סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מארק צוקרברג מנכ"ל מטא על רקע סמל אפל
מארק צוקרברג מנכ"ל מטא על רקע סמל אפל (צילום: REUTERS/Brendan McDermid)

צוקרברג נגד אפל: "בעייתי שחברה אחת שולטת במה שקורה על המכשיר"

צוקרברג המשיך את הביקורת של מאסק על אפל, שמהלכה גרם לכך שהמשתמשים יכולים לחסום את הגישה של פייסבוק לרכיבי המכשיר ולאיסוף מידע אודותיהם. הדבר פוגם במערך הפרסום של פייסבוק וגורם לה להפסדים כספיים

יש שיאמרו שזה קצת חוסר מודעות עצמית, אחרים יגידו שהפגיעה בכיס מכעיסה מאוד, אבל דבריו של מארק צוקרברג נגד אפל בכנס הניו יורק טיימס אמש (ד') היו מתקפה ישירה על אפל. צוקרברג יצא בהצהרה ש"זה בעייתי כשחברה שולטת בכל מה שקורה על המכשיר; אני חושב שהבעיה היא השליטה בפלטפורמה, לאפל יש את האינטרסים שלה".
כבר שנתיים שצוקרברג לא חוסך ביקורת מאפל. אם בעבר הוא היה מתומכיה המובהקים שלא היסס להצטלם עם האייפון או המק שלו ואף להשיק פיצ'רים פייסבוק קודם כל למכשירי החברה. מאז שאפל החליטה להקשות על איסוף מידע ממשתמשי האייפון ופלטפורמת החברה, פייסבוק ספגה ירידה חדה בהכנסותיה. צוקרברג ניצל ככל הנראה מומנטום שהחל עם דברים שאילון מאסק אמר על אפל לפני מספר ימים.
מאסק התרעם על כך שאפל צמצמה את הפרסום שלה בטוויטר, ותקף את "מס 30% הסודי" שאפל גובה על עסקאות שמתבצעות דרך אפליקציה שהורדה מהאפסטור. צוקרברג המשיך את הקו שמאסק החל בו. הוא הסביר שאפל נמצאת במצב של ניגוד אינטרסים מכיוון שהיא שולטת בפלטפורמה שדרכה היא מאפשרת למתחרים לספק את האפליקציות שלהן למשתמשים.
המצב הזה, לטענת צוקרברג, גורם לאפל לא לנהוג כמנהל שדואג רק לטובת המשתמשים. הוא גם השווה את אפל למתחרותיה גוגל ומיקרוסופט תוך שהוא מציין שאצלן ניתן להתקין אפליקציות גם אם הן לא זמינות בחנות האפליקציות שלהן. "אפל היא היחידה שמנסה לשלוט באפליקציות שמותקנות על מכשירי הלקוחות. אני לא חושב שזו התנהלות ברת קיימא או מקום טוב להיות בו".
למרות ההצהרות המפוצצות האלה, חשוב להבין שלצוקרברג יש גם אינטרסים משלו. פייסבוק מרוויחה את רוב כספה ממכירת פרסומות ממוקדות באפליקציות שלה. כדי למקד את הפרסומות היא זקוקה למידע כדי לאפיין את המשתמשים. המידע הזה מגיע מאופן השימוש באפליקציה, אבל גם מפרמטרים נוספים כמו גישה לרכיבים שונים בטלפון כגון GPS לאיתור מיקום או מצלמה כדי לזהות פנים בתמונות שהמשתמש מעלה לפיד למשל.
המהלך של אפל גרם לכך שכעת המשתמשים יכולים לחסום את הגישה של פייסבוק לרכיבי המכשיר כמו גם לאיסוף מידע אודותיהם על ידי מפתחות אפליקציות. תקנון האפסטור - חנות האפליקציות של אפל - קובע במפורש שהמשתמש צריך להסכים מראש לאיסוף. אם הוא מסרב המפתח לא יכול לעקוף את המגבלה. הדבר הביא לכך שפייסבוק מוגבלת כעת בפעילות הפרסום שלה למשתמשי אייפון שמהווים חתך דמוגרפי מאוד נחשק למפרסמים.
הכנסותיה של פייסבוק נחתכו מאוד בחודשים האחרונים ושווייה התדרדר מכטריליון דולר בסוף 2021 לפחות מ-320 מיליארד דולר כיום. זאת ועוד, החברה גם החלה בסבב פיטורים נרחב של כ-13% מסך העובדים שלה. ההתמקדות של צוקרברג ברעיון המטאוורס וההשקעות הכבדות אליהן הוא התחייב הביאו לעזיבה מסיבית של לא מעט מהמשקיעים. בשבועות האחרונים הוא מנסה למזער את הכיוון החדש הזה וכבר אמר שהחברה עדיין תתמקד באפליקציות הצ'ט וכעת אף הוסיף שהיא תמשיך להתבסס על מודל הפרסום מבוסס מדיה חברתית שעשה את הונה.
בנוסף צוקרברג גם התייחס לתחרות מצד טיקטוק - שהצליחה לצמוח יותר ממיליארד משתמשים חודשיים - ואמר שהיא מעלה סדרה של "שאלות מאוד קשות". צוקרברג העלה תהיות בדבר המעורבות של הממשלה הסינית בפעילותה והוסיף "אני בטוח שזה מסובך". פייסבוק לא פעילה בסין בעיקר בגלל שנחסמה ב-2009 על ידי המפלגה הקומוניסטית בעקבות הפגנות נגד כיבוש טיבט. החברה סירבה אז להעביר מידע על משתמשים לממשלה הסינית או לצנזר תכנים שהועלו אליה על ידיהם. עם זאת פייסבוק עדיין זמינה בהונג קונג ומקאו שנהנות מסטטוס שונה, בזכות הסכמים של סין מול בריטניה ופורטוגל, ששלטו בהן בעבר.