון שהחברים שלהם המליצו עליו. אז מה? רוב מוחלט של התוכן ביוטיוב, וזו הסיבה שהוא מפסיד, הוא משהו שמפרסמים לא מוכנים להיראות איתו באותה יבשת. גוגל פשוט תשלם לאנשים כדי לבזבז את זמנם. שזו זכותה, כמובן, אבל כסף היא לא תראה מזה.

 

רוצה לקדם משהו? דלג על פייסבוק

 

כשמארק צוקרברג הקים (?) את פייסבוק, החזון שלו היה של משהו דמוקרטי ומקדם אחווה בינלאומית. זה לא לגמרי לא נכון, והיתה תקופה שפעילים פוליטיים ברחבי העולם השתמשו בה כדי להתאגד ולסייע זה לזה. טוויטר, מצד שני, חיסל את הפונקציה הזו. הוא קל יותר לשימוש ואפשר להשתמש בו כשמשטרת המהומות המצרית עוצרת אותך.

 

אחד האלמנטים של פייסבוק שמקדמים את אשליית הקידום הוא האפליקציה Causes. משתמשי פייסבוק יכולים להשתמש בה כדי לציין את המטרות שהם תומכים בהן בפרופיל שלהם, שזה נחמד. אבל יותר מזה זה לא עושה.

 

המחשבה היתה ש-Causes, שמאפשרת למשתמשים גם לקבל מידע על אירועים, לארגן אותם ולתרום כסף, תבצע מהפכה בתחום. לא ממש, לפחות לא בשנתיים האחרונות: למרות שמספר מסחרר של 179,000 ארגונים ללא מטרות רווח מציגים את עצמם ב-Causes, ולמרות ש-25 מיליון משתמשי פייסבוק עושים בה שימוש, מספר הארגונים שהצליחו להביא הביתה יותר מאלף דולרים כתוצאה מהאפליקציה שואף לאפס. פחות מאחוז אחד מכלל משתמשי האפליקציה אכן תרם באמצעותה כסף.

 

מה זה אומר? זה אומר שפייסבוק היא רשת חברתית. אנשים באים אליה כדי להירגע ולדבר עם חברים – ולא להקליק על פרסומות או על משהו מעצבן מהחיים האמיתיים שדורש פתאום תשומת לב ואפילו כסף. שזה נחמד, אבל האם זה ישרוד?

 

שיא עולמי בהודעות טקסט – וחשבון טלפון

 

שני ידידים מפנסילבניה – ניק אנדס ודאג קלינגר, בני 29 ו-30, בהתאמה – החליטו לשבור שיא מפוקפק: מספר הודעות הטקסט שנשלחות בחודש. השיא הקודם היה של דיפאק שרמה, מהודו, שגרם עומס רב לחברת הסלולר שלו כשירה מטח של 182,000 הודעות בחודש אחד. זה היה ב-2005.

 

ובכן, השניים התחילו להקליד באמצעות אגודליהם, ובמרץ 2009 הצליחו לשלוח ביחד 217,000 הודעות טקסט – אנדס עשה את רוב העבודה הקשה ושולח 140,000 מהן. כאן אירעה תקלה מצערת: ספקית הסלולר של אנדס, טימובייל, שלחה לו חשבון בסך 26,000 דולר. דו"ח התשלום היה כה ארוך וכבד – הוא פירט, כזכור, 140,000 הודעות – שהחברה גבתה ממנו 27.55 דולרים עבור המשלוח.

 

אנדס, לדבריו, נתקף פאניקה, כי כל העקרון היה שהוא וקלינגר ינצלו – קרי: יעשו שימוש לרעה – בחבילת ה"סמס כפי יכולתך" שלהם. טימובייל הודיעה בינתיים שהיא מזכה את חשבונו של אנדס ושהיא חוקרת את מקור התקלה. ספר השיאים של גינס בודק את זכאותם של השניים לשיא רשום.

 

קצרצרים

 

לפרלמנט האירופי נמאס משודדי הדרכים, והוא העביר חוק המגביל את יכולתם לבזוז בעלי סלולר שנמצאים בחופשה. על פי החוק, חברות הסלולר לא יוכלו לגבות יותר מ-11 יורוסנטים להודעת טקסט מאדם הנמצא מחוץ לארצו, ולא יותר מ-43 יורוסנטים עבור דקה של שיחה קולית יוצאת, או 19 סנטים לשיחה נכנסת. הורדת מידע תעלה יורו אחד למגהבייט החוק עבר ברוב מדהים של 646 מול 22 – שהופך למדהים פחות כשזוכרים שהבחירות לפרלמנט האירופי ייערכו בעוד כמה חודשים. גלעד ארדן, לידיעתך/טיפולך.

 

בעלת הטור המסוכנת ביותר בעולם היא מורין דוד מהניו יורק טיימס, מאגר מהלך של שנינות ארסית ובעלת זיכרון של פיל זועם. ג'ורג' וו. בוש, נשיא ארצות הברית לשעבר, נהג לכנות אותה "הקוברה". ססססססס! אתמול הטור שלה תיעד תקלה מביכה: היא ניסתה את התרגילים הרגילים שלה על מייסדי טוויטר, ביז סטון ואוואן וויליאמס, והם אכלו אותה לארוחת בוקר וביקשו עוד. היא שאלה את סטון "הייתי מעדיפה להיקשר במדבר קלהרי, שימרחו עליי דבש ושנמלי אש יאכלו את עיניי מאשר לפתוח חשבון טוויטר. מה יש לך לומר שישנה את דעתי?. סטון לא מצמץ: "ובכן, כשתמצאי את עצמך במצב הזה, את תרצי את טוויטר. יכול להיות שתרצי להקליד 'הצילו'".

 

דיווחנו ביום ג' על משלחת בכירי עמק הסיליקון שיצאו לבחון את המצב בעיראק. מסקנות עדיין אין, אבל סביר להניח שמנהגם של החבר'ה לתעד כל דבר שהם עושים, רצוי בזמן אמת, הוסיף הרבה שערות לבנות למאבטחים שלהם. אם אתה מעדכן בטוויטר איפה אתה, המשמעות היא – בין השאר – שאתה מודיע על כך לאל קאעידה במסופוטמיה, שהגבירה את פעולותיה לאחרונה.

 

מתקפת הנגד הגדולה נגד הפיראטים נמשכת: ממשלת מלזיה, ארגון לא סימפטי שרצוי שלא לפגוש אפילו בשדרה מוארת, סגרה בצו את אתר הביטורנט הגדול במדינה. האתר ציית בהכנעה, כי מלזיה היא לא שבדיה.

 

עכשיו זה מדעי: אי אפשר לבלוע אייפוד שאפל. המכשיר הקטנטן עורר דאגה עם יציאתו, וכתבי גיזמודו הנועזים – תמיד חלוצים בתחום הביזאר – החליטו להעמיד אותו למבחן. הם שכרו בולעת חרבות מקצועית. היא לא הצליחה לבלוע אותו. המסקנה: הוא לא מסוכן גם לתינוק שלכם.

 

· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.

· ל-RSS "טכנולוגי על הבוקר"

· לטוויטר החדש של טכנולוגי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x