• תפריט
מוסף באזז נובמבר 2015
גג עמוד באזז נובמבר 2015

דקדנס להמונים

זהב ורוד הוא הצבע לאנשים שיש להם כבר מספיק זהב. או לאלו שמפנטזים להיות כאלה

מור גורדון 08:2418.11.15
כשהושקו דגמי האייפון האחרונים, בספטמבר, קשה היה להאמין שאפל תשוב לשחזר את ההצלחה של הדגם הקודם: 10 מיליון מכשירים בשלושת הימים הראשונים. אבל לאפל, כרגיל, היה קלף בשרוול — והקלף הזה היה זהוב־ורוד, אחד מהצבעים שבהם נמכר הדגם החדש. התוצאה: בשלושת הימים הראשונים נמכרו 13 מיליון מכשירי אייפון 6s ו־6s פלוס, כשליש מהם בצבע זהב ורוד. שיאי המכירות נופצו, הדגמים נחטפו מהחנויות, והמכשירים החלו להימכר באיביי באלף דולר ויותר. הרשת התמלאה בשירי הלל לצבע הנחשק ובדיונים סוערים וחוצי ג'נדר לגבי הגוון המדויק שלו. כפי שהיטיבו לנסח בבאזפיד: "האינטרנט איבד את הראש בגלל האייפון הוורוד החדש".

 

טבעת מבית פיאז'ה טבעת מבית פיאז'ה

 

הזהב הוורוד (Rose Gold, צבע המתקבל מעירוב של זהב ונחושת) הוא אולי הצבע של הרגע, אבל אינו חדש. כבר במאה ה־18 השתמשו בו ליצירת תכשיטים, ובתחילת המאה ה־20 יצר ממנו קארל פברז'ה, הצורף של הצאר הרוסי, את "ביצת הקרמלין" המפורסמת. בשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה מחודשת, כשחברות יוקרה לתכשיטים כמו פיאז'ה או ואן־קליף וארפלס החלו להשתמש בו שוב. "זהב ורוד נטמע בעור, ולכן דיסקרטי יותר מזהב צהוב או זהב לבן", הסבירה מעצבת תכשיטים למבקרת האופנה סוזי מנקס.

 

הזהב הוורוד התפשט מעולם התכשיטים לשלל חברות מוצרי צריכה — ממעצבי עילית כמו דיאן פון־פירסטנברג ואלכסנדר וונג, דרך חברות בישום וקוסמטיקה ועד לרשתות כמו בירקנשטוק. "זהב ורוד הוא דקדנטי: הוא מיועד לאנשים שכבר יש להם מספיק זהב רגיל", כתבה רבקה מיד ב"ניו יורקר". "אנחנו חיים בעידן של כלכלות עולמיות בוערות ולא יציבות, של חלוקה בלתי זהירה ולא הגיונית של עושר, של תרבות צרכנית מסוכנת המאפשרת לחברות טכנולוגיה להכניס 50 מיליארד דולר ברבעון — בעיקר באמצעות שכנוע של אנשים שכבר יש להם טלפון שהם צריכים גרסה קצת שונה שלו. כפי שאפל יודעת טוב יותר מכולם, אנחנו חיים בעידן הזהב הוורוד".

 

ביצת פברז'ה "הקרמלין". צבע של זריחה מטאלית ביצת פברז'ה "הקרמלין". צבע של זריחה מטאלית צילום: גטי אימג'ס

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x