סגור
‍ועידת התחזיות 2020 פאנל תשתיות לאומיות כמנוע הצמיחה של המשק עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל
עופר בלוך (צילום: אוראל כהן)

ממן: להקל תנאי המענק למנכ"ל החדש - ולהגדיל הסכום המרבי ב-800 אלף שקל

שווי המענק של עופר בלוך עשוי להגיע ל-2.8 מיליון שקל; בין השאר החברה ביטלה את הדרישה לקיומו של רווח נקי שנתי של 15 מיליון שקל בממוצע בשלוש השנים הקודמות

דירקטוריון קבוצת השילוח והלוגיסטיקה ממן ביקש לכנס בחמישי הקרוב את אספת בעלי המניות של החברה. זאת על מנת לאשר את מדיניות התגמול העדכנית שגיבש, אך נאלץ לדחות את הכינוס לצורך מיצוי הדיונים בנושא עם המשקיעים.
יו"ר ממן נחמה רונן ציינה בתגובה כי בגלל תקופת החגים בחברה עדיין לא הספיקו לדון עם בעלי המניות על פרטי ההצעה, ולכן דחו את כינוס האספה.
ממן, שמפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג, נמצאת בשליטת חברת תעבורה של משפחת ליבנת (66%) וקבוצת אלייד שבראשות יצחק סוארי ובנו גארי (22%). היא מנוהלת, מלפני שבועיים, על ידי עופר בלוך, שכיהן קודם לכן לתקופה קצרה כמנכ"ל שופרסל ולפני כן כמנכ"ל חברת חשמל.
במסגרת מדיניות התגמול שהדירקטוריון אישר והגיש לאישורה הסופי של אספת בעלי המניות, נותר שכרם החודשי הקבוע של בלוך ושל היו"ר רונן על 110 אלף שקל ברוטו בחודש ו-100 אלף שקל בהתאמה, ללא שינוי ממדיניות התגמול הקיימת. אך לצד זאת מבקשת ממן לשנות את אופן חישוב המענק השנתי עבורם.
במסגרת זאת ממן מבקשת להקל את תנאי הסף לקבלת המענק, וקבעה תנאי יחיד לפיו הרווח הנקי יהיה לפחות 12 מיליון שקל, לאחר שביטלה את הדרישה לקיומו של רווח נקי שנתי של 15 מיליון שקל בממוצע בשלוש השנים הקודמות, ואת המגבלה לפיה כלל המענקים לא יעברו את רף ה-10% מהרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות. בנוסף משמרת ההצעה את האפשרות שנקבעה כבר במדיניות התגמול הקודמת לחלק ליו"ר ולמנכ"ל מענק בגובה 3 משכורות ברוטו, גם אם הרווח הנקי השנתי נמוך מתנאי הסף.
במקביל, ההצעה משנה את תקרת המענק האפשרית עבור המנכ"ל והיו"ר. לפיה, המענק עבור המנכ"ל לא יעלה על 3.4% מהרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ועבור היו"ר על 1.6% ממנו, כשתקרתו נקבעה לפי מכפלת עלות השכר החודשי ב-18. זאת, חלף מענק של 5% על חלק הרווח הנקי הגבוה מ-12 מיליון שקל ונמוך מ-40 מיליון, ושל 6.5% על חלק הרווח הגבוה מ-40 מיליון שקל עבור המנכ"ל, ו-2.5% ו-3.25% בהתאמה עבור היו"ר, וזאת בתקרת מכפלת השכר החודשי ברוטו ב-18.
לכאורה, הורדת אחוזי הזכאות פוגעת בהיקף המענק האפשרי, אך העלאת מכפלת תקרת המענק בעלות השכר החודשית במקום בשכר ברוטו דווקא עשויה לשפרו. כך, לפי מדיניות התגמול הקודמת גובה המענק המקסימלי עבור המנכ"ל היה מעט פחות מ-2 מיליון שקל (110 אלף שקל שכר חודשי ברוטו במכפלת 18), ואילו לפי ההצעה המעודכנת היקפו עשוי להגיע לכ-2.8 מיליון שקל, שכן עלות השכר גבוהה מהשכר ברוטו ועשויה להגיע ל-1.3-1.4 ממנו, וכעת היא זו שמוכפלת ב-18.
