סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טסלה חושפת את הרובוט של החברה
מייסד ומנכ"ל טסלה אילון מאסק חושף את הרובוט של החברה (צילום: AFP)

מאסק חשף את הרובוט של טסלה: "יהיה פה שינוי יסודי בציוויליזציה"

מייסד טסלה חשף אב הטיפוס לרובוט "אופטימוס" שמבוסס על תוכנת הבינה המלאכותית של אפליקציית הנהיגה האוטונומית של מכוניות החברה. בינתיים הוא משקה עציצים אך מתקשה ללכת בכוחות עצמו, אך בעתיד "יוכל לסייע למיליוני אנשים". המחיר המשוער - כמעט 20 אלף דולר

מייסד ומנכ"ל טסלה אילון מאסק חשף הלילה אב-טיפוס של רובוט בשם "אופטימוס" - אולי במחווה למנהיג הרובוטריקים בסדרת הטלוויזיה והסרטים הידועה. מאסק ציין שהרובוט מבוסס על תוכנת הבינה המלאכותית של אפליקציית הנהיגה האוטונומית של מכוניות טסלה שבבעלותו. הרובוט פותח על ידי מהנדסי טסלה ולמעשה הוצג כבר בשנה שעברה, לפחות תיאורטית. כעת הוא נחשף בגופו במהלך יום הבינה המלאכותית השנתי של החברה (2022 AI Day) שהתקיים בפאלו אלטו.
מאסק ציין שהרובוט יכול לבצע הרבה מעבר למה שהודגם באירוע. למשל להשקות עציצים, לבצע שליחויות או לרקוד. בתחילת האירוע חשף מאסק את הדגם הראשון אותו כינה Bumble C - עוד אזכור לרובוטריק אחר מהסדרה - כאשר הוא עולה לבמה בצעדי ריקוד. עם זאת, מאסק הודה שהוא עדיין לא רוצה להפעיל אותו יותר מדי שמא "הוא ייפול על הפרצוף". כנראה שהמיליארדר האקסצנטרי למד משהו מאירוע ניפוץ השמשות בסייברטראק שהפך לבדיחת טוויטר על חשבונו.
את רוב ההדגמה המחיש מאסק דרך סרטונים שהראו את מה שהרובוט מסוגל לבצע, כמו למשל להרים ארגזים ואז להעביר אותם ליעד כלשהו במשרדי טסלה; או למשל להרים דלי ולהשקות עימו עציצים. מאסק גם הדגים את האופן שבו הרובוט תופס את הסביבה שלו, דרך מערכת ראייה ממוחשבת. אחרי ההדגמה הראשונית של באמבל, העלו אנשי טסלה אב-טיפוס נוסף לבמה שאותו כינו גרסת טרום ייצור של אופטימוס. כלומר מדובר ברובוט יותר מתקדם עם גוף כמעט מלא אבל עדיין ללא כל היכולות העתידיות של גרסת הייצור הסופית.


