$
דור ה-i

צוקרברג יוצא לכבוש את הרשת

פרופיל הפייסבוק יהפוך בקרוב לדרכון אוניברסלי ברשת. האם זה מה שיהפוך את הרשת החברתית לרווחית?

דורה קישינבסקי 15:4602.12.08
בשבועות הקרובים תשיק הרשת החברתית הענקית פייסבוק את Facebook Connect, פרויקט שבמסגרתו אתרים שדורשים הרשמה יאפשרו לגולש להיכנס אליהם באמצעות השם והסיסמה שלו מפייסבוק, בלי להירשם בנפרד. לפרויקט מתחרים רבים ברשת, ובהם ארגון Friend Connect ,Open ID של גוגל ו־Data Availability של מייספייס. אבל אף אחד לא הצליח לסחוף את הגולשים.

 

האתרים שישתתפו בפייסבוק קונקט ייהנו מיתרונות ברורים: יגלשו אליהם יותר אנשים, שכן הדרישה למלא טופס הרשמה מבריחה גולשים רבים גם כשהדבר אינו כרוך בתשלום; הם גם יוכלו לשאוב מפייסבוק את רשימת החברים של המשתמש ולהיעזר בה כדי לבנות כלים חברתיים משלהם. אתר החדשות הקהילתי Digg, מהראשונים שנרשמו לפייסבוק קונקט, יוכל להמליץ לגולש על כתבה שחבריו מעיינים בה באותו רגע. שירות הווידיאו Hulu יוכל לדרג את הסרטים המוצגים בו לפי הציונים שקיבלו מחבריו של המשתמש.

 

מנכ"ל פייסבוק, מרק צוקרברג, מציג את פייסבוק קונקט, בחודש יולי מנכ"ל פייסבוק, מרק צוקרברג, מציג את פייסבוק קונקט, בחודש יולי

 

אבל מה פייסבוק תרוויח? הרשת, שחרף הצלחתה העולמית עדיין לא מניבה רווחים, לא תגבה תשלום ממשתתפי קונקט. היא גם לא מתכננת בשלב זה לשתול בדף העדכונים ידיעות על איזה חבר ראה סרט ב־Hulu ואיזו כתבה הוא קרא ב־Digg. ועל שירות יחסי ציבור ממוקד ומשובח שכזה האתר באמת יכול לדרוש תשלום. אלא שבפייסבוק כבר ניסו את זה בשנה שעברה, עם פרויקט Beacon, שעורר גל מחאות מצד משתמשי הרשת, בשל המעקב שהוא עתיד היה לערוך אחר הגולשים והפרת פרטיותם לצורכי פרסום. מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מרק צוקרברג, נאלץ להתנצל ולעצור את הפרויקט. כיום המעקב של Beacon מופעל רק אחר גולשים שמבקשים זאת במפורש בדף הגדרות הפייסבוק שלהם.

 

פייסבוק בחרו הפעם באסטרטגיה אחרת, שתניב להם רווחים רק בטווח הרחוק. האתר רוצה להפוך את פרופיל הפייסבוק של משתמשיו לדרכון שלהם ברשת, שמכריז על זהותם באשר ילכו. כיום, כתובת הדוא"ל היא דרכון כזה, וכך גם כתובת הבלוג, אם יש, ולפעמים כינוי. בחיים האמיתיים, אנחנו משתמשים בשם, במספר הטלפון הסלולרי ועוד. גולש שיתרגל להזדהות בסיסמת הפייסבוק שלו, ויראה בכל אתר את רשימת חבריו מפייסבוק, עתיד להיות הרבה יותר נאמן לרשת החברתית.

 

בהמשך, כשעלבון Beacon יישכח, הנהלת פייסבוק תנסה גם לעשות קצת כסף מפייסבוק קונקט. ב"ניו יורק טיימס" הוזכרה אפשרות אחת - כל מידע שפייסבוק מוסר לאתרים השותפים יכול לשמש להצגת פרסום ממוקד יותר. האתרים יכניסו יותר כסף מפרסום, ופייסבוק יקבלו אחוזים מהרווח. אבל בסופו של דבר, ובניגוד לאינטרס של הגולשים, פייסבוק ישוב וישתמש בזהות חבריו כדי לפרסם מוצרים ושירותים ברשימות העדכונים של החברים שלהם. אין לו ברירה: 120 מיליון האנשים שרשומים לפייסבוק, הדברים שהם עושים באתר והעניין שהם מוצאים איש בחברו – זו הסחורה היחידה שלו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x