$
חדשות טכנולוגיה

האם העולם רוצה את מודו?

דב מורן פועל לפי כללי השיווק הנכונים בקידום הטלפון שהמציא. כך עשו גם כל אלה שנכשלו לפניו

אסף גלעד 07:1622.08.08
נחשו מתי ועל מי נכתבה הפסקה הבאה: "החברה הישראלית המבטיחה השיקה טלפון סלולרי שכולו ישראלי. פיתוח חדשני במכשיר מאפשר למפעילים סלולריים ולחברות מסחריות לעצב לעצמן מכשיר המקדם את שירותיהן, במקום שיתאימו את עצמן לטלפונים ולשירותים הקיימים. הלקוחות יוכלו לבחור את צבע המכשיר, הלוגו שיודפס עליו, ממשק המשתמש, התוכנות והשירותים, לפי צורכיהם הספציפיים".

 

מי צריך? מורן מציג את מודו מי צריך? מורן מציג את מודו צילום: עמית שעל
נשמע חדשני, נכון? אפילו מודולרי. החברה המדוברת היא אלפא־סל (AlphaCell), מיזם הסלולר השאפתני של מייסד אמבלייז אלי רייפמן. בשנת 2001 הודיע רייפמן על פיתוח מכשיר שיתחרה בענקיות כגון נוקיה, מוטורולה וסמסונג. אלא שהקושי במיתוגה של אלפא־סל כיצרנית עולמית והקיפאון במכירות הטלפונים בתחילת העשור גרמו למפעילות הסלולר לקבל רגליים קרות, ובסוף 2004 סגרה אמבלייז את אלפא־סל.

 

ובעוד האור כבה במשרדי אלפא־סל, בבניין החדש והנוצץ שנבנה במיוחד עבורה ברעננה משיקה כמה מטרים ממנה חברה ישראלית אחרת, IXI שמה, את המכשיר הסלולרי הישראלי הבא: אוגו (Ogo). אוגו, שכונה "בלקברי לילדים", ביקש לפצל את החוויה הסלולרית למכשירים נפרדים, ולאפשר להורים לקנות לילדיהם טלפון משוכלל להעברת מסרונים, אבל שאי אפשר לשוחח בו. כדי לשוחח, יש לחבר אליו טלפון אחר בחיבור בלוטות'. כש־IXI הבינה את גודל הטעות שלה, היא הוציאה, רק בשנה שעברה, גרסת אוגו שהיא טלפון סלולרי לכל דבר, אך זה היה מאוחר מדי. בשבוע שעבר הודיע דירקטוריון החברה על פיטורי 40 עובדים, ובהם המנכ"ל עמית הלר והיו"ר המייסד גידי ברק.

 

קשה לקבוע היום אם מודו, שהשבוע הודיעה כי תתחיל ברבעון הבא בייצור המוני של מכשיריה, תצליח או תיכשל. כרגע היא פועלת לפי הספר, ומנסה למתג את עצמה בעולם. לא לחינם שינתה החברה את שמה מאינפון־טק, ושילמה על כך עשרות אלפי דולרים למשרד מיתוג. על השם מודו להתגלגל על לשונו של כל אזרח על פני הגלובוס, לפחות כמו המילים מוטורולה או סמסונג. מודו אמנם משתפת פעולה עם יצרניות, שיוציאו לשוק מכשירים תואמים, אך בסופו של דבר יצטרך הצרכן לבחור בין מכשיר נוקיה או סוני אריקסון שיש בו הכל: מצלמה, גלישה, מסרים ומשחקים, לבין אסופת מכשירי מודו המתחברים זה לזה.

 

האם בכוחו של מורן לכבוש את העולם? ייתכן שבעידן האייפון והבלקברי פיצול החוויה הסלולרית לעשרות מכשירים הוא מתכון לכישלון. לקוח שירכוש מכשיר מודו יתחייב, בעצם, לקנות את עשרות המוצרים המשלימים של ה"חוויה המודואית". האם הצרכנים יקבלו עליהם עתיד סלולרי כזה? האם לפני שבישר על ההברקה הבאה שלו אחרי הדיסק און קי, טרח דב מורן להרים טלפון לגידי ברק ולאלי רייפמן?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x