סגור
חנות אורבניקה ב סינמה סיטי ב ראשון לציון
חנות אורבניקה בסינמה סיטי בראשון לציון (צילום: יריב כץ)

נבהלה מהירידות בשווקים: קסטרו משהה את הנפקת אורבניקה

קבוצת האופנה החליטה להקפיא את הנפקת החברה הבת שמוכרת פריטי אופנה זולים, ברקע סנטימנט שלילי בשוק ההון שלא מאפשר תמחור על פי פוטנציאל עתידי; במקביל הודיעה קסטרו על חלוקת דיבידנד של 84 מיליון שקל אחרי ארבע שנים ללא דיבידנד

קבוצת קסטרו-הודיס משהה את הנפקת החברה הבת אורבניקה בבורסת תל אביב, בשל הסנטימנט השלילי בשווקים. במקביל הודיעה קסטרו על חלוקת דיבידנד של 84 מיליון שקל, לאחר ארבע שנים שבהן לא חילקה דיבידנד לבעלי המניות.
קבוצת האופנה הודיעה הבוקר (ג') כי "בשים לב למצב השווקים הכלכליים, האורגנים המוסמכים של פאלו ריטייל החליטו בשלב זה להשהות את המשך קידום מהלך ההנפקה. ככל שהחברה תמצא לנכון, היא תשוב ותבחן בעתיד חידוש מהלך מסוג זה".
השווקים כיום אינם מאפשרים תמחור על פי פוטנציאל עתידי לא ידוע, לאחר תקופת הקורונה שהתאפיינה ב"הנפקות חלום" - חברות הנפיקו במחיר הרבה יותר גבוה מהמחיר שכיוונו אליו ותומחרו על פי פוטנציאל עתידי, כשבפועל לא הייתה ודאות שהמודל העסקי שלהן אכן יצליח.
על אף שעסקת אורבניקה-קשת, שבה משקיעה קשת 60 מיליון שקל באורבניקה בתמורה ל-5% מהמניות בעת ההנפקה, מגלמת לרשת האופנה שווי של 1.2 מיליארד שקל, ההערכות בשוק היו כי ההנפקה של אורבניקה צפויה להיות בשווי נמוך ממיליארד שקל.
קסטרו התכוונה להנפיק את החברה הבת שמתמחה בפריטי אופנה זולים על מנת להרחיב את רשת החנויות ולגייס כסף לפתיחת 32 סניפים נוספים בהשקעה כוללת של 125 מיליון שקל.
עד שנת 2025 תכננה קסטרו להגיע לפריסה של 50 סניפי אורבניקה בשני הקונספטים של הרשת: חנויות בגודל ממוצע של 1,900 מ"ר ואורבניקה סטיישן, רשת חנויות קטנות יותר עם שטחי מסחר של 700-400 מ"ר הפועלת במרכזי קניות קטנים ובפריפריה. החברה גם תכננה להגדיל את המכירות באתר הסחר.
באשר לחלוקת הדיבידנד, אמר מנכ"ל קסטרו רון רוטר כי "חלוקת הדיבידנד היא סמל להצלחת החברה ולתוכנית האסטרטגית שיושמה בשנים האחרונות. נמשיך לפעול ולפתח את מותגי הקבוצה על פי התוכניות העסקיות שלנו".
סכום הדיבידנד כולל 54 מיליון שקל שמקורם ברווחים שהחברה הייתה פטורה ממס בגינן, בהתאם לחוק עידוד השקעות. לאור חלוקת הדיבידנד הנוכחית הגיעה קסטרו להסדר עם רשויות המס ותשלם מס חברות בסך של כ-8.5 מיליון שקל.

כפי שנחשף בכלכליסט, גם קבוצת MGS בבעלות גדעון מוליוב החליטה לדחות את ההנפקה של קבוצת האופנה בשל החולשה בשווקים. "אנחנו מחכים לתקופה יותר טובה. כשהשוק יהיה טוב יותר, נחזור", מסר מוליוב לכלכליסט במאי האחרון.
אורבניקה הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 17% בשנתיים האחרונות ושיפרה את שולי הרווח הרווח הגולמי מ-50% ב-2019 ל-55% ב-2021. הרווח הגולמי של רשת ההלבשה עמד על 185 מיליון שקל אשתקד. רווחיות גולמית גבוהה במיוחד של קרוב ל-60% נרשמה במגזר אביזרי האופנה. מגזר האופנה רשם רווחיות גולמית של 53.5% האופיינית לענף האופנה.
הרשת סיימה את שנת 2021 עם צמיחה של 51% במכירות ואלה הסתכמו ב-338 מיליון שקל. החברה העריכה כי תסיים את 2022 עם צמיחה של 23% במכירות.