$
פנאי

הקריסה של חברת התקליטים הבריטית EMI: זה שיר פרידה?

לחברת התקליטים EMI יש פחות משלושה חודשים כדי לפרוע 180 מיליון דולר מהחוב שלה לסיטיגרופ. במהלך בזק היא מציעה למשכן את הקטלוג שלה, הכולל בין היתר את שיריהם של הביטלס ופינק פלויד

אמיר שוורץ וסוכנויות הידיעות 11:2622.03.10

המשבר בחברת התקליטים הבריטית EMI מחריף. לאחר שניסתה להעמיד למכירה את אולפני אבי רוד שבבעלותה, וחזרה בה בהמשך מהחלטתה, החברה חוזרת ומנסה לגייס כסף. בימים האחרונים היא מנהלת סדרת שיחות עם חברות תקליטים מתחרות, שמטרתן למשכן את קטלוג השירים שלה. השיחות האלו הן למעשה ניסיון של הרגע האחרון לפתור את משבר המזומנים העמוק של החברה. חברת התקליטים הבריטית מציעה למתחרותיה, הכוללות למשל את חברות התקליטים יוניברסל מיוזיק, וורנר מיוזיק וסוני, את האפשרות לנהל את הקטלוג שלה בצפון אמריקה, שבו בין היתר שירים של הביטלס ובלונדי, לתקופה של חמש שנים.

 

ה"טיימס" מדווח כי על פי הערכות של חברת ההשקעות טרה פירמה, המחזיקה בחברת התקליטים, היא תוכל לגייס 400 מיליון ליש"ט מהעסקה. גאי הנדס, הבעלים של טרה פירמה, מאמין כי סכום זה יספיק כדי לעמוד במועד הקרוב של פירעון החוב לבנק ההשקעות סיטיגרופ, המלווה הגדול של החברה, שחל ב־14 ביוני השנה. אם חברת ההשקעות תצליח לגייס את הכסף היא תוכל לוותר על תוכניותיה לבקש מהמשקיעים 180 מיליון דולר נוספים. בלי הסכום הזה, סיטיגרופ תשתלט על חברת התקליטים.

 

טרה פירמה רכשה את EMI ב־2007 תמורת כ־6.3 מיליארד דולר. בין התחזיות האופטימיות שהובילו את חברת ההשקעות לרכישת החברה, היתה ההנחה שרווחי החברה ממכירת מוזיקה ברשת ודרך חברות הסלולר יעלו ב־776%: מ־43 מיליון דולר ב־2007 ל־1.1 מיליארד דולר ב־2012. זה לא קרה.

 

הביטלס בשנות השישים. האם הלהקה הגדולה בתולדות EMI תחליף חברת תקליטים בקרוב? הביטלס בשנות השישים. האם הלהקה הגדולה בתולדות EMI תחליף חברת תקליטים בקרוב? עטיפת האלבום

 

הנדס מנסה להציל את החברה, ופיטר את המנכ"ל שמינה לפני שנתיים ונחשב לאיש אמונו, אליו לאוני־סקטי. לטענתו החברה איבדה מחצית משווייה, והוא מבקש לשנות את מבנה החוב לסיטיגרופ, ואף מנהל מאבק משפטי נגד הבנק בטענה שזה הונה אותו במהלך ביצוע העסקה.

 

תקליט שבור

 

למרות הצרות EMI לא הפסיקה לייצר להיטים. על פי מדד נילסן האלבום הדיגיטלי הנמכר ביותר כרגע ב־iTunes, החנות המקוונת של אפל, הוא "Plastic Beach" של להקת הגורילז, החתומה בחברה.

 

הקטלוג שמוצע למכירה אחראי לרוב ההכנסות של חטיבת ההקלטות של החברה, שבצפון אמריקה לבדה הן נאמדות ב־150 מיליון דולר בשנה. מדובר, למעשה, בחטיבה נפרדת מחטיבת הפצת המוזיקה של EMI, המחזיקה בזכויות לשירים עצמם, אבל לא להקלטות.

 

לפני כמה שבועות החלו מגעים בנושא עם חברת התקליטים יוניברסל מיוזיק, אך מאז השיחות התרחבו והן כוללות כיום גם את החברות וורנר מיוזיק וסוני. על פי מקורבים לשיחות, חברות התקליטים מביעות נכונות לשכור את הקטלוג, אך היו מעדיפות לשכור אותו לתקופה ארוכה יותר. "זה לא שהם מוכרים את היהלומים המשפחתיים — הם פשוט ממשכנים אותם", מתאר אחד המקורבים את הסיטואציה.

 

אם השיחות יצליחו, EMI תיסוג באופן זמני משוק המוזיקה הגדול בעולם, אף שהיא תוכל להמשיך ולהחתים אמנים חדשים בארצות הברית. ההנחה היא כי החברה אינה זקוקה לאישור של האמנים כדי למשכן את היצירות שלהם, אולם כבר עכשיו כמה מהמרוויחים הגדולים ביותר שלה, כמו הלהקות פינק פלויד וקווין, איימו להעביר את הקטלוג שלהם לחברה אחרת. פינק פלויד חתומה בחברה מאז שנת 1967, וקווין חתומה בה משנת 1972.

 

לפינק פלויד זהו למעשה המשך הסכסוך עם חברת התקליטים. לפני כשבוע זכתה הלהקה הבריטית בתביעה על סכום של 90 אלף דולר בבית המשפט בבריטניה, לאחר שטענה שחברת התקליטים שיווקה שירים בודדים שלה שלא במסגרת החוזה שהיא חתומה איתה עליו.

 

הסטונס כבר עזבו

 

האיום הזה, שעשוי להתממש, מטריד את אנשי החברה, שכן לא מדובר באמנים המרכזיים הראשונים של EMI שהולכים לחפש את מזלם במקום אחר. לפני כשנתיים הודיעה להקת הרולינג סטונס שהיא עוזבת את EMI לאחר 30 שנות פעילות משותפת, ושתחתום במתחרה יוניברסל מיוזיק.

 

הנדס, שכניסתו לחברה ב־2007 לוותה בביקורת קשה מצד כמה מאמניה הבכירים (בהם רובי וויליאמס וקולדפליי), ניסה באופן אישי להניא את חברי הרולינג סטונס מלנטוש, אך נענה בשלילה.

 

באותה תקופה נטען שהפגיעה ב־ EMI עקב עזיבת הלהקה תהיה בעיקר תדמיתית, אך לאור נתוני המכירות שמציגה החברה בשנתיים האחרונות, לצד היקף חובותיה ההולכים וגדלים, הנאמדים כעת ב־4.8 מיליארד דולר שיש להחזיר עד 2014, אפשר לשער שהפגיעה חמורה הרבה יותר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x