בהתבסס על הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בשנת 2021, שהיה 55.9 מיליון שקל, גובה המענק המקסימלי של מנכ"ל ממן דאז בועז צפריר בחישוב האחוזים מהרווח היה מגיע ל-2.3 מיליון שקל, אך היה מוגבל בתקרת המענק, כאמור, מעט פחות מ-2 מיליון שקל. אך לפי מדיניות התגמול המעודכנת, אותם 2.3 מיליון שקל היו נותרים מתחת לגובה תקרת המענק המקסימלית.
בנוסף למענק השנתי המדיד, יהיו המנכ"ל והיו"ר זכאים למענק נוסף על בסיס שיקול דעת של הדירקטוריון ובגובה מקסימלי של 3 משכורות חודשיות ברוטו. כשבנוסף יהיו זכאים למענק חתימה או שימור בגובה מקסימלי של 3 משכורות חודשיות ברוטו. זאת בדומה לזכאות שנקבעה כבר במדיניות התגמול הקודמת.
בתרחיש של סיום העסקה, במסגרת עדכון מדיניות התגמול הפכו המנכ"ל והיו"ר זכאים לפיצויים בסך של עד 100% בהינתן שצברו ותק של שלוש שנים.
בשנת 2021 הגיעה עלות ההעסקה של מנכ"ל ממן הקודם, בועז צפריר, בפועל ל-2.6 מיליון שקל, מהם 1.5 מיליון שקל בשכר קבוע (שכר ברוטו של 89 אלף שקל בחודש), ו-1.1 מיליון שקל כמענק. היו"ר רונן נהנתה באותה השנה מתגמולים בעלות של 1.3 מיליון שקל, מהם 794 אלף שקל כשכר קבוע ו-550 אלף שקל במענק.
ממן עוסקת בהפעלת מסופי מטען, שהגדול שבהם נמצא בנתב"ג; בלוגיסטיקה, באמצעות החברה־הבת לוגיסטיקר, שמשרתת בעיקר את המגזר העסקי; במתן שירותים לוגיסטיים בצ'כיה, רומניה ובולגריה; במתן שירותי קרקע לחברות תעופה, באמצעות חברת לאופר וחברת טל לימזוין; ובתשתיות, באמצעות חברת ממן תשתיות, דימונה ומ.ת.ר, שעוסקת בתחזוקה ושיפוץ של קרונות רכבת.
מהדו"חות הכספיים שפרסמה בחודש אוגוסט עולה כי ממן סיימה את המחצית הראשונה של 2022 עם הכנסות של 511 מיליון שקל, עלייה של 20% בהשוואה להכנסות של 425 מיליון שקל בתקופה המקבילה. זאת בעיקר בשל העלייה בביקוש לשירותי התעופה, וכן לצמיחה בפעילות במסוף המטענים בנתבנ"ג. הרווח המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-27 מיליון שקל, נמוך ב-11% מ-30.5 מיליון שקל שנרשמו במחצית המקבילה.
ההון העצמי של החברה בסוף התקופה עמד על 497 מיליון שקל — מעט נמוך משווי השוק של החברה (509 מיליון שקל). מניית ממן אמנם עלתה ב-8.6% מתחילת השנה, אולם הדבר לא עולה בקנה אחד עם הפריחה בתחום הלוגיסטיקה, בעיקר משום שרוב מניותיה מוחזקות על ידי בעלי השליטה (88%) ואינן נסחרות.
אלייד נכנסה להשקעה בממן במאי 2020, ומאז שווי המניות כמעט הוכפל. חלק מהמניות שרכשה אלייד נרכשו מאל על. שבוע לאחר הרכישה ניסו אלייד ותעבורה למחוק את ממן מהבורסה במחיר של 5.6 שקל למניה, פרמיה של פחות מ־10% על מחיר השוק באותה העת. הציבור לא נענה להצעה וכיום מחיר המניה כמעט כפול.