ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות מקומי.קום The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 RoadShow Event 23 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot TechTLV2024 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי
באנר ועידת ניו יורק דף כתבה

ועידת ניו יורק

הסטרואידים של הפייק ניוז

אפילו ב"בלומברג" מודים שהחדשות המזויפות משנות מן היסוד את אופן סיקור החדשות בעולם. גוגל ופייסבוק אולי לא ממציאות אותן, אבל הן אלה שמפיצות אותן ברשת ומאפשרות להן לרכוש מאות מיליוני מאמינים. והן גם לא מתאמצות מספיק לעצור את התופעה

הגר רבט 09:2621.05.17

ארצות הברית אובססיבית למידע. מזויף או אמיתי, רשמי או מודלף, כתוב או מצולם. מידע על כל היבטיו מעסיק בימים אלה את האמריקאים ללא הפסקה.

 

באופן טבעי גם ועידת "כלכליסט" בניו יורק היתה רוויה בהתייחסויות לסוגיית המידע. דיוויד סייבל, מנכ"ל פירמת הפרסום האמריקאית Y&R, טען בוועידה שהחדשות המזויפות הן הנושא החשוב ביותר שעומד על סדר היום הנוכחי, וגלעד לוטן, סגן נשיא בבאזפיד (Buzzfeed), הצביע על ההבדל המהותי שבין מידע מזויף לפרופגנדה וביקש להקדיש תשומת לב רבה יותר גם למניפולציה של המידע.

 

ישראלי אולי לא יבין זאת, אבל לאמריקאים יש יראה טבעית מפני הממסד הנשיאותי שלהם, שמתבטאת, בין השאר, בכך שהם סומכים על האינפורמציה הרשמית שיוצאת מהבית הלבן. אחרי המפגש במטה "בלומברג" בניו יורק שאלתי את העיתונאי איתן ברונר אם הוא שותף לתחושה שלי, כצופה מן החוץ, שהמדיה האמריקאית עדיין לא יצאה מהשוק שספגה ב־9 בנובמבר. "זה נכון מאוד", הוא מודה מיד, "כל הדרך שבה היינו רגילים לסקר חדשות התערערה מן היסוד. בעבר, בכל פעם שמישהו בממשל סתר את עצמו זה היה סיפור חדשותי שנמשך ימים. היום יש לנו נשיא שסותר את עצמו כל יומיים וכנראה שאנחנו לא יודעים עדיין איך להתייחס לזה".

 

הבית הלבן, וושינגטון. לאמריקאים יש יראה טבעית מפני הממסד הנשיאותי הבית הלבן, וושינגטון. לאמריקאים יש יראה טבעית מפני הממסד הנשיאותי צילום: שאטרסטוק

 

אפשר להפנות את האצבע המאשימה אל הנטייה של הממשל הנוכחי לגלות גמישות לגבי האמת או לתפקודה של התקשורת, אולם סיפורים מזויפים הם בעצם חדשות ישנות. הפצת מידע שקרי על ידי מוסדות השלטון נפוצה ברמה זו או אחרת כבר אלפי שנים וטראמפ אינו הראשון לזהות את היתרון שבמידע מהונדס היטב.

 

העיסוק הנוכחי בחדשות מזויפות מסמן נקודת מפנה עבור חברות הטכנולוגיה. אם עד כה הרשת החברתית הגדולה בעולם ומנוע החיפוש הנפוץ בעולם יכלו להפריד בין האלגוריתמים הכל־יכולים שלהן ובין ההתרחשויות בעולם האמיתי, הרי שכעת מתגלה יותר ויותר הקשר בין השניים.

אדם סינגולדה, מייסד טאבולה, וג'ון סטיינברג, שעומד מאחורי הסטארט־אפ צ'דר, שהתארחו בוועידת "כלכליסט" בניו יורק, האשימו את פייסבוק בכך שהיא תורמת לבעיית החדשות המזויפות באמצעות העלמת מקורות המידע וביקשו מהציבור להיות אקטיבי יותר, הן בהתחקות אחר המידע והן בתגובות אליו. לעומתם טום גלוסר, מנכ"ל "רויטרס" לשעבר, הביע אופטימיות שדווקא חשיפת השקרים ברשת תגרור השלכות עבור השקרנים.

 

אנו נמצאים כעת בעיצומו של מה שמכונה "עידן המידע": תעשייה המבוססת על דיגיטליזציה של מידע, וחברה שבה תהליכים סוציו־אקונומיים מובלים על ידי ומתרחשים בגלל פיתוחים טכנולוגיים. פייסבוק אמנם אינה נושאת באחריות לחיבור הסיפורים המזויפים, אולם היא צינור ההפצה העיקרי שלהם ושיטת הפעולה הנוכחית שלה שכוללת גרירת רגליים והתנצלות לאחר מעשה גורמת יותר נזק מתועלת. סיפור מזויף שמופץ ברשת והופך לוויראלי קונה לו מאות מילוני מאמינים תוך מספר ימים, הפסקת הקידום ברשת החברתית או בתוצאות החיפוש אינה מוחקת את הנזק.

אנו מאפשרים לענקיות הטכנולוגיה לשלוט באופן שבו נצרוך את המידע ונחקור אותו, ואפילו בגישה שנקבל אליו, וזוכים בתמורה לנחות ולמהירות, בהנחה שהידע הזה הוא בעל ערך כמובן.

 

גוגל ופייסבוק לא מקדמות חדשות מזויפות במכוון, אולם כל עוד הן אינן נדרשות לכך על ידי המשתמשים, הן לא יצאו מגדרן על מנת להפנות משאבים וכסף לבעיה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x