$
במה

הומואית אני מדברת אלייך

בפאנל "מה קורוש" שיתקיים מחר ידונו בשפה שנולדה בקהילה הלהט"בית והפכה לנחלת הכלל. גל אוחובסקי: "בצעירותי הייתי מוריד את הראש למי שדיבר אליי בנקבה"

מאיה נחום שחל 08:5016.01.17

כמו מיעוטים רבים גם הקהילה הגאה יצרה לאורך השנים שפה משלה. מה שהחל כשפה פנימית וסודית של מי שנאלצו להסתיר את זהותם זלג עם הזמן גם למיינסטרים. מילים כמו אוחצ'ה, לירד, קוקיצה ווודג' כבר מזמן אינן רק נחלת המגזר הלהט"בי. שיחה בלשון נקבה עשויה להישמע היום לעיתים גם בין שני גברים סטרייטים. אפילו באקדמיה ללשון עברית הבינו שצריך להוסיף לשפתו של בן יהודה מושגים שמתאימים גם למשפחה החדשה.

 

אבן שושנה

 

 

בשנות התשעים של המאה הקודמת פורסם בחינמון "הזמן הוורוד" מילון אבן שושנה שמטרתו היתה לתת פירושים למילים שימושיות בקרב הקהילה, רובן מיובאות מערבית, מרוקאית או אנגלית, אך הוא כבר אינו מעודכן ואתרים ברחבי הרשת נוהגים מדי פעם לרענן אותו.

 

בכנס השפה העברית "לשון ראשון" שחוגג השנה עשור להיווסדו ויתקיים ב־17־21 בינואר בראשון לציון, הבינו שלשפה הלה"טבית יש מקום בדיון על השפה הערבית, לכן יזמו את האירוע "מה קורוש", פאנל שיתקיים מחר (שלישי) ב־21:00 בהנחיית העיתונאי והיוצר גל אוחובסקי המכהן כנשיא ארגון נוער גאה (איגי) ובהשתתפות פרופ' צבי טריגר, ד"ר גלי סמבירא, אביעד קיסוס, איל שגיא ביז'אווי ואוריאל יקותיאל.

 

"ננסה להבין איך הקהילה מדברת ולמה", מספר אוחובסקי. "למשל למי מותר לדבר בנקבה, כמה ואיך. בצעירותי הייתי מוריד את הראש למי שהיה מדבר אלי ככה כי זה נראה לי אז דבר משפיל. מתישהו הכל התהפך ופתאום הרעיון שמישהו מדבר אליך בנקבה ואתה אליו נהיה כאילו מגניב וקיבל משמעות חדשה. היום זה מתעתע כי עדין יש אנשים שכשהם עושים את זה יש בזה אלמנט של רצון להקטין או להשפיל. צריך לזהות למה כל אדם מתכוון ולנהל את כל הדינמיקה הזו".

 

אוחובסקי, ד"ר סמבירא ויקותיאל. משתתפי הפאנל אוחובסקי, ד"ר סמבירא ויקותיאל. משתתפי הפאנל צילום: קרן בן עמי

 

בוקר טוב אוחצ'ה

 

"לדיבור בלשון נקבה בישראל יש משום התרסה", מוסיף קיסוס. "כשגבר מדבר אל גבר אחר בלשון נקבה, הוא כאילו מחליש אותו, אבל בקהילה הלהט"בית זה לא נועד להחליש, נשיות זה כבר לא מחליש".

 

יקותיאל, השחקן ואמן הדראג שפרץ לתודעה ולפריים טיים בתכנית "המרוץ למיליון" ידבר על זליגת השפה לעולם הסטרייטי: "הדוגמה הקלאסית היא השיר 'תל אביב יא חביבי תל אביב' של עומר אדם שכולו היה מורכב ממילים 'הומואיות'. בכל חתונה ואירוע השמיעו את השיר וכולם שרו בלי לדעת מה הם אומרים. לפני ארבע שנים אף אחד לא ידע מה זה 'תסתכל כמה לירדים מסביב', שזה כמובן חתיכים והיום כבר כולם יודעים וזו נהיתה מן אקזוטיקה לדבר בשפה הזו. אבל הומואים שחיים את זה כבר לא מייחסים חשיבות לשפה הזו, וכשמתבקשים להסביר מה זה אומר זה מאבד מהמגניבות והייחודיות. במרוץ למיליון טום ואני קראנו אחד לשני לולי ולילי ואז היתה תקופה שזה רץ בעיר וזוגות קראו ככה אחד לשני. ברגע ששמעתי מישהו אחר אומר את זה הפסקתי מיד".

 

מנקודת המבט של קיסוס "זו בעיקר לשון שצעירים מדברים בה כי שאתה מתבגר כהומו נהיית לך השאיפה הנפוצה להשתייך למיינסטרים ולעשות ילדים אז אתה די מתקן בחזרה את השפה. אני לא חושב שהומואים מעירים את הבת הקטנה שלהם ב'בוקר טוב אוחצ'ה'. זו דרך חמודה לבטא את עצמך כשאתה יוצא מהארון. אחר כך כולנו מדברים אותו הדבר".

 

"איפה הגלי שלך?"

 

הנציגה הנשית היחידה בפאנל תהיה ד"ר גלי סמבירא. את הדוקטורט שלה בסוציולוגיה ומגדר היא כתבה על נשים שמגדלות ילדים מנישואים קודמים של בנות זוגן. "אחד הדברים שעלה בצורה חזקה הוא עניין השפה", היא מספרת על הדוקטורט, "הילד שאני מגדלת יכול להגיד שאני בת הזוג של אמא שלו אבל זו רק הגדרה. זה שלבן של בת הזוג שלי אין שם להשתמש כשהוא קורא לי מייצר גמגום, בושה וקשיים חברתיים שיש להם הרבה משמעויות. מבחינתו לכל אחד יש אבא, אמא וגלי אז הוא שואל 'איפה הגלי שלך?' השם הפרטי זה פתרון נחמד אבל מבחינה פוליטית אין לו כוח". בעקבות עבודת הדוקטורט שלה ופניות רבות של משפחות חדשות פנתה ללסמבירא האקדמיה ללשון העברית שהקימה ועדה למונחי המשפחה המשולבת והמשפחה החדשה שמצאה את המושג 'הורה שלוב'. "למונח אמא חורגת ישקונוטציה שלילית ואת זה אנחנו לומדים אפילו מסרטים של דיסני. אנשים משתמשים ב'אמא משלימה' או, 'כמו אמא', או בקיצור אמא עם עוד מילה שמסייגת או מבהירה שלא מדובר באמא הראשית, רק כדי לא לאיים על 'אמא יש רק אחת'. זה מדהים איך בקהילה הלסבית שהיא פתוחה וחתרנית שמעתי כל כך הרבה את המשפט הזה. מישהי אמרה לי שהיא הבינה שהיא אף פעם לא תהיה יותר מאשר כמעט אמא".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x