$
אמנות ועיצוב

התיקים החדשים של לואי ויטון והאמן ג'ף קונס מעוררים דיון סוער

האם מדובר במחווה חשובה לציירים גדולים או ב"שקיות מחנות מזכרות" כפי שקבע "הניו יורק טיימס"?

מורן לונדון 09:0930.04.17

בתצוגת האופנה האחרונה של לואי ויטון, שנערכה בחודש שעבר בפריז והתקיימה במוזיאון הלובר, עלו הדוגמניות למסלול עם תיקים קלאסיים של המותג, שעוצבו יחד עם האמן השנוי במחלוקת ג'ף קונס. הפעם, במקום הדפס הלוגו המוכר לעייפה של המותג, עוטרו התיקים בציורי אמנות קלאסיים, כאלו שמוצגים בדרך כלל על קירות הלובר ופחות על זרועות המתארחים בו. זו לא הפעם הראשונה שבוויטון חוברים לאמנים כדי ליצור קולקציה מעניינת. בעבר היו שם שיתופי פעולה עם טקשי מורקמי, יואי קוסמה ועוד רבים, שבחרו לתת פרשנות ליצירות מקוריות שלהם ולהלבישן על גבי תיקים ואקססוריז של ויטון.

 

העתק של העתק

 

אלא שהפעם מדובר במשהו מעט אחר. על התיקים בקולקציה החדשה שהושקה לפני יומיים בחנויות בארץ ובעולם (טווח מחירים: 1,965–13,800 שקל) לא תמצאו את יצירותיו המוכרות של קונס כלל, אלא את פניה של המונה ליזה, או שדה החיטה של ואן גוך ועוד שלל יצירות איקוניות של אמנים כמו טיציאן, רובנס ופרגונאר. ההסבר? מדובר בהעתק של העתק, המבוסס של סדרת "כדור הבדולח" של קונס מ־2015: רפרודוקציות ליצירות של קלאסיקונים כמו לאונרדו דה וינצ'י וכל המוזכרים לעיל. "סדרת הציורים 'כדורי הבדולח' ואוסף התיקים אינם רק העתקים של תמונות מפורסמות אלא משהו מעבר לכך, ממשות אחרת. מדובר ברעיון של לאונרדו ובלאונרדו כאדם", הסביר קונס, "זוהי חגיגה של הומניזם". 

האמן ג'ף קונס. הסביר שמדובר ב"חגיגה של הומניזם" האמן ג'ף קונס. הסביר שמדובר ב"חגיגה של הומניזם" צילום: אי פי איי

 

המהלך כמובן עורר מייד דיון וסערה. "הגרדיאן" דווקא הציע פרשנות חיובית למהלך: "שיעור האנשים ההולכים למוזיאונים נמוך מאי פעם", נכתב בעיתון הבריטי, "צריך למצוא דרך מקורית להגיש את האמנות הגדולה לאנשי המאה ה־21 באופן שהם יוכלו להבין אותה". אך מולו ניצב "הניו יורק טיימס" שתיאר את נראות הקולקציה כ"לא הרבה מעבר לשקית מחנות מזכרות במוזיאון, עטופה במסווה של אקססורי יוקרתי". "העבודות של קונס", נכתב ב"טיימס", "מעלות פעמים רבות בראשו של המתבונן את השאלה 'אתה צוחק עליי?'". 

תיק טיציאן. האם קונס צוחק עלינו? תיק טיציאן. האם קונס צוחק עלינו? צילום: louis vuitton

 

אין ספק שקונס האמן, שפסלו "כלב מבלון" נמכר ב־58.4 מיליון דולר, הוא אחד המומחים הגדולים ביצירת באזז תקשורתי. את החוכמה הזו הוא חלק כנראה עם החבר'ה בלואי וויטון, או כפי שהסביר זאת מייקל בורק, המנכ"ל: "אני מאמין שנקבל קצת ביקורות (על הקולקציה). אנשים יכעסו על החדירה לתחום המקודש. אבל אנחנו אוהבים

דברים שנתפסים לא תקינים פוליטית".

 

אופנה מעל הכל

 

כשבית אופנה רציני כמו לואי ויטון לוקח את הרפרודוקציות האלו ושם אותן על קולקציית התיקים הקלאסיים שלו בצירוף ראשי התיבות של קונס, בתוספת אותיות מוזהבות של שם האמן המקורי וקצת אייקונים של ויטון על גבי הדפס הרפרודוקציה, מדובר בבלילה שספק אם מישהו מהאמנים המקוריים היה חותם עליה. קונס עצמו גונן על הבחירה בראיון לקראת יציאת הקולקציה והציג את בסיסה במחשבה שאפתנית: "לתיקים האלה בחרתי אמנים אשר כל אחד מהם ויתר על משהו בתמורה למשהו נעלה יותר", ואי אפשר שלא לתהות אם הם היו מוותרים על היוקרה של אמנותם המקורית והממוסגרת בשביל להפוך לתיק של לואי ויטון.

 

בתור בית האופנה המועתק ביותר בעולם, לוויטון יש מסר קצת בעייתי עם הקולקציה הזו, מסר שאומר: קחו את הקלאסיקה, את אלו שכבר לא פה כדי להגן על עצמם ועל מורשתם ותעשו בה ככל שעולה על רוחכם, בשם האופנה.

תיק דה וינצ'י. "להנגיש את האמנות לאנשי המאה ה־21" תיק דה וינצ'י. "להנגיש את האמנות לאנשי המאה ה־21" צילום: אי פי איי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x