סגור

הקמעונאים בארה"ב בצרות: תקועים עם מלאי מנופח ונאלצים לתת הנחות

הרשתות מילאו את מדפיהן על רקע המחסור שפקד אותן עד לפני כמה חודשים, אך במקביל נרשמה עלייה באינפלציה שגרמה לצרכנים לקנות פחות בגדים ומוצרי חשמל; עתה קיים עודף מלאי שמגדיל את העלויות, והם מעניקים הנחות "אגרסיביות"

רשתות קמעונאות מרכזיות בארה"ב, אשר התאמצו למלא את המדפים על רקע המחסור במוצרים שפקד אותן עד לפני כמה חודשים, חשפו השבוע שהחנויות שלהן מלאות כעת ביותר מדי סחורה, וכמה מהן אף נאלצות למכור את המוצרים בהנחה.
לפי כתבה בסוכנות הידיעות רויטרס, מדובר בסימן לבעיות נוספות עמן עלולים להתמודד הקמעונאים על רקע מחירי האנרגיה והאינפלציה המאמירים (כך למשל, שיעור האינפלציה במדינה עמד באפריל על 8.3%). במקביל, רצונות הצרכנים משתנים במהירות, וקמעונאים רבים מצאו עצמם עם עודפי מלאי, מה שמגדיל עוד יותר את עלויות התפעול שלהם.

2 צפייה בגלריה
חנות אופנה גאפ Gap
חנות אופנה גאפ Gap
חנות של גאפ
(צילום: CNBC)

רשת קוסטקו מסרה שהמלאי שלה גדל ב-26% ברבעון הפיסקאלי השלישי שהסתיים ב-8 במאי, והוא כולל מוצרים עודפים מתקופת החגים בשווי של "כמה מאות מיליוני דולרים", כולל מוצרים לבית.
רשת גאפ רשמה עלייה של 34% במלאי, עקב מכירות חלשות של מותג אולד נייבי וזמני שינוע ארוכים יותר של סחורה, כך אמרה סמנכ"לית הכספים של החברה, קתרינה אוקונל.
מנכ"ל רשת מייסי'ס, ג'ף גנט, אמר השבוע שיש "חוסר איזון" במלאי החברה, שגדלו ב-17%. "אילוצי שרשראות האספקה הוקלו", והביאו לכך שמוצרים מיובאים הגיעו מוקדם מהצפוי, לדבריו. אך הצרכנים כבר הספיקו לשנות את דפוסי הצריכה שלהם, והם קונים פחות פריטים לבית.
המצב ברשתות האחרות דומה: וולמארט רשמה גידול של 32% במלאי, טארגט - 43%, ובסט ביי - 9%.

2 צפייה בגלריה
חנות כלבו מייסיס Macy's בוסטון
חנות כלבו מייסיס Macy's בוסטון
מייסי'ס
(צילום: AP)

גם על פי חברת המחקר סיטי שניתחה את מצבן של 18 רשתות קמעונאיות ברבעון הראשון, היקף המלאי הממוצע בארה"ב עולה בקצב גבוה יותר מהצמיחה במכירות. אצל 11 מתוכן, המלאי עלה ב-10% יותר מהמכירות, כך על פי אנליסט סיטי, פול לג'וז. זהו הפער הגדול ביותר שנרשם מאז החלה מגפת הקורונה, והוא משקף מגמה שהחלה במרץ 2022.
במהלך משבר שרשראות האספקה, קמעונאים גדולים יצאו למסעות רכש חסרי מעצורים, וצברו שורת מוצרים כדי למלא את המלאי שלהם בציפייה לקונים שמתודלקים בכספי מענקי הקורונה. אך המהלך הזה התברר כשגוי. עם העלייה באינפלציה ונסיקת מחירי האנרגיה, הצרכנים דווקא לא פעלו כמצופה, והחלו לרכוש פחות בגדים, מכשירי טלוויזיה ומוצרי חשמל, שהם מוצרים בעלי שולי רווח גבוהים עבור החברות.
התרחיש הזה מביא רשתות כמו וולמארט ומייסי'ס להכריז על הנחות כדי לפנות מקום למוצרים חדשים. מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, מסר כי החל במתן הנחות "אגרסיביות" כדי להגביר את המכירות של מוצרים בעלי שולי ערך גבוהים, כולל ביגוד.