$
פנאי

חדר משלה

האמנית שאשא דותן תסתגר ממחר בחדר בהוסטל ירושלמי. למי שיבוא לבקר היא תציג עבודות שנוצרו בעקבות שיטוט בעיר העתיקה, בניסיון לקלף אותה מקדושה

רעות ברנע 08:2224.08.15

"רציתי להגיע לירושלים מתוך המקום הכי נקי שיכול להיות", אומרת האמנית שאשא דותן. "בלי דעות קדומות, בלי הרגשות שיש לי כלפיה מהעבר; להתייחס אליה כאל נושא למחקר ולהבין, כמישהי שלא מבינה ולא יודעת, מה באמת קורה בה".

 

זה מה שהנחה את דותן (28) בפרויקט שלה "חדר // הר // בית" שייפתח מחר במסגרת פסטיבל "מתחת להר" כחלק מאירועי עונת התרבות בירושלים. דותן תסתגר למשך ארבעת ימי הפסטיבל בחדר קטן בהוסטל הלותרני שבעיר העתיקה, תציג חומרים שיצרה בעקבות שיטוטיה בעיר וגם תארח אמנים שונים ואת הקהל הרחב. "זה בעצם מיצב שבנוי על כמה חודשים שלי כתיירת בעיר העתיקה", היא מסבירה, "הם כללו הסתובבויות, מפגשים, צילומים, וידיאו, רישומים וציורים. לכותל הגעתי לראשונה רק בגיל 18, עד שהחלטתי להגיע כתיירת מעולם לא הייתי שם. זה היה מחוץ לתחום".

 

היתה לך מטרה, יעד מסוים, בהסתובבויות האלה?

"לא. יצאתי בכל פעם לחלק אחר של העיר העתיקה, מבחינתי לא היו מקומות קדושים יותר וקדושים פחות. גם ככה זו קדושה שאני לא מרגישה שהיא שלי - לא הכותל, לא כנסיית הקבר, לא הר הבית. זה היה מבחינתי כמו חו"ל".

 

מלחמות וכעסים

 

השיטוטים האלה, מספרת דותן, הולידו "המון צילומים שלקחתי אחר כך לסטודיו וציירתי עליהם או איתם וגם עבודות וידיאו ורישומים על המקומות, החוויות וההליכות. כל העבודות האלה יוצגו במהלך ימי הפסטיבל בתוך החדר הקטן שבהוסטל. זה יהיה דינמי מאוד: העבודות עצמן ישתנו וייווצרו עבודות נוספות. בימי הפסטיבל אני אצא בכל בוקר לכמה שעות טיול בעיר העתיקה, ואת התוצרים אציג בחדר".

 

דותן. "ירושלים היא המקור לכל כך הרבה בעיות" דותן. "ירושלים היא המקור לכל כך הרבה בעיות"

 

למה להציג דווקא בחדר בהוסטל?

"בסיור הראשון שלי בעיר העתיקה הגעתי אל ההוסטל הזה והבנתי שהסיום המושלם לימים שלי כתיירת הוא בעצם ללכת לישון בו. הרעיון המרכזי של החדר הזה הוא שאנשים יכולים לדפוק בדלת ולהיכנס אליו בכל שעה ביום ובלילה. הם יוכלו רק להציץ בעבודות או לשבת שלוש שעות ולנהל איתי דיאלוג בעקבותיהן".

 

את עוסקת גם בנושאים הקשורים למלחמות שידעה העיר?

"מובן שראיתי במהלך השיטוטים גם דברים שקשורים במלחמות. בגדול אני בוחרת להתמקד בעיקר בנושא של המקומות הקדושים מבחינה דתית, אבל המלחמה היא חלק מירושלים, אי אפשר להתעלם מזה. ניסיתי להבין איך כל הדברים היפים האלה מייצרים רק מלחמות וכעסים. אולי זו אחת הסיבות שבחרתי להציג את הפרויקט הזה בתוך חדר סגור - אני בעצם שמה תוכן שלי במקום שאולי לא רוצה בו".

 

לחרב את היופי

 

דותן סיימה את הלימודים במחלקה לאמנות רב־תחומית בשנקר רק לפני שנתיים, ומאז היא לא נחה. היא הציגה תערוכת יחיד במוזיאון רמת גן ומיצב ביריד "צבע טרי" האחרון והשתתפה בלא מעט תערוכות קבוצתיות. היא התגלמות הרב־תחומיות: מציירת, מצלמת, רושמת, יוצרת וידיאו־ארט, מיצבים ומיצגים ומעניקה משמעות רבה ליצירת דיאלוג עם הקהל. "מעניין אותי לשמוע דעות של אנשים", היא אומרת.

 

את לא חוששת מביקורות שליליות?

"זה חלק מהעניין, כי זה מלמד אותי להיפתח ולראות דברים אחרת. אני לא תופסת את היצירה שלי כתהליך שנגמר ומושלם כמו שהוא. אם מישהו אומר לי משהו חכם, זה מיד נכנס לתוך תהליך היצירה שאחרי".

 

העיסוק האינטנסיבי הזה בעיר שינה קצת את היחס שלך כלפיה?

"זו שאלה קשה. אני חושבת שכן. קודם כל כי אני הולכת בעיר העתיקה בביטחון רב היום, משהו שלא הייתי עושה פעם. מצד אחד הצלחתי להתבונן בה בצורה נקייה יותר, להפוך את הכל לנטול קדושה. מצד שני כשחזרתי לסטודיו כבר הסתכלתי על הדברים אחרת, והייתי צריכה לחרב את כל היופי הזה ולהבין איך זה כן משפיע על החיים שלנו".

 

למה לחרב?

"כי ירושלים לא באמת כזו יפה ונקייה. היא המקור לכל כך הרבה בעיות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x