הרובוט החדש לא ממש ביצע דבר מלבד לנופף לקהל או ללכת מעט ומאסק אף הודה שהוא "עדיין לא לגמרי מוכן להליכה", אך שהוא כבר כולל את כל המנועים, הסוללות, ושאר הרכיבים. את תכנון הרובוט הראשון שהוצג - באמבל - השלימו מהנדסי טסלה לפני כחצי שנה בלבד. את הדגם המתקדם יותר הם מקווים להשלים בחודשים הקרובים או "בשנים הבאות"..
מבחינת רכיבים הסוללה של הרובוט היא בת 2.3 קילו-וואט שעה, הוא מתבסס על ערכת שבבים של טסלה, וכולל קישוריות אינטרנט דרך Wi-Fi וחיבור דור רביעי. העיצוב של הרכיבים הנעים כמו הידיים מתבסס על ידיים "ביולוגיות" שלדברי המהנדסים של טסלה משמשים להרים דברים. אפליקציית הנהג האוטומטי של טסלה הותאמה לשימוש ברובוט, בנוסף הוא כולל מערכת למידת מכונת שיודעת לחקות את הפעולות שמבצעים בני אדם וללמוד אותן - כמו למשל להרים קופסאות.
בסך הכל מאסק יצא מגדרו כדי להרשים את הקהל. אבל צריך לקחת את ההדגמה שלו בפרופורציות הראויות. טסלה היא לא החברה הראשונה שהציגה רובוט דמוי אדם שמסוגל לפעול בעצמו. הונדה היפנית הציגה רובוט כזה לפני שנים רבות - אסימו. חברת בוסטון דיינמיקס שהיתה בעבר בבעלות גוגל גם היא הציגה כבר שנים סדרה ארוכה של רובוטים דמויי אדם או כלב שכבר זמינים לשימוש מסחרי. אמנם רובם עדיין נשלטים מרחוק בצורה כזו או אחרת - אבל גם הרובוט של טסלה עדיין לא מסוגל לפעול עצמאית. מאסק עם זאת כן חידש בכך שהצהיר שאופטימוס הוא הדגם הראשון של רובוט אוטונומי שייוצר בקנה מידה גדול - כלומר כמו כל מכשיר אלקטרוני או רכב - על פי הערכת מאסק מחירו יעמוד על פחות מ-"20 אלף דולר", כמו מחיר של רכב קטן.
כאמור, באירוע של טסלה באוגוסט אשתקד, כבר חשף מאסק שטסלה בונה רובוט בצורת אדם, שזכה לכינוי טסלה בוט או אופטימוס. עם זאת, באותו הזמן לחברה לא היה אבטיפוס להציג. השנה, הציגו מאסק והעובדים שהצטרפו אליו על הבמה את הרובוט שהלך ונופף בידיים. לדבריהם, הרובוט הסתובב לראשונה בלי תמיכה מכנית.
"אנחנו נדבר על ההתפתחויות בבינה המלאכותית במכוניות אוטונומיות וכן על האופן שבו ההתפתחויות הללו באות לידי ביטוי בפתירת בעיות ממשיות, בינה מלאכותית כמו רובוטים הנראים אנושיים ואפילו מעבר לכך", אמר מאסק לקהל. "אני חושב שיש פוטנציאל שמה שאנחנו עושים בטסלה יהיה בעל תרומה משמעותית לבינה המלאכותית הכללית (AGI)". עוד הוסיף כי לדעתו טסלה היא חברה טובה לעשות זאת "מנקודת מבט מינהלתית כי אנחנו חברה ציבורית עם מניות מסוג אחד בלבד. פירוש הדבר שהציבור שולט בטסלה, ולדעתי זה דבר טוב. כך שאם אתחיל להשתגע, תוכלו לפטר אותי – וזה חשוב. יכול להיות שאני לא משוגע בכלל".
במהלך הצגת הרובוט, חשפו עובדי טסלה כיצד הרובוט עשוי לפעול בעתיד, כולל באמצעות ידיים רובוטיות שיאפשרו לו לתפוס מגוון חפצים. מילאן קובץ', מנהל ההנדסה בתחום מערכת הטייס האוטומטי בטסלה, אמר כי הניסיון של החברה בפיתוח מערכות לסיוע בנהיגה מסייע לטסלה להבין כיצד לפתח רובוט בצורה אנושית שיעבוד בעולם הממשי.
מאסק ציין כי בחברה מקיימים את האירוע ומציגים את אבטיפוס הרובוט "כדי לשכנע חלק מהאנשים המוכשרים ביותר בעולם, כמוכם, להצטרף לטסלה ולעזור להפוך זאת למציאות". לדבריו, הרובוט החדש "יוכל לסייע למיליוני אנשים", וכי אם החזון יתממש העולם ייהנה "מעתיד של שפע, עתיד שבו אין שום עוני, שבו אנשים יוכלו לקבל כל מה שהם רוצים מבחינת מוצרים ושירותים".
ולסיום הוסיף: "תהיה פה טרנספורמציה יסודית בציוויליזציה כפי שאנחנו מכירים אותה". בתשובה לשאלות מהקהל אמר מאסק כי להערכתו הלקוחות יוכלו לרכוש את הרובוט בעוד 3 עד 5 שנים. לאחר שסיים את הופעתו באירוע, מאסק המשיך ושיתף גם את 107.4 מיליון העוקבים שלו בטוויטר: "ברור שתהיה גם גרסת הקטא גירל של הרובוט אופטימוס שלנו".
בתוך כך, טסלה מתוכננת לפרסם בימים הקרובים את נתוני הייצור ומשלוחי המכוניות לרבעון השלישי. נתוני המשלוחים נחשבים למדד המדויק ביותר שמספקת החברה לגבי המכירות, ולפיכך המשקיעים עוקבים אחריהם בעיון. במהלך האירוע דיברו העובדים על המאמצים שלהם להפוך את המכוניות לאוטונומיות יותר מבלי להוסיף חומרה חדשה אליהן. המצגות פירטו גם את השיפורים הרבים שנוספו לשבבים של טסלה. עם זאת, הם לא ציינו מתי המכונית האוטונומית שלא תזדקק לנהג אנושי תהיה זמינה ללקוחות בתשלום.