$
אמנות ועיצוב

מתפשטת ברחובות: האמנות הפוליטית של ג'וליה קרוק

היא זחלה ברחובות פולין, הסתבכה עם משטרה במקסיקו והתערטלה בצרפת. ג'וליה קורק, שמציגה עכשיו בארץ, מסבירה למה חשוב לה ליצור אמנות מחוץ למוזיאון

רעות ברנע 08:3319.04.17

ב־26 בספטמבר 2014 נחטפו במקסיקו 43 סטודנטים שמחו נגד רפורמות במערכת החינוך, וכעבור שבועיים נמצאו גופותיהם השרופות בקבר אחים. מהחקירה עלה שגורמים במשטרה ובממשלה חברו לארגוני הסמים בביצוע הפשע. ג’וליה קורק (Julia Kurek), אמנית פרפורמנס פולניה שנוהגת לעסוק בזכויות אדם, שהתה באותה התקופה במקסיקו ופשוט לא יכלה להתעלם מהאירועים. היא עטתה מסכה שאמורה היתה להגן עליה מזיהוי ע”י גורמי האכיפה ויצאה לבצע אקט שהוא מבחינתה אמנותי וחברתי גם יחד: היא פרצה בכוח מחסום משטרתי והתדפקה על שעריו הכבדים של ארמון הנשיאות של מקסיקו. המחאה הפרטית שלה סחפה מהר מאד את קהל העוברים והשבים. אנשים הריעו ועודדו אותה בשעה שאחרים הטיחו בה קריאות גנאי. אבל אף אחד לא נשאר אדיש. האקט כולו מתואר בוידאו “היאבקות חופשית” שמוצג בימים אלה במוזיאון פתח תקווה לאמנות במסגרת התערוכה הקבוצתית “אזרחים” (עד ה־5 באוגוסט). התערוכה נולדה בתגובה למגמות עכשוויות כמו חילופי המִמשל הסוערים בארה”ב ועליית משטרים קיצוניים במזרח התיכון. לצד קורק מציגים בתערוכה אמנים ישראלים ובינלאומיים כגון גל ויינשטיין, זוהר גוטסמן וכריסטינה לוקאס.

 

תגובות שליליות

 

קורק (32) נדמית ברגע הראשון כאנטיתזה גמורה לדמות שהיא מגלמת בעבודה — שקטה, נעימה וללא שמץ לוחמנות. אבל הפרפורמנס במקסיקו היה המשך טבעי לסוג העבודות שהיא יוצרת כבר מספר שנים — יצירות פוליטיות באופן חריג בנוף האמנות העכשווית. “בפעם הראשונה שיצרתי עבודה מהסוג הזה הייתי בטוחה שמדובר בהתנסות חד פעמית", היא מספרת במהלך ביקורה בישראל לרגל פתיחת התערוכה. “זה היה ב־2007 ומה שעשיתי היה פשוט לזחול על הרצפה באחד הרחובות הראשיים של גדנסק, כאשר מצלמה מצלמת את האקט ואת התגובות אליו. הרעיון היה לעסוק בתקשורת בין אישית. לבדוק איך אנשים מתקשרים ומגיבים לאירועים יוצאי דופן שכאלה”.

 

מתוך "היאבקות חופשית" במקסיקו. מחאה על רצח של 43 סטודנטים מתוך "היאבקות חופשית" במקסיקו. מחאה על רצח של 43 סטודנטים

ולאלו תגובות זכית?

 

“בהתחלה אנשים חשבו שמשהו לא בסדר איתי. חשבו שאני שיכורה או מסוממת ואפילו הזמינו אמבולנס. אבל אחרי שהם הבינו מה מטרת הזחילה, הם עברו ‘לצד שלי' והחלו לצעוק ססמאות בעד חופש הביטוי. זו היתה נקודת המפנה עבורי — הבנתי שהתגובה הראשונית של אנשים היא כמעט תמיד שלילית אבל אחרי שהם מבינים מה מטרת הפעולה, הם עוברים לצד שלי. התהליך הזה הוא מה שהפך את כל העניין למרתק בעיני וגרם לי לרצות ולהמשיך לעבוד בצורה הזו”.

 

לשכב במזרקה

 

במסגרת עבודות הפרפורמנס במרחב הציבורי שיצרה קורק בשנים האחרונות היא צעדה באיסטנבול לבושה בבורקה אדומה, התחפשה לברבי וירתה בועות סבון על העוברים והשבים בכיכר האדומה במוסקבה, התערטלה מחוץ למולאן רוז’ בפריז מחזיקה שלט בו כתבה שהיא מנסה לגייס כסף ללימודי דוקטורט ושכבה בתוך מזרקה במרכז קניות בפולין. “נושאים של זכויות אדם הם מה שחשוב לי” היא אומרת, “ובהתחשב שהוזמנתי להציג ולדבר על העבודות במקומות שונים ברחבי העולם, אני מבינה שאלה נושאים שחשובים לכולם”.

 

המטרה שלך היא לגרום לשינוי?

“גם אם הן גורמות לאדם אחד שמשתתף בה או צופה בהן לשנות את דעתו — מבחינתי השגתי את המטרה”.

 

את לא מפחדת?

“לפני כל פרפורמנס יש קצת לחץ וחשש כי אני אף פעם לא יודעת מה יקרה. אף פעם לא נעצרתי, אם כי לא פעם מגיעה לאזור משטרה. בפרפורמנס במקסיקו הייתי קרובה למעצר, אבל אז הופעל לחץ מצד הקהל במקום, ובסוף שחררו אותי”.

 

לצד עבודות הפרפורמנס במרחב הציבורי היא יוצרת גם בחללים כמו מוזיאונים או גלריות. "אבל העבודה במרחב הציבורי חשובה לי יותר", היא אומרת, "כי הקהל לא מצפה לפעולה שמתרחשת ומגיב באופן הכי טבעי ואמיתי”.